UČINKOVITO ODABERITE NAJBOLJE IDEJE

Metode ocjenjivanja ideja

petak, 27. travnja 2018.

Ako ste ikad sudjelovali u „oluji mozgova”, procesu pronalaženja kreativnih rješenja za određene probleme, onda ste se mogli sresti s problemom kao što je odabir odgovarajuće ideje.

Metode ocjenjivanja ideja

Varijacija katkad ima mnogo, a morate izvući samo nekoliko sretnika. No prema kakvom kriteriju treba ocjenjivati ideje? Kako ne propustiti „dijamant u gomili rude”?

Danas ćemo govoriti o tehnikama izbjegavanja situacije u kojoj se učinkovita inovacija gubi među desetcima neprikladnih zamisli.

TKO TREBA OCJENJIVATI IDEJE?

Na prvi pogled pitanje izgleda nevažno, međutim nije tako jednostavno. Skupina koja je provodila „oluju mozgova”može biti previše pristrana. Osim toga, nedostatak odmora nakon intenzivnoga intelektualnog rada može negativno utjecati na kvalitetu analitičkog rada.

Stoga se u tu svrhu obično koristi druga skupina. Jednako je učinkovit i drugi pristup gdje se sudionici „oluje mozgova” vraćaju procjeni nakon tjedan dana. Za to vrijeme ne samo da će se odmoriti i moći sagledati problem drugim očima, već će podsvijest tijekom tog razdoblja živjeti sa svojim idejama, neprimjetno ih obrađujući. To može poslužiti kao izvor novih spoznaja.

UPORABA KRITERIJA

Ne treba samo reći da je ova ili ona ideja dobra. To je previše nejasno svojstvo. U jednom slučaju inovacija može biti jednostavna za implementaciju, ali zahtijeva ulaganje mnogo novca. U drugome jednostavno utjelovljenje mogu sprječavati tehničke poteškoće. Potrebno je definirati određene kriterije koji omogućuju jasno utvrđivanje prikladnosti ideje.

Ovisno o djelatnosti, kriteriji se mogu razlikovati, ali nudimo vam opću verziju:

  • korisnost za krajnjeg korisnika
  • tehnička izvedivost
  • moguća dobit od realizacije.

Također možete dodati svoje kriterije, ali ne pretjerivati, tako da previše ne odgađate proces.

METODA FAN

F – FEASIBLE (izvedivost) – Je li ponuđenu ideju moguće realizirati?

A – ATTRACTIVE (privlačnost) – Je li ideja privlačna?

N – NOVEL (originalnost) – Koliko je inovativna ta ideja?

METODA TVRTKE TESCO

Trgovačka tvrtka Tesco koristi sljedeća pitanja kako bi procijenila rezultate „oluje mozgova”:

  • Koliko ideja poboljšava odanost klijenta?
  • Koliko ponuđena ideja olakšava rad vaših kolega?
  • Štedi li ta ideja tvrtkina sredstva?

LJESTVICA

Bilo koji od kriterija može biti vrlo relativan. Dobit od realizacije ideje može biti potpuno različita, nešto se provodi lako, a nešto mnogo teže. Proces analize može se usavršiti ako svaki kriterij procjenjujete po ljestvici, na primjer od jedan do pet.

RAZVRSTAVANJE IDEJA

Ova faza omogućuje brzo grupiranje ideja na temelju odabranih kriterija i odabir najboljih opcija. Na primjer, svaki odabrani parametar označite kvačicom ili plusom. Ideje koje skupe najviše pozitivnih oznaka dodatno razmatrajte, ostale izbrišite.

METODE GRUPNE OCJENE

Ako na procjeni ideja radi tim, možete probati i druge načine koji smanjuju rizik od neobjektivnosti.

Svaki sudionik rasprave bira najviše pet ideja s popisa (možete odabrati drugo ograničenje), označujući ih primjerice kvačicama. Prijedlozi koji skupe najviše ocjena razmatraju se u daljnjem koraku.

Slični je proces moguće provesti i u obliku tajnoga glasovanja, to će osigurati veću objektivnost.

Sudionici, služeći se gore navedenim kriterijima, procjenjuju ideje i odabiru svoje varijante. Zatim se uspoređuju s drugima, pri čemu se odabiru najbolji.

Kao što vidite, prikazane metode su jednostavne, a istodobno vam omogućuju da učinkovito odaberete najbolje ideje. Ovim se alatima možete koristiti sami ili u skupini, što uvelike ubrzava proces. Ali važno je zapamtiti da je ovo analitički proces, a ne kreativni, kao što je „oluja mozgova”. To je vrijeme da uključimo logično razmišljanje.

..................

NAPOMENA

  • 4Brain.ru – ruskastranica za online pomoć u poučavanju, učenju i radu.
  • Izvor: 4brain.ru
Vezani članci
Školski portal: „Gremlini idu u školu” naziv je ideje za razgovor o ponašanju u školi

„Gremlini idu u školu” naziv je ideje za razgovor o ponašanju u školi

… početi razgovor o problemima u ponašanju u želji da…

Školski portal: Ljudi ne vole sastanke, jer se uglavnom svode na pričanje, a ne na djelovanje

Ljudi ne vole sastanke, jer se uglavnom svode na pričanje, a ne na djelovanje

EVO MOG ODGOVORA: Umjesto da odgovorim na ovo pitanje s…

Školski portal: Kreativne ideje primjene i oblikovanja jesenskog lišća

Kreativne ideje primjene i oblikovanja jesenskog lišća

Primjena jesenskog lišća za djecu: Životinje Stvoriti životinju od lišća…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Dr. Ranko RAJOVIĆ: Jedini posao djeteta do 12.godine je igra

Dr. Ranko RAJOVIĆ: Jedini posao djeteta do 12.godine je igra

Jedini posao djeteta do 12.godine je…

Školski portal: Dječje priredbe biseri su zlatarske manifestacije

Dječje priredbe biseri su zlatarske manifestacije

Nakon svečanog otvorenja u petak, Dani…

Školski portal: Prestara sam za nove vrste „škole za život”

Prestara sam za nove vrste „škole za život”

… u kojem najvažniju ulogu igra…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…