Školstvo u medijima
ZAŠTO JE ISKUSTVO VAŽNO U POUČAVANJU
Učitelji nisu međusobno zamjenjivi alati na tvorničkoj pokretnoj traci
objavljeno: 17. listopada 2018.

Kao roditelji i građani, očekujemo od učenika da odu iz škole ne samo s čvrstim temeljima u čitanju, matematici i drugim predmetima; također očekujemo da izađu iz škole kao cjeloživotni učenici, sa sposobnošću kritičkog razmišljanja o složenim pitanjima i voljom da se kontinuirano prilagođuju promjeni.

A od škola očekujemo da pridonose blagostanju naše djece te da ojačaju naša društva.

Velik dio tereta u ispunjavanju ovih očekivanja pada na učitelje, koji su najznačajniji resurs u današnjim školama. I naravno da se učitelji tad osjećaju preplavljeno ovim očekivanjima, pogotovo na početku svojih karijera.

Nema sumnje da je iskustvo u učionici važno za razvijanje vještina nužnih za učinkovito poučavanje. Čak i kad je obrazovni uspjeh usko definiran u smislu rezultata testova, istraživanja pokazuju da se učinkovitost učitelja povećava s iskustvom – pogotovo u ranom razdoblju njihove karijere te, u povoljnim uvjetima, ono nastavlja rasti tijekom cijele karijere.

Ovomjesečni izvještaj Pisa in Focus također pokazuje da u mnogim zemljama škole s iskusnijim učiteljima obično imaju bolje rezultate na PISA testovima iz znanosti te bolje školsko okruženje. Također je važno da je povezanost iskustva i učinkovitosti znatna i nakon što uzmemo u obzir socioekonomski status učenika. To je dijelom i razlog zašto neki školski sustavi stavljaju najmanje iskusne učitelje u najizazovnije škole.

Ako iskustvo utječe na učinkovitost učitelja te naposljetku na kapacitet obrazovnih sustava da izgrađuju vješte i fleksibilne građane, što zemlje mogu napraviti?

Jedna je implikacija naših otkrića to da neiskusne učitelje ne bi trebalo koncentrirati u određenim školama; takva neravnoteža može naškoditi ravnopravnosti, pa i ograničiti sposobnost novih učitelja da steknu profesionalno znanje od svojih iskusnijih kolega.

Druga je implikacija da bi pretjeran promet učitelja trebalo izbjegavati. Novi učitelji s visokim potencijalom trebali bi primiti svu podršku koja im je potrebna da se razviju u samopouzdane profesionalce, a karijerne strukture trebale bi osigurati da iskusni učitelji nastave raditi uz bok svojim manje iskusnim kolegama.  

Otkrića također naglašavaju važnost učenja iz iskustva kao ključne dimenzije talenta učitelja te potrebe za boljim razumijevanjem uvjeta pod kojima dolazi do boljega profesionalnog učenja.

Današnji najučinkovitiji obrazovni sustavi na profesionalan razvoj učitelja gledaju u okvirima cjeloživotnog učenja, dok inicijalna priprema učitelja pruža temelje za kontinuirano učenje, umjesto da proizvodi gotove profesionalce.

U tim zemljama inicijalno obrazovanje učitelja pruža temeljitu osnovnu izobrazbu u predmetnom području i pedagogiji, ali i razvija navike refleksivne prakse i istraživanja na poslu te povezuje prilike za profesionalni razvoj u kasnijim stadijima karijere s praksom u učionici i konkretnim problemima u školama.

 Važnost iskusnih učitelja podsjeća nas na to da su današnje škole složene organizacije izgrađene na ljudskom angažmanu i interakcijama: učitelji nisu međusobno zamjenjivi alati na tvorničkoj pokretnoj traci.

To nas također podsjeća da je poboljšanje u obrazovanju često cjelokupno i postupno. Naša je kolektivna odgovornost stvoriti optimalne uvjete u kojima učitelji mogu učiti, škole se poboljšati, a sustavi ispuniti naša visoka očekivanja.

………………

NAPOMENA

  • Blog OECD Education & Skills Today raspravlja o postojećim i novim problemima u obrazovanju, koji uključuju uspješnost učenika na međunarodnim testovima (PISA), vještine 21. stoljeća, kretanja u višem obrazovanju, rani i predškolski odgoj i obrazovanje i dr.
  • Izvor: oecdeducationtoday.blogspot.hr