Aktualno
■ ODRŽANA JE MEĐUNARODNA KONFERENCIJA ZA UČITELJE RAZREDNE NASTAVE, OBRAZOVNE STRUČNJAKE I ZNANSTVENIKE U PRIMARNOM OBRAZOVANJU ■
Pogled u učionicu – od tradicije do suvremenosti
objavljeno: 5. svibnja 2023.

Međunarodna konferencija za učitelje razredne nastave, obrazovne stručnjake i znanstvenike u primarnom obrazovanju Pogled u učionicu – od tradicije do suvremenosti drugu godinu zaredom održana je u hotelima Olympia i Olympia Sky u Vodicama.

Inicijator i organizator konferencije jest Hrvatska zajednica osnovnih škola na čelu s ravnateljicom Jasminom Hamer, a partneri ovogodišnje konferencije bili su Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Pedagoški fakultet u Mariboru, Pedagoški fakultet u Bijeljini, Veleposlanstvo Republike Finske u Zagrebu i Glazbena škola Jan Vlašimsky iz Virovitice.

Pokrovitelji konferencije bili su Ministarstvo znanosti i obrazovanja, CARNET, Agencija za mobilnost i programe EU-a te prvi put i Grad Dugo Selo.

Konferencija je izazvala veliko zanimanje i okupila brojne učitelje razredne nastave, stručne suradnike, ravnatelje, znanstvenike i stručnjake koji se ponajprije bave primarnim obrazovanjem.

Uglednim su se domaćim i stranim predavačima u izlaganjima, primjerima dobre prakse i radionicama pridružili i učitelji, stručni suradnici i ravnatelji iz velikog broja osnovnih škola iz naše domovine, ali i iz susjednih nam država.

Tijekom konferencije sudionici su imali mogućnost razmijeniti ideje i iskustva s drugim stručnjacima iz područja obrazovanja te se upoznati s najnovijim kretanjima i dostignućima u odgojno-obrazovnom području.

Prvoga radnog dana održano je nekoliko plenarnih predavanja na kojima su znanstvenici i stručnjaci iz područja obrazovanja predstavili različite metode i strategije koje se mogu primijeniti u suvremenom obrazovanju te raspravili aktualna odgojno-obrazovna pitanja.

Redovita prof. dr. Milena Ivanuš Grmek, dekanica Pedagoškog fakulteta Maribor i redovita profesorica didaktike na Sveučilištu u Mariboru, izložila je temu Kvalitetno učenje i poučavanje u školskoj praksi – izazov ili prilika.

Eksperimentalni program cjelodnevne škole predstavio je posebni savjetnik ministra znanosti i obrazovanja dr. sc. Josip Burušić.

Suvremeni model potpore odgojno-obrazovnim djelatnicima i ustanovama u radu s visokomotiviranim i potencijalno darovitim učenicima predstavio je Ivica Zelić, ravnatelj Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije, koji sa svojim timom i brojnim suradnicima uspostavlja model potpore darovitoj djeci i mladima u Splitsko-dalmatinskoj županiji.

O učenju važnih vještina i transverzalnih kompetencija putem praktičnih aktivnosti govorila je Anne Posti, sveučilišna nastavnica na Teacher Educationu, Sveučilištu Istočne Finske.

Marko Šolić, mag. educ. phys. et inf., i Ivana Bašić, mag. prim. educ., uz videopoziv predstavili su zajednički znanstveni istraživački rad na temu Jesu li nastavničke Facebook grupe novi lideri u obrazovanju?

S temom predavanja Upoznajte digitalne alate za nastavu kroz edukacije po mjeri odgojno-obrazovnih djelatnika škola sudjelovala je dr. sc. Maja Quien, znanstvenica koja radi u Hrvatskoj akademskoj i istraživačkoj mreži – CARNET kao specijalistica u Službi za podršku e-obrazovanju, a usmjerena je na primjenu digitalne tehnologije u obrazovnom sustavu, osobito u školama. U CARNET-ovu projektu e-škole radi na obrazovanju školskih djelatnika i razvoju raznih digitalnih sadržaja koji su potpora primjeni tehnologije u školi.

Margareta Peršić, pripovjedačica priča čija pripovjedna izvedba počiva na tradicijskim pripovjednim znanjima uz korištenje animacijskih i minimalnih scenskih elementa da bi zvukom ili bojom doprinijela stvaranju mentalne slike u publike, izložila je svoju temu Pričom te zovem u pustolovinu novu, u zaštićeni i nevidljivi prostor mašte i snova!

Maryanne Wolf, američka učiteljica i znanstvenica na Universityju of California, direktorica ustanove Center for Dyslexia te popularna znanstvenica i zagovornica djece i pismenosti diljem svijeta te dobitnica mnogih nagrada za istraživanje i poučavanje, uključujući i najviše nagrade međunarodne udruge za disleksiju (International Dyslexia Association) i australske udruge za teškoće u učenju (Australian Learning Disabilities Association), istaknula se zanimljivom temom Važnost dubinskog čitanja u digitalnom dobu te videopozivom završila plenarni dio prvog dana konferencije.

Na početku drugog dana konferencije, o financijskoj pismenosti u ranoj dobi govorio je Toni Milun, nagrađivani profesor matematike i financijski vloger.

Marina Malogorski i Ivana Mršić predstavile su besplatne usluge za učitelje/nastavnike Informacijskog centra Kuće Europe, Predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj.

Drugog i trećeg dana konferencije održano je i mnoštvo raznolikih primjera dobre prakse, kreativnih radionica te istraživačkih radova u kojima su sudjelovali učitelji, stručni suradnici i ravnatelji osnovnih škola.

Sudionici konferencije mogli su birati između šest istodobnih prikaza prakse, čije su teme bile metodika ukorak s vremenom, digitalni didaktički alati – nastavno sredstvo ili pomagalo, kreativni pristup u radu s učenicima s posebnim potrebama, očuvanje i unaprjeđenje mentalnog i socijalnog zdravlja, istraživanje u obrazovnom procesu i izborne teme.

Prikazi prakse uključivali su projektno učenje, uporabu suvremenih tehnologija u učionici,  učenje putem igre, važnost razvijanja životnih vještina u učenika kao što su kritičko mišljenje, rješavanje problema i timski rad, zatim suvremene pristupe u učionici, primjerice primjena podcasta u odgojno-obrazovne svrhe, robotičke radionice u kojima učenici uče kodirati i programirati te mnogi drugi prikazi prakse koji su potvrdili ciljeve konferencije. Ciljevi su bili: omogućiti uvid u nove znanstvene spoznaje i njihovu primjenu u nastavnoj praksi, usporediti klasičnu nastavu sa suvremenim pristupima poučavanja, prikazati primjere integracije novih i tradicionalnih metodičkih pristupa u nastavi, razmijeniti stečena znanja i primjere iz nastavne prakse i povezati učitelje u svrhu razmjene iskustava.

Međunarodna konferencija za učitelje razredne nastave, obrazovne stručnjake i znanstvenike u primarnom obrazovanju Pogled u učionicu – od tradicije do suvremenosti i ove je godine pokazala da je od iznimne važnosti za razvoj i unaprjeđenje obrazovanja i da postoji veliko zanimanje za inovativne pristupe u obrazovanju, kao i potreba za promjenama u tradicionalnom pristupu obrazovanju.

Sudjelovanjem na konferenciji svi su sudionici razvili svoje profesionalne mreže i stvorili kontakte s drugim stručnjacima u obrazovanju u svrhu unaprjeđivanja školstva i upoznali se s novim kretanjima i idejama u obrazovanju, ali i aktualnim izazovima u obrazovnom sustavu.

Konferencija je također pomogla sudionicima da unaprijede svoj profesionalni rad, da se upoznaju s različitim pristupima i metodičkim dostignućima svojih kolega i da unaprijede svoje vještine.

Budući da je zlatni sponzor konferencije bila Školska knjiga, počastila je sve sudionike koncertom Petra Graše. Na kraju možemo slobodno napisati da je konferencija bila iznimno uspješna i produktivna. I organizator konferencije i svi predavači uspjeli su iznijeti svoje prijedloge i ideje te se dogovoriti o zajedničkim ciljevima za daljnji razvoj škole i unaprjeđenju kvalitete obrazovanja.

■ Napisale: Gabriela Golubić, prof. i dipl. knjižničarka, i Sofija Štefanac Klobučar, mag. prim. educ., učiteljica savjetnica | OŠ Ivan Benković, Dugo Selo ■