Školstvo u medijima
NADARENI UČENICI I NJIHOVI MENTORI > GIMNAZIJA TITUŠA BREZOVAČKOG
Sustav postavlja krive kriterije
objavljeno: 7. studenoga 2018.

Za taj uspjeh i cjelokupni rad i među ovogodišnjim su dobitnicima Oskara znanja, za koji su dakako zaslužni i njihovi mladi mentori Bruna BANDULA, Luka PETROVIĆ i Eta KRPANEC. Inače, Winter Holidays Open najveći je međunarodni srednjoškolski debatni turnir u Europi, koji se održava u Zagrebu u organizaciji Hrvatskoga debatnog društva, a sve su debate na engleskom jeziku. Debatantima se po slučaju dodjeljuje hoće li debatirati afirmaciju ili negaciju o nekoj tezi. Na turniru koji su osvojili Mislav, Dorotea i Damjan debatirali su o slobodnoj trgovini, pravu na privatnost, odcjepljenju pokrajini te pokretima poput #MeToo i #BlackLivesMatterInače.

■  STALNO RADITI  ■ 

U razgovoru za Školske novine troje uspješnih debatanata govore nam o tome koliko im znače ta postignuća kao i sam Oskar znanja, ističući zajedno kako su se osjećali fantastično, a do uspjeha su došli pripremama, upornošću, vještinom i prije svega željom.

Mislimo da smo svi presretni što smo došli do takve visoke razine u debati. Naravno, ti uspjesi ne dolaze olako te je trebalo mnogo rada i truda kako bismo uopće bili kompetitivni, a još više krvi i znoja kako bismo postigli takav dobar rezultat, slikovito opisuju Mislav, Dorotea i Damjan, dok mentorica Eta Krpanec ističe:

Oskar znanja za mentora bio mi je važan kao priznanje za trud uložen u rad s debatantima. Smatram da Ministarstvo znanosti i obrazovanja te Agencija za odgoj i obrazovanje šalju poruku da prepoznaju i cijene mentore koji su vrlo posvećeni svojim učenicima i koji ih potiču da postignu izvanredne rezultate. Mislim da je to osobito važno za područja poput debate koja su hrvatskim školama još relativno nepoznata i nova, a učenicima su vrlo korisna.

Njezina kolegica Bruna Bandula pak ističe:

Najprije, dobitak Oskara znanja za mentora priznanje je za dodatan rad s učenicima i poruka da je vrlo cijenjen. No također, pokazuje kako debatu možemo smatrati jednako vrijednom kao i ostale školske aktivnosti, iako nažalost u našem obrazovnom sustavu komunikacijske vještine nisu smatrane bitnima.

O tome kakav je osjećaj biti najbolji u nekom području Dorotea kaže:

Stvarno je jako lijepo dobiti takvo priznanje, a uz takav status dolazi mnogo ponosa, ali i odgovornosti.

Mislav je debatistički kratak i jasan pa ističe da je osjećaj nevjerojatan te da moraju još mnogo raditi i napredovati kako bi zadržali takav status. Istog je mišljenja i Damjan, koji navodi da je osjećaj neopisiv, ali da ne daju da ih taj osjećaj odvrati od težnje za novim visinama u svim područjima njihova života i školovanja.

O tome koliko ih ti uspjesi motiviraju na daljnji rad mentorica Krpanec kaže:

Uspjeh je, dakako, velika motivacija, jer nam pokazuje da radimo dobro i da, nastavimo li tako, možemo postići još više, ali to mi svejedno nije najveća motivacija za rad. Rekla bih da me možda najviše motiviralo kad sam u polufinalu i finalu vidjela svoje debatante kako debatiraju zato što su izgledali kao da zaista uživaju u tome. Lijepo je vidjeti kako smo kao voditelji uspjeli na njih prenijeti strast prema debati koju smo mi imali kad smo debatirali.

Bruna Bandula dodaje kako je debatni uspjesi učenika motiviraju na rad, jer oni su s jedne strane pokazatelj kvalitete zajedničkog rada, a s druge strane potiču učenike da postanu još bolji, što pruža priliku, ali i zadatak da im u tome pomognu.

Kakav god uspjeh bio, uvijek postoje mane na kojima treba stalno raditi kako bi se održao dosegnuti status – naglašava Damjan.

