Aktualno
■ ŠKOLE BEZ STEREOTIPA I NESVJESNE PRISTRANOSTI ■
Učitelji mogu potaknuti promjenu
objavljeno: 30. ožujka 2023.

Što je zajedničko istaknutim ženama poput Ade Lovelace i Amelije Earhart? Slijedile su svoje snove ne obazirući se na rodne stereotipe! Zaljubljenica u brojeve i poeziju, maštovita i nadarena Ada Lovelace napisala je prvi računalni program na svijetu, a neustrašiva Amelia Earhart, najslavnija pilotkinja dvadesetog stoljeća, ušla je u povijest kao prva žena koja je sama preletjela Atlantski ocean, a poslije i Tihi, te se odvažila poći avionom na put oko svijeta.

Još kao djevojčica Amelia je maštala o tome da raširi krila i poleti kao ptica, a Ada je sanjala o strojevima s krilima koji se mogu kretati u svim smjerovima. Upravo u ranom djetinjstvu, u dobi između dvije i pol i pet godina, pojavljuju se, a potom i učvršćuju ideje o rodno stereotipnim zanimanjima. Amelia i Ada imale su dovoljno samosvijesti i podrške, no to nije uvijek slučaj s djevojčicama i dječacima koji sanjaju velike snove.

Jednakost IN – stereotipi OUT

naziv je inovativne i interaktivne obrazovne platforme koja pomaže učiteljima da prepoznaju rodne stereotipe i aktivno pridonose ostvarivanju jednakosti među učenicima i učenicama

Poslovi se, nažalost, još uvijek često definiraju kao „muški” ili „ženski”. Rodni stereotipi i danas su duboko prisutni u svim porama suvremenog društva, i to u tolikoj mjeri da ih najčešće nismo svjesni. Prelazimo preko njih automatski, bez imalo razmišljanja. Podrazumijeva se to da su žene nježne i emotivne, a muškarci snažni i hrabri premda te tvrdnje nemaju uvijek uporište u stvarnom životu.

Rodni stereotipi s kojima se djeca susreću od najranije dobi znatno utječu na njihova uvjerenja o vlastitim sposobnostima i primjerenim budućim zanimanjima. Svakodnevne su situacije pune rodno stereotipnih komentara i reakcija, odnosno takvog načina ponašanja koje je najčešće nesvjesno i nezapaženo, ali ostavlja dugoročne tragove. Kako to nastavnici mogu prepoznati i aktivno pridonijeti ostvarenju jednakosti među učenicima i učenicama?

Na inovativnoj i interaktivnoj mrežnoj platformi Jednakost IN – stereotipi OUT dostupni su mnogobrojni edukacijski materijali namijenjeni nastavnicima razredne i predmetne nastave, stručnim službama u osnovnim školama i odgojiteljima u vrtićima. Ondje svi nastavnici, pedagozi, logopedi, psiholozi, odgojitelji, roditelji i studenti mogu pregledati digitalnu knjižnicu i videogaleriju platforme te tako napraviti prvi korak prema promjeni ustaljenih načina ponašanja koji se djeci nameću sa svih strana. Upravo ti ustaljeni načini ponašanja oblikuju različita očekivanja od učenika i učenica što utječe na njihovu sliku o sebi, odnosu s drugima, na uspješnost u školi te na odabir budućeg obrazovanja i zanimanja.

Platforma nudi i pristup aplikaciji Treniraj trenera s pomoću koje se može dobiti uvid u svakodnevni život u školi i vrtiću u kojemu do izražaja dolaze i podržavaju se, često i nesvjesno, rodni stereotipi. Edukacijski program, prilagođen za provedbu na internetui u učionici, sadržava interaktivne digitalne karte i videomaterijale koji služe kao pomoćno sredstvo u edukaciji o rodnim stereotipima te kao podloga za diskusiju. 

Cilj je programa Jednakost IN – stereotipi OUT unaprijediti stručne kapacitete nastavnika i odgojno-obrazovnih suradnika kako bi škole i vrtići postali važno mjesto za usvajanje načela rodne ravnopravnosti i europskih vrijednosti od najranije dobi.

„Škole su pravo mjesto za uviđanje i promjenu ustaljenih načina ponašanja kojima se podržavaju rodni stereotipi, a upravo zbog tih stereotipa djeca i mladi nerijetko izaberu zanimanje sukladno očekivanjima okoline umjesto prema vlastitim sklonostima i sposobnostima. Uviđanje stereotipa je prvi korak, njegovo imenovanje drugi, a promjena ponašanja treći. Pred vama je edukacijska platforma koja omogućuje promjenu. Iskoristite je! Budite dio promjene, budite škola za budućnost!ˮ poručuju koordinatori programa, članovi udruge MODE 1, u suradnji sa zagrebačkom gradskom upravom i Asocijacijom za afirmaciju potencijala žena – AFA.