Jučer-danas-sutra
NEGATIVAN UTJECAJ DIGITALNIH UREĐAJA NA UČENJE
Mobiteli smanjuju pozornost i pamćenje – čak i kad se njima ne služimo
objavljeno: 6. lipnja 2018.

Ova je tematika zanimljiva iz nekoliko razloga”, rekao je Ian M. McDonough, docent na Sveučilištu Alabama i autor studije.

„Ponajprije, smatram da je važno povezati principe kognitivne psihologije sa stvarnim problemima. Stoga, kad mi je kolega dr. Seungyeon Lee iznio ideju o tome kako mobiteli utječu na učenje u učionici, pomislio sam da bi ovo mogao biti problem kojim se vrijedi pozabaviti. Nadalje, budući da i sam poučavam, brine me koliko dobro moji učenici uče u prisutnosti svojih digitalnih uređaja poput mobitela i prijenosnih računala”, rekao je McDonough.

„Iako postoji niz istraživanja koja upozoravaju na to da tehnologija općenito negativno utječe na učenje, osim ako se ne koristi isključivo za zadane aktivnosti, mobiteli i laptopi vjerojatno će biti sve zastupljeniji u učionicama. Stoga, moramo razumjeti faktore koji utječu na učenje uz pomoć tehnologije umjesto da učenicima samo zabranimo uporabu njihovih uređaja.”

Istraživači su ispitali 381 studenta u sklopu ovog eksperimenta koji se svodio na gledanje snimke predavanja (20-minutnog TED razgovora) i na pisanje kratkog testa. Nekim je učenicima bilo dozvoljeno koristiti se mobitelima, dok je drugima bilo zabranjeno te su svoje mobitele morali staviti na tihi način rada, a neki ih uopće nisu smjeli imati uza sebe. Uz to, ispitanicima su poslane četiri tekstualne poruke tijekom predavanja.

Istraživači su otkrili da učenici postižu lošije rezultate na ispitu kad uza sebe imaju mobitel te su skloniji nomofobiji,strahu od gubitka pristupa svom mobilnom telefonu.

Isto je vrijedilo za učenike koji su bili vidljivo ometeni porukama. Istraživači su otkrili da su učinci najizraženiji od 10 do 15 minuta nakon početka predavanja.

„Prisutnost mobilne tehnologije u učionici ima višestruko negativne učinke na učenje. Sama prisutnost mobitela u učionici korisniku i onima koji sjede do njega može odvratiti pozornost od učenja, a da ne spominjemo očita ometanja poput situacija kad netko dobije poruku ili primi poziv, čak i ako je uređaj na tihom načinu rada”, objašnjava McDonough.

„Uz to, emocionalno stanje pojedinaca, poput potrebe da se osjećamo povezano s drugima putem mobilnih uređaja, negativno utječe na pozornost i učenje. Stoga, učitelji i učenici moraju raditi zajedno kako bi pronašli rješenja kojima će potaknuti učenje bez žrtvovanja nečije sposobnosti za učenje i njegova emocionalnog zdravlja. Ovaj problem neće biti lako popraviti, posebno s obzirom na to da se učenici sve više emocionalno oslanjaju na mobilne uređaje.”

Međutim, ova studija ima i neka ograničenja.

„Ponajprije, istraživanja nismo proveli u pravim učionicama, već u kontroliranom okruženju u kojem postizanje loših rezultata na testu nije imalo nikakve posljedice”, kaže McDonough. „U stvarnom bi okruženju učenici mogli biti motiviraniji obraćati pozornost i pamtiti informacije. Uz to, imali bi priliku ponoviti gradivo ako su nešto zaboravili.

Još je jedna zamjerka ta što je naš simulirani nastavni sat trajao samo 20 minuta. Inače traju dvostruko dulje, što bi učenicima moglo dati priliku da se, nakon početnog ometanja, ponovno usredotoče na lekciju. S druge strane, TED razgovori možda su privlačniji od učenja koje se odvija u učionici, pa bi negativan utjecaj na učenike u stvarnoj učionici mogao biti još veći. Stoga je potrebno dodatno istražiti ovo područje.

Također nismo ispitali druge vrste materijala za lekcije ili težinu sadržaja. Možda su neke vrste materijala toliko zanimljive ili jednostavne da učenici ne bi bili toliko ometeni svojim mobilnim uređajima”, kaže McDonough.

„Želio bih znati više o tome što učenici misle o ovome problemu. Jesu li svjesni koliko mobiteli ometaju rad u učionici, čak i ako se ne radi o njihovu aparatu? Ako da, zašto se njima i dalje služe učionici te imaju li ideju o tome kako u suradnji s učiteljima pokušati umanjiti negativan utjecaj mobilnih telefona na učenje?”

Ova bi otkrića mogla pomoći objasniti zašto učenici koji se češće koriste svojim mobitelima uglavnom imaju niži prosjek ocjena.

Međutim, možda postoje rješenja koja ne uključuju potpunu zabranu uporabe mobitela u školama.

„Shvaćam da potpuna zabrana korištenja mobitela, čak i ako je to bolje rješenje za učenje, možda nije najbolje rješenje za učenike, međutim možda oni imaju dobre ideje koje bi učitelji mogli implementirati”, kaže McDonough. „Primjerice, postoji zaista odlična aplikacija PocketPoints, koja učenike nagrađuje bodovima ako svoje mobitele drže takoreći zaključanima u školi. Te bodove mogu pak zamijeniti za hranu ili ih iskoristiti kasnije. Ovakve bi aplikacije mogle biti dobro rješenje, jer učenicima omogućavaju da zadrže svoje mobitele te ih i nagrade ako se njima ne služe u učionici.”

………………

NAPOMENA

  • PsyPost.org portal je posvećen prenošenju vijesti i istraživanja iz svijeta psihologije koja su povezana s ljudskim ponašanjem, spoznajom i društvom.
  • Izvor: psypost.org
  • Photo by Headway on Unsplash