■  IMA PROSTORA ZA NAPREDAK  ■ 

Govoreći o engleskom jeziku koji je najzastupljeniji strani jezik u našem obrazovnom sustavu i o tome koliko je i sama nastava kvalitetna te što bi eventualno trebalo napraviti da se poboljša Dorotea kaže:

Nastava je dobra, ali ima prostora za napredak. Po mome mišljenju trebalo bi se više na nastavi prakticirati znanje, s ne ga samo učiti teorijski.

S njom se slaže i Mislav, ponavljajući da je nastava kvaliteta, ali da bi se mogla unaprijediti kroz neke obvezatne lektire i gledanje filmova, jer mu se čini da tako netko najbolje napreduje u tom području. Damjan pak hvali profesore i ističe da Hrvatska ima odlične profesore iz engleskoga:

Pogotovo naša škola, Tituš Brezovački, ali kurikul bi mogao biti bolji s više sadržaja koji pomažu djeci uživjeti se u jezik, a ne samo štrebati gramatiku svake godine.

Mentorica Eta Krpanec navodi kako vjeruje da je nastava engleskoga jedna od najbolje osmišljenih programa koje imamo u gimnazijama:

Razlog je tome što je mnogo suvremenije napravljena od programa za druge predmete, jer uključuje vrlo primjenjiva znanja i rad koji nije usmjeren samo na štrebersko svladavanje gradiva. Ono što debata nudi samo je nadogradnja na već dobru nastavu, jer učenicima omogućuje mnogo prakse u usmenom izražavanju na engleskome i priliku da svladaju vrlo složeni vokabular koji inače nije uključen u nastavu, a vezan je za aktualne političke i društvene teme.

O tome koliko naš obrazovni sustav motivira uspješne učenike, ali i nastavnike Dorotea kaže:

Naša je škola u tome vrlo uspješna te motivira učenike i nastavnike na rad i postizanje dobrih rezultata.

Mislav dodaje kako je njega upravo sustav motivirao te da ga sama nagrada potiče da se i dalje zalaže i postiže uspjehe. Damjan kaže kako su njegova iskustva u školi bila odlična:

Cijeli nas Tituš, od profesora do ravnatelja, podržava i dopušta nam da se bavimo debatom ili bilo čime u čemu smo dobri, čak i ako se to katkad poklapa sa školskim obvezama, ali sustav općenito ne radi dovoljno po tom pitanju. Naša je škola, koliko god je odlična, zapravo iznimka, u većini drugih škola debata nije toliko njegovana i prije turnira učenici moraju brinuti i o raznim školskim obvezama. Sustav također ne radi dovoljno da raširi debatu na što više učenika, budući da je stvarno korisna aktivnost koja mnogo pomaže i akademski i u budućnosti za bolji posao, a u drugim je državama poštovana i prestižna aktivnost.

■  KRIVI KRITERIJI  ■ 

Mentorica Bruna Bandula kaže:

Smatram da je naš obrazovni sustav postavio krivi kriterij uspjeha – učenicima je danas najbitnije što kvalitetnije ispuniti obveze, a nisu motivirani da sami dodatno uče i istražuju izvan postavljenih okvira. Ovakav način razmišljanja je apsurdan u današnjem svijetu kad su nam raznolike informacije te prilike da steknemo nova znanja i vještine nadohvat ruke. Srećom postoje pojedinci unutar sustava, posebice mogu pohvaliti profesore i ravnatelja u Gimnaziji Tituša Brezovačkog, koji motiviraju učenike da razmišljaju izvan tradicionalnih okvira i napreduju u raznim vještinama, uključujući debate.

Eta Krpanec navodi kako je debata u školama u Hrvatskoj izvanškolska aktivnost, stoga rad debatnoga kluba nije u klasičnom smislu dio obrazovnog sustava.

Vjerujem da je debata odličan dodatak našem sustavu obrazovanja, jer nudi upravo ono što školama često nedostaje: rasprava o aktualnim temama, razvoj kritičkog mišljenja, svladavanje govorničkih vještina te praktičan i samostalan rad. Kao mentorica iznimno sam zadovoljna statusom koji Gimnazija Tituša Brezovačkog daje debati. Profesori, školska psihologica Anđela RADULOVIĆ i ravnatelj Damir JELENSKI od otvaranja kluba 2015. uvijek su pokazivali veliko razumijevanje za naš potičući učenike da se uključe u debatu, osiguravajući prostor i vrijeme za rad i otvoren odnos prema nama kao debatnim voditