10 NAČINA NA KOJE VAS ČITANJE FIKCIJE ČINI BOLJIM UČITELJEM

Zapravo ne trebate razlog za čitanje, ali evo ih deset!

srijeda, 19. rujna 2018.

Čitanje – a pogotovo knjiga iz žanra fikcije – pokreće naš mozak. Čitanje također poboljšava sposobnost socijalizacije, suosjećanja, opuštanja, rješavanja problema itd.

Zapravo ne trebate razlog za čitanje, ali evo ih deset!

Ove vještine poboljšavaju učiteljevu učinkovitost te čak mogu pomoći održati osjećaj smirenosti tijekom školske godine. Stoga, dugo nam poživjelo ljeto – i nemojte zaboraviti kupiti knjigu koju ćete čitati tijekom praznika. Naposljetku, samim time što čitate vi postajete bolji učitelj!

Ako vam je potrebno još razloga za čitanje, evo ih deset:

1) ČITANJE FIKCIJE POBOLJŠAVA VAŠU SPOSOBNOST SUOSJEĆANJA S DRUGIMA.

Cijelo iskustvo čitanja fikcije stavlja vas, čitatelja, u tuđu kožu. Čitanjem fikcije postajete emocionalno uronjeni u svijet koji likovi nastanjuju. Čitanjem također možete vježbati svoju sposobnost suosjećanja i biti uspješniji u doživljavanju svijeta iz učeničke perspektive.

2) ČITANJE POBOLJŠAVA VAŠE PRODRUŠTVENO PONAŠANJE.

Izmišljene priče ispunjene su odličnim uzorima čija djela ostavljaju utjecaj na nas. Ne samo da vas to inspirira da napravite više korisnih i ljubaznih stvari za svoje učenike i kolege, već vam također pruža cijelu paletu pozitivnih uzora i primjera koje možete podijeliti s razredom.

3) ČITANJE USAVRŠAVA VAŠE DRUŠTVENE VJEŠTINE.

Časopis Science objavio je studiju  koja otkriva da su ispitanici postizali bolje rezultate na testovima koji mjere društvenu percepciju i emocionalnu inteligenciju nakon čitanja odlomaka iz književne fikcije. Istraživači smatraju da je razlog tome to što fikcija „često opisuje emocionalne suptilnosti i nijanse, što navodi čitatelje da donose zaključke o likovima”. Ova vještina može biti korištena u društvenim situacijama u stvarnom životu, npr. tijekom roditeljskih sastanaka ili prilikom otkrivanja razredne dinamike.

4) ČITANJE POJAČAVA SPOSOBNOST „TEORIJE UMA”

„Teorija uma”  (eng. Theory of Mind) ključna je društvena vještina koja podrazumijeva sposobnost interpretiranja vlastitoga mentalnog stanja i mentalnog stanja druge osobe te razumijevanja da svaka osoba ima jedinstvene motive i perspektive. Izmišljene priče čitateljima pružaju dublji pogled u misli i motive drugih ljudi, što ojačava sposobnost teorije uma. Bolja sposobnost razumijevanja perspektiva i motiva daje vam bolji uvid u najučinkovitiji način na koji možete doprijeti do učenika i poučavati ih.

5) ČITANJE OBOGAĆUJE VAŠ VOKABULAR.

Internetska stranica testyourvocab.com analizirala je rezultate milijuna sudionika i došla do zaključka da čitanje – pogotovo čitanje knjiga iz žanra fikcije – širi vokabular. Rezultati studije  bili su zanimljivi. „Jedna je od naših hipoteza bila da će čitanje fikcijskih romana povećati vokabular više nego čitanje knjiga drugih žanrova – naposljetku, to ima smisla, kad uzmemo u obzir to da fikcija obično koristi širi spektar riječi od ostalih žanrova. Međutim, nismo očekivali da će učinak biti toliko izražen. „Izgradnjom vlastitog vokabulara vaši će učenici također učiti širi spektar riječi.”

6) ČITANJE FIKCIJE POBOLJŠAVA VAŠE SPOSOBNOSTI RJEŠAVANJA PROBLEMA I KREATIVNOG RAZMIŠLJANJA.

Naš mozak emocionalno uranja u fikcijske priče koje čitamo, gotovo kao da sami proživljavamo to iskustvo. A fikcija, sa svojim beskrajnim scenarijima, okruženjima, izazovima, likovima i mogućnostima, uzastopno pokazuje ljudima kako svladati prepreke i probleme na nove načine.

