Školstvo u medijima
[PRE]TIHA PREDANOST NASTAVNIKA
Dragi učitelji, ne trebamo biti mučenici!
objavljeno: 19. rujna 2018.

… negativne priče koje krive učitelje za loše rezultate na ispitima i pozivaju na otpuštanje onih koje smatraju neučinkovitima.

Međutim, priča koja najviše šteti katkad je ona koja se na prvi pogled čini pozitivnom: ideja o učitelju superheroju ili „mučeniku” koji samostalno, neumorno i čudesno preobražava skupinu učenika – na štetu svog zdravlja, privatnog života i dobrobiti.

Mnogi od nas vidjeli su, ili čak idealizirali, način na koji su učitelji predstavljeni u filmovima i popularnoj kulturi, ali se prečesto ovakvi učitelji mučenici proglašavaju standardom i predstavnikom kojem bi svi učitelji trebali nalikovati. Vrijeme je da ovakva nezdrava ideja o učitelju mučeniku nestane. Takva očekivanja štete cijeloj profesiji.

Ideja o učitelju mučeniku često nalaže da odlični učitelji moraju živjeti neuravnoteženim životom, u siromaštvu i uza stalno žrtvovanje.

No, učitelji ne moraju biti mučenici da bi promijenili živote svojih učenika. Cijeniti samoga sebe ne znači manje voljeti svoje učenike. Profesionalci smo, stoga je vrijeme da promijenimo nestvarnu sliku nastavnika i zahtijevamo više poštovanja te bolju naknadu za posao koji radimo, a koji mijenja živote.

U javnom sektoru poučavam 16 godina i imao sam problema s idejom mučeništva u učiteljskoj profesiji, ali sad sam spreman za promjenu – nadam se da ste i vi. U tekstu možete pronaći pet načina na koje učitelji nastavničku profesiju mogu učiniti boljom i odbaciti očekivanja o mučeništvu.

1) Recite „ne” i postavite čvršće granice. Moramo odbaciti mentalitet i ideju da to radimo zbog djece, a koji često nadjačavaju naše prirodne i razumne granice.

Naša nesposobnost da kažemo „ne” opterećuje naše suradnike (koji se osjećaju primoranima reći „da” zbog toga što ne žele biti učitelji koji ne mare za učenike), ali kad svom „radu” damo prioritet u ime pomaganja djeci to također stvara golemu neravnotežu u našim domovima i osobnim životima. Jedna od najvažnijih stvari koje možemo napraviti jest ostaviti vrijeme za sebe koje možemo provesti s voljenima, baviti se vlastitim projektima ili poraditi na fizičkom zdravlju.

2) Odložite svoje superherojske plašteve. Moramo si dopustiti nedostatke kako bi naši učenici mogli vidjeti stvarne modele uspješnih, ali nesavršenih odraslih osoba. Mudra mi je žena jednom rekla: „Definicija je izvrsnosti napraviti najbolje što možeš s onime što ti je trenutačno dostupno.” Otada je moja misija unositi tu definiciju izvrsnosti u svoju učionicu svaki dan.

Ja sam samo čovjek. Katkad zabrljam. Katkad nisam dovoljno strpljiv, imam manje razumijevanja i slabije sam pripremljen nego što bih volio biti, a katkad se jednostavno ne osjećam najbolje. Ipak, učim kako oprostiti samome sebi, baš kao što opraštam svojim učenicima, i kako svakog dana početi ispočetka. Na isti način na koji vjerujemo u svoje učenike trebamo vjerovati i u sebe. I mi zaslužujemo oprost.

3) Zatražite poštenu naknadu. Da, poučavanje je poziv, ali moramo prestati širiti štetnu, ali dobronamjernu retoriku koja kaže da naša financijska naknada nije važna – primjerice: „Učitelji ne poučavaju radi novca. Učitelji poučavaju radi ishoda.” Iako mnogi od nas ulaze u ovu profesiju iz filantropskih razloga, biti odličan učitelj ne znači da se morate zakleti na siromaštvo. Traženje poštene naknade za uloženo vrijeme, trud i vještine ne umanjuje naš altruizam.

S obzirom na to koliko je poučavanje loše plaćeno, moramo li se uopće čuditi što toliko učenika želi postati pjevačima ili sportašima umjesto da usavršava svoj intelekt? Nedavno sam ostao iznenađen kad sam vidio koliko mnogo učitelja želi poljuljati ovu štetnu paradigmu protestima i zahtjevima za reformu. 

4) Ulažite u sebe. Iako je lako „potrošiti” se u učionici, imate li planova za budućnost? Brinete li se za svoje zdravlje (psihičko i fizičko)?

Jeste li financijski spremni za mirovinu? Ne znam za vas, ali ja vrlo loše ulažem u sebe. Ove školske godine planiram poboljšati svoje fizičko zdravlje i potrošiti manje novca na učionicu. 

5) Budite dio politike. Učitelji često govore kako oni koji znaju poučavaju, a oni koji su manje informirani donose odluke. Iako znam da je zastrašujuće napustiti učionicu, moramo imati ljude koji će nas zastupati i predstavljati naše interese u zajednici.

Ponosan sam na činjenicu da sve više učitelja ulazi u svijet politike, jer to znači da konačno odbacujemo lažnu paradigmu da je naš rad apolitičan. Moramo izaći iz naše udobne zone kako bismo se uključili u političke vode.

Ponovnim definiranjem učiteljske uloge na način da ona uključuje poučavanje drugih o vrijednosti edukatora možemo početi upotrebljavati svoju stručnost za opće dobro učitelja i učenika.

………………….

NAPOMENA

  • Education Week jedan je od najpoznatiji američkih obrazovnih časopisa koji edukatorima nudi vijesti i informacije te povezuje teoriju i praksu.
  • Izvor: edweek.org
  • Photo by Ayo Ogunseinde on Unsplash