Savjeti stručnjaka
UČENICI CIJENE TO ŠTO IM ODRASLI VJERUJU
Dopustite učenicima autonomiju u radu
objavljeno: 24. srpnja 2018.

Kad sam postala učiteljica bila sam znatiželjna, silno sam željela saznati kako učenje usmjereno na učenika zapravo funkcionira. Najviše sam se bojala da ću se naći u učionici u kojoj nema kontrole, ali sam također bila umorna od predavanja.

Znala sam da cijeli jedan svijet čeka da bude otkriven uz pomoć tehnologije, ali kako voditi učenike kroz taj svijet? Koliko je vremena potrebno odvojiti za ispitivanje učenika? Kako upravljati učionicom u kojoj učenici trebaju vladati sami sobom? Kako procijeniti uče li ono što trebaju učiti?

■  BUDITE MAŠTOVITI  ■ 

Moramo se uvijek podsjetiti da poučavamo djecu. Bez obzira na njihovu dob, oni se žele igrati. Pokušala sam stvoriti model stvarnog svijeta u svojoj učionici.

Na primjer, dodjeljivanje uloga u grupnoj aktivnosti gdje svi moraju raditi zajedno. Ti poslovi mogu biti organizirani tako da odgovaraju kontekstu vašega gradiva i svrsi vježbe. Svaki učenik ima svoj posao i ulogu u skupini. Djeci je zabavno kad im dodijelimo titulu. Oni se zabavljaju, ali istodobno svoje uloge shvaćaju vrlo ozbiljno.

Pobrinite se da se poslovi mijenjaju tako da učenici ne moraju uvijek igrati istu ulogu. Neka lekcija bude poput igre – učinite ju zabavnom.

■  PREDAVANJE NASUPROT ISPITIVANJA  ■ 

Koliko god ne želim držati predavanja, svejedno moram odvojiti barem deset do petnaest minuta za upoznavanje s temom. Potom odgovaram na pitanja bude li nekakvih nejasnoća. Ovo je vrijeme također važno za uspostavljanje odnosa s učenicima. Tu imate priliku vidjeti koji učenici su introvertirani, ekstrovertirani ili koji učenici uspješno međusobno surađuju. To je vrijeme za rad na sadržaju, ali isto tako pruža priliku da saznate tko su vaši učenici.

Preostali dio nastave rezervirala sam za podjelu učenika po skupinama, u kojima moraju ispuniti od tri do osam zadataka. Mogu raditi kojim god tempom žele. Nadgledaju vlastiti proces, bilježeći obavljeni dio posla na papiru ili bijeloj ploči. Vole vidjeti vlastiti napredak i križati obavljene zadatke na svom popisu. Svejedno ih tražim da popis zadataka predaju na uvid prije nego što počnu raditi kako bih provjerila jesu li se pravilno organizirali.

■  PONAŠANJE  ■ 

Učenici cijene to što im odrasli vjeruju. Naravno, nije uvijek sve idealno i mi odrasli katkad moramo intervenirati. Kad skupina ima problema, oni odmah zauzmu obrambeni stav, jer se boje kazne. Počinju kriviti jedni druge i postaju vrlo napeti. Važno ih je smiriti i uvjeriti ih da nisu ni u kakvoj nevolji te im objasniti da trebamo razgovarati o problemu koji treba riješiti. Učenici će vam odmah reći u čemu je problem ako imaju priliku smireno razgovarati. To su velike životne lekcije koje djecu uče komunicirati u situaciji velikih nesporazuma. Dok god se učenici osjećaju sigurno, neće zauzeti obrambeni stav i emotivno će se otvoriti.

………………

NAPOMENA

  • Kognity – skupina uspješnih pojedinaca koji žele pomoći školama u upravljanju i unaprjeđenju procesa učenja za učenike u međunarodnim obrazovnim programima.
  • Izvor: kognity.com