Čitanje otvara vaš um ideji da je sve moguće. A zauzvrat, vi taj stav prenosite na one koji vas okružuju. Čitanje vam također pomaže da pronađete nekonvencionalne načine rješavanja problema u učionici.

7) ČITANJE FIKCIJE DAJE VAŠEMU MOZGU PRIJEKO POTREBNU STANKU.

Nakon 180 dana poučavanja i odgajanja djece, mozak učitelja treba dozu odmora. Posegnite za dobrom knjigom i pronađite unutarnji mir.

New Yorker izvještava da vas čitanje „vodi u ugodno stanje, nalik na trans, nešto poput meditacije, te ima iste koristi za zdravlje kao i duboko opuštanje i unutarnji mir. Redoviti čitatelji imaju nižu razinu stresa, više samopoštovanja i niži stupanj depresije nego oni koji ne čitaju”. Koji učitelj ne bi imao koristi od toga?

8) ČITANJE FIKCIJE POMAŽE VAM DA SE PRILAGODITE PROMJENI I BUDETE OTVORENI PREMA NOVIM IDEJAMA.

Razmislite o tome koliko mnogo promjena kurikuluma tipični učitelj doživi u svome radnom vijeku, a da ne spominjemo koliko puta mora promijeniti razred ili strategiju poučavanja. Najbolje su prakse u obrazovanju fluidne, a bez prilagođavanja se ne može. Želite li se bolje nositi s promjenama? Napunite svoje police fikcijskim knjigama, žanrom koji izgrađuje priče na temelju promjene i novih pristupa.

9) ČITANJE VAM POMAŽE DA BOLJE SPAVATE.

 

Dobar je san neprocjenjiv, bez obzira na to traje li školska godina ili ne. Naspavajte se ovog ljeta uz dobru knjigu. Istraživanje provedeno na Sveučilištu Sussex pokazuje da je čitanje idealan način za prevladavanje stresa . Tijekom jedne studije brzina otkucaja srca sudionika je usporila, a napetost njihovim mišića opustila se za 68 posto u samo šest minuta tihog čitanja.

Psiholozi vjeruju da ljudi koji redovno čitaju fikciju bolje spavaju zbog toga što njihov mozak ostaje fiksiran u trenutku priče koju čitaju i može se osloboditi stresnih faktora koje donosi svakodnevni život. Stoga, vježbajte sada, jer ćete vam to trebati u sljedećoj školskoj godini.

10) ČITATELJI FIKCIJE OBIČNO SU SRETNIJI.

Quick Reads anketirao je više od 4000 odraslih osoba i otkrio da kod onih koji čitaju barem 30 minuta tjedno postoji 20 posto više izgleda da će osjećati veće životno zadovoljstvo i 18 posto da će imati više samopouzdanja. Uz to, Harvard Graduate School of Education izvještava   da postoji veza između sreće i akademskog uspjeha kod učenika osnovne škole. Studija je otkrila da „učenici često smatraju da sreća, ili pozitivni osjećaji, promiču učenje”. Stoga, čitajte i budite sretni – a zatim promatrajte kako se ta sreća širi vašom učionicom.

……………………………

NAPOMENA:

  • We Are Teachers mrežna je zajednica edukatora čija je misija inspirirati učitelje i pomoći im dijeljenjem praktičnih razrednih ideja, savjeta i učiteljskog humora.
  • Izvor: weareteachers.com
Vezani članci
Školski portal: Volim čitati, bježim od lektire

Volim čitati, bježim od lektire

Posljedica toga je siromašan vokabular i razne poteškoće s pisanjem…

Školski portal: Svi profesori čitaju

Svi profesori čitaju

…o kojoj svi imamo što reći, jedino je pitanje koliko…

Školski portal: Slikovnica – početak ljubavi prema čitanju

Slikovnica – početak ljubavi prema čitanju

…razvijanja čitalačkih navika interdisciplinarnim radom u sklopu svih školskih predmeta,…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Kako uče najbolji učenici

Kako uče najbolji učenici

… kako napreduju, osjećajući pritom kako…

Školski portal: Kockice s Brailleevim pismom za djecu

Kockice s Brailleevim pismom za djecu

Ovu je ideju prvotno predložila Danska…

Školski portal: Balkon koji mami uzdahe

Balkon koji mami uzdahe

Balkončić od četiri kvadrata gleda na…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…