Aktualno
■ IGRE ZA DJECU I ŠKOLARCE ■
Učimo s pomoću zabave – didaktičke igre u nastavi
objavljeno: 28. lipnja 2023.

Didaktičke igre pojam su koji se sve više upotrebljava u obrazovnom sustavu. No što su one zapravo? Je li to samo još jedan prolazni trend ili se iza tog pojma krije nešto dublje? U ovom članku istražit ćemo što su didaktičke igre, zašto su važne i kako ih primijeniti.

Pojam didaktičkih igara

Didaktičke igre posebna su vrsta igara koja se primjenjuje u obrazovnoj praksi kako bi se učenicima olakšalo učenje i kako bi se u njih potaknuo razvoj raznih vještina. Riječ didaktički potječe od grčke riječi didaktikós što znači sposoban podučavati. Stoga didaktičke igre integriraju obrazovne sadržaje i strategije unutar igre omogućujući učenicima da usvajaju znanje na interaktivan i angažiran način.

Te igre mogu biti različitih oblika. Neke od njih uključuju klasične društvene igre, karte, slagalice, ali i digitalne igre. Važno je napomenuti da didaktičke igre nisu samo za djecu nego se mogu primjenjivati i u obrazovanju odraslih.

Jedno od glavnih obilježja didaktičkih igara jest to da omogućuju učenje stjecanjem iskustva. U igri učenici mogu eksperimentirati, donositi odluke, rješavati probleme i razvijati kritičko razmišljanje. Jednako tako igre često uključuju obilježja natjecanja i suradnje što može povećati motivaciju za učenje.

Važnost didaktičkih igračaka za razvoj djece

Didaktičke igračke imaju ključnu ulogu u razvoju djece. One su više od običnih igračaka. Riječ je o alatima koji pomažu u razvoju kognitivnih, socijalnih, emocionalnih i tjelesnih vještina u djece.

Pogledajmo detaljnije kako didaktičke igračke pridonose razvoju djece.

1.] Poticanje kognitivnog razvoja

S pomoću didaktičkih igračaka djeca mogu razvijati kognitivne vještine kao što su pamćenje, pozornost, logičko razmišljanje i rješavanje problema. Na primjer, slagalice i igračke koje zahtijevaju razvrstavanje i slaganje mogu potaknuti razvoj prostornog razmišljanja i logike.

2.] Razvoj motoričkih vještina

Didaktičke igračke poput kocaka za građenje, igračaka za umetanje ili igračaka koje se mogu slagati pomažu u razvoju finih motoričkih vještina. Djeca u igri razvijaju koordinaciju ruku i očiju te preciznost pokreta.

3.] Poticanje kreativnosti

Kreativne igračke poput bojanki, plastelina ili kocaka za gradnju omogućuju djeci razvoj kreativnosti i mašte. Osim toga, djeca mogu u igri istraživati razne materijale i tehnike te razvijati svoje umjetničke sposobnosti.

4.] Socijalni i emocionalni razvoj

Didaktičke igračke koje potiču igru u skupini mogu pomoći djeci u razvoju socijalnih vještina. Djeca uče kako dijeliti, čekati na svoj red, surađivati i rješavati sukobe. Jednako tako u igri djeca mogu istraživati i izražavati svoje osjećaje što pridonosi njihovu emocionalnom razvoju.

5.] Stjecanje jezičnih vještina

Igračke koje potiču komunikaciju, kao što su lutke ili figurice, mogu potaknuti razvoj jezičnih vještina. Djeca u igri vježbaju komunikaciju, proširuju rječnik i uče izražavati se pravilno.

6.] Poticanje samostalnosti

Igrajući se didaktičkim igračkama, djeca mogu naučiti vještine važne za stjecanje samostalnosti. Kad se djeci dopusti da sama istraže i rješavaju zadatke, razvijaju osjećaj postignuća i samopouzdanja.

Kako primijeniti didaktičke igre?

Primjena didaktičkih igara u obrazovanju može znatno poboljšati iskustvo učenja. U nastavku nudimo nekoliko savjeta koji će vam pomoći u učinkovitoj primjeni didaktičkih igara.

1.] Definiranje obrazovnih ciljeva

Prije nego što se počnete koristiti didaktičkim igrama, važno je jasno definirati obrazovne ciljeve koje želite postići. Postavite sebi pitanje: Što želim da moji učenici nauče s pomoću ove igre?

2.] Odabir odgovarajućih igara

Odaberite igre koje su usklađene s vašim obrazovnim ciljevima. Razmotrite različite tipove igara, uključujući društvene igre, karte, slagalice i digitalne igre, te odaberite one koje najbolje odgovaraju vašim potrebama.

3.] Integriranje u nastavni plan

Integrirajte didaktičke igre u svoj nastavni plan ili kurikulum. To može uključivati primjenu igara kao uvod u novu temu, za poticanje diskusije ili za praktičnu primjenu stečena znanja.

4.] Smišljanje pravila i uputa

Pripremite jasna pravila i upute za igru. Učenicima objasnite kako se igra, koje su njihove uloge i što se od njih očekuje. Jednako tako odredite koliko će dugo trajati igra kako bi bila dinamična i učinkovita.

5.] Promicanje suradnje i interakcije

Potaknite učenike na suradnju i međusoban odnos tijekom igre. Didaktičke igre mogu biti odlična prilika za razvijanje socijalnih vještina i timskog rada.

6.] Praćenje napretka i davanje povratnih informacija

Pratite napredak učenika tijekom igre i dajte učenicima konstruktivne povratne informacije. Pohvalite njihov trud i pomozite im da shvate što su naučili u igri.

7.] Refleksija nakon igre

Nakon završetka igre počnite raspravu. Potaknite učenike da svoje dojmove podijele s drugima i istaknu što su naučili kako bi mogli primijeniti stečeno znanje u svakidašnjem životu.

Zaključak

Didaktičke igre su svojevrstan tajni sastojak u receptu za uspješno obrazovanje. Kad ih umiješamo u nastavni proces, ne samo što dodajemo začin učenju nego i otvaramo vrata potpuno novom svijetu mogućnosti. U igri učenici ne samo što upijaju znanje već ga i proživljavaju, oblikuju i koriste se njime kao alatom za istraživanje.