Jučer-danas-sutra
DANSKA STUDIJA O UPORABI INTERNETA OTKRIVA…
Predah od interneta može biti dobar za učenje!
objavljeno: 27. travnja 2018.

[ Piše: Alfonso Echazarra, analitičarOECD Directorate for Education and Skills ] Jedan je učenik o problemu uporabe interneta u učionici rekao: „Možete se tek kratko dopisivati s nekime na Facebooku tijekom sata matematike, a kad podignete glavu ugledat ćete ploču prekrivenu simbolima i brojevima.”

Iako je ova studija  također opisala pozitivne načine kojima se računalima i internetom koriste u danskim srednjim školama – primjerice učenici su se pridružili skupinama za učenje na društvenim mrežama – studije poput ove nas podsjećaju na to koliko je važno analizirati izazove koji su povezani s digitalizacijom obrazovanja. Naposljetku, vlade diljem svijeta čine sve da bi uvele računala i brzi internet u svaku školu. No previše pitanja pritom ostaje neodgovoreno.

Istražujući uporabu interneta kod 15-godišnjaka, ovomjesečni izvještaj PISA in Focus  pokušava odgovoriti na neka od sljedećih pitanja:

  • Jesu li 15-godišnjaci danas češće na internetu nego što su to činili njihovi vršnjaci prije tri godine?
  • Povećava li se digitalni jaz ili se smanjuje?
  • Pokazuju li digitalno povezani učenici bolje obrazovne ishode?

Više vremena provedenog na internetu nije nužno biti dobra vijest za učenike u nepovoljnijem položaju.

Rezultati pokazuju da učenici diljem svijeta provode sve više vremena na internetu. U tri godine, od 2012. do 2015., vrijeme koje su 15-godišnjaci provodili na internetu povećalo se u prosjeku s 21 sat na 29 sati tjedno u OECD-ovim zemljama, što je povećanje za više od jedan sat dnevno, a veći se dio ovog povećanja odnosi na nastavne dane. Porast uporabe interneta primijećen je u svakoj zemlji koja je sudjelovala u PISA-inom testiranju u 2012. i 2015. godini. Uporaba interneta najbrže je rasla u Čileu, Kostariki, Irskoj i Italiji, a najsporije u Grčkoj, Hong Kongu (Kina), Makau (Kina) i Sloveniji. U Kostariki su učenici u prosjeku proveli 36 sati tjedno na internetu u 2015., u usporedbi s 19 sati u 2012. godini.

U većini OECD-ovih zemalja više ne postoji digitalni jaz. Kad je u pitanju socioekonomski status učenika, i povlašteni i oni u nepovoljnom položaju čak su i u 2012. u prosjeku proveli sličnu količinu vremena na internetu, vjerojatno zahvaljujući tome što je proteklih godina pristup internetu omogućen gotovo svima u većini OECD-ovih zemalja.

Zanimljivo je to da se jaz smanjuje u korist učenika u nepovoljnijem položaju: u 2015. oni su proveli otprilike dva sata više tjedno na internetu nego povlašteni učenici.

Ali se u Čileu, Kostariki, Latviji, Meksiku, Rusiji i Urugvaju taj digitalni jaz ne smanjuje: povlašteni učenici provode više vremena na internetu od onih u nepovoljnijem položaju – u Meksiku gotovo 20 sati tjedno više. A digitalni se jaz produbljuje kad se radi o određenim korisnim mrežnim aktivnostima, poput čitanja vijesti na internetu.

Međutim, više vremena provedenog na internetu nije nužno biti dobra vijest za učenike u nepovoljnijem položaju.

U svakom školskom sustavu učenici koji su češće na internetu, pogotovo tijekom nastavnih dana, postižu lošije rezultate u znanosti od učenika koji su rjeđe na internetu.

Ovi rezultati nisu nužno poziv na digitalnu apstinenciju, već na umjerenost; učenici koji su se internetom služili umjerenije (od 30 minuta tijekom dana u školi, između jednoga i četiri sata tijekom tipičnoga školskog dana izvan škole ili između dva i četiri sata tijekom vikenda) postizali su bolje rezultate od učenika koji se nikad nisu koristili internetom ili su to činili intenzivnije. Intenzivna uporaba interneta također je povezana s većim nezadovoljstvom u životu, kašnjenjem u školu i nižim obrazovnim očekivanjima, prema OECD-ovu izvještaju Rezultati PISA 2015.: Dobrobit učenika.

Učenici diljem svijeta provode sve više vremena na internetu, u školi i izvan nje, a uporaba interneta među učenicima u nepovlaštenom položaju eksponencijalno se povećava. Iako bi to možda bila dobra vijest prije nekoliko desetljeća, danas se čini kao dvosjekli mač: rezultati govore da digitalno povezani učenici postižu lošije rezultate u školi, pogotovo kad se intenzivno koriste internetom tijekom nastavnih dana, a izrazito česti boravak na internetu negativno utječe na dobrobit učenika. Postoje inovativni, učinkoviti i obećavajući načini uporabe digitalnih tehnologija u obrazovanju, ali sve dok ne postanu norma odjavljivanje s interneta možda i nije tako loša ideja.

………………….

NAPOMENA

  • Blog OECD Education & Skills Today raspravlja o postojećim i novim problemima u obrazovanju, koji uključuju uspješnost učenika na međunarodnim testovima (PISA), vještine 21. stoljeća, događanja u visokom obrazovanju, rani i predškolski odgoj i obrazovanje i dr.
  • Izvor: oecdeducationtoday.blogspot.hr
  • Photo by Andrew Neel on Unsplash