Aktualno
ŽIVOT S UČITELJICAMA I UČITELJIMA
Što je učiteljicama i učiteljima najpotrebnije od onih s kojima dijele život?
objavljeno: 4. svibnja 2021.

„Partner jedne učiteljice u svojem je članku objasnio kakvu potporu daje svojoj životnoj izabranici, no – pogrešno je to napisao“, kaže profesorica Zoe Crockford.

Najčitaniji i najviše puta podijeljen članak na Školskome portalu objavljen je u studenome 2020. godine – Ako ste u braku s učiteljicom ili učiteljem, ovo je za vas. S jednakim oduševljenjem dočekana je i njegova izvorna objava, a slijedile su i reakcije.

Jednu od njih možete pročitati u nastavku, a potpisuje ju srednjoškolska profesorica umjetnosti Zoe Crockford.

Tekst Šest stvari koje učiteljice i učitelji (stvarno) trebaju od svojih partnera objavljen je na obrazovnome portalu TES.

U nedavnoj objavi o tome što je učiteljicama (i učiteljima) potrebno od njihovih partnera, Callum Wilkinson iznio je neke bitne naglaske: u pravu je, nema dvojbe da je ove godine obrazovanje doživjelo snažne udarce; također je u pravu da učiteljicama (i učiteljima) treba netko tko će ih saslušati i razumjeti.

Učiteljice i učitelji širom svijeta suočavaju se s nastavom od kuće što uključuje – (na ovome mjestu umetnite sličicu onoga koji vrišti).

Ovogodišnji povratak s jesenskoga odmora nije bio nikakav podvig. Ako se taj međuodmor i dogodio, mora biti da sam bila u dubokoj omamljenosti uslijed vrednovanja i ocjenjivanja pa ga zato nisam ni zapazila; i – evo nas, u novom zaključavanju društva, i još jednom povratku u nepoznato.

Kakvu partnersku potporu možete dati onima koji su u učiteljskome poslu?

No, za razliku od Calluma, uočavam izazove s kojima se učiteljice i učitelji uspijevaju nositi  ove godine, ali ne zbog toga što je partner taj, nego zato što sam ja ta. Iako obožavam Callumov tekst zbog himnične pohvale koju je uputio našoj vrsti, imam dodatne savjete za one koji nisu učitelji, ali dijele svoje živote s njima i željeli bi da tako ostane i u budućnosti.

Shvatite ovo što slijedi kao dodatne zadatke.

Suprotno Callumovu prijedlogu: nije potrebno svojemu partneru ili partnerici učiteljske struke biti na raspolaganju u svako vrijeme. To su neovisni, snažni, dinamični ljudi, naviknuti donositi cijeli niz odluka u vremenu kraćem od onoga koje vam je potrebno da dovršite svoju šalicu kave. 

Stoga slijedi šest dodatnih stvari, koje će vam poslužiti želite li preživjeti.

Stvarno slušanje

Kimanje glavom i glasanje „mhmm“ u promjenjivim razmacima nije slušanje. Naučite pokoju kraticu kako biste si pomogli u navigaciji. Učitelji se služe kodiranim govorom. GIK, PIP, UV, PP, IOOP, DM, MZO, AZOO… mogu biti korisne kratice za početak.

Odredite ograničenje za razgovore nakon posla, u trajanju do 15 minuta tijekom radnoga tjedna, i uz potpunu zabranu vikendom. To znači da će vaša učiteljica, ili učitelj, morati odrediti prioritete, što želi izbaciti kroz svoj užareni ventil, a vi ćete sačuvati svoje zdravlje.

Zadržite kontrolu

Učiteljice i učitelji upravljaju spektaklom: njihove učionice malena su carstva. Svaka je minuta njihova radnoga dana pod nekom vrstom kontrole. A to je iscrpljujuće, pitajte bilo kojega svjetskoga lidera.

I zato je toliko lijepo doći kući i vidjeti da je neka druga odrasla osoba preuzela inicijativu kako bi dovela u red male životne pojedinosti.

Odstupite od njihovih stvari!

Nemojte, ni pod kojim uvjetima, dirati bilo što od vitalne građe koju učiteljice, i učitelji,  prikupljaju – to su svetinje. Neka vam ne pada na pamet glasno uzdisati i mrmoriti, jednostavno zaobiđite hrpe blaga koje počivaju u vašem kućanstvu. Ne bacajte ništa što bi moglo poslužiti za miješanje boje ili za stvaranje šešira onom snjegoviću.

Ono što možete učiniti, oprati je čašice od jogurta i kalupe od kolača i lijepo ih složiti kraj sudopera da se osuše kako bi bili spremni za školu kao nadopuna sićušnom proračunu koji učitelji imaju na raspolaganju; u redu?

Nadajte se da nećete doživjeti da na vas podignu svoj glas

Učiteljski glas ima mnogo razina. U kućnom setu postavki, u pravilu je na niskoj razini i instruktivan. Moj mi je muž nedavno rekao da, kada govorim, nikad ne izlazim iz učiteljskoga načina. To me nimalo ne muči, a ne muči ni njega otkad sam mu uz pomoć PowerPointa izložila prezentaciju o asertivnosti.

Bilo kako bilo, različiti su stupnjevi učiteljskoga glasa. Onaj svemoćni uragan koji dolazi iz najdublje točke stopala odnoseći malu djecu s njihovih sjedalica nešto je što nikada, baš nikada ne želite doživjeti pa – jednostavno imajte to na umu. Moj savjet? Pogledajte točku broj tri.

Nastojte razumjeti čemu služe blagdani i odmori

Učiteljima vrijeme prolazi u nagomilavanju poslova koje će obaviti tijekom odmora i blagdana.

To može biti nešto nimalo dojmljivo, kao što je pospremanje ladice, ali bit će planirano mjesecima unaprijed.

Nemojte se usuditi njihovu samozadanom blagdanskom opterećenju dodati kakvo preuređenje kuhinje ili pak izlet u zabavni park. I ne zaboravite da je „ne raditi baš ništa“ – nešto stvarno i da se broji kao izvrsno provedeno vrijeme.

Budite ravnoteža

Ako nešto možete učiniti, to je naći prijatelje koji nisu učitelji. Zapravo, još bolje, nađite prijatelje koji nikada nisu išli u školu jer, iz nekoga neobičnoga razloga, svi ljudi koje susretnete smatraju da bi nas njihova školska iskustva mogla zanimati.

A stvarno nas ne zanimaju.

Strašni učitelji, nepoloženi ispiti i nepravde u obrazovanju uopće nisu nešto što nam znači.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana MostarkićZoe Crockford, profesorica umjetnosti u srednjoj školi u Bournemouthu u EngleskojUjedinjeno Kraljevstvo: TES – izvorno: The Times Educational Supplement – publikacija namijenjena obrazovnim temama, pokrenuta 1910. godine kao dodatak dnevnim novinama The Times, od 1914. izlazi kao zasebna tiskovina, od 1997.godine dostupna i na internetu ■ izvornik: www.tes.com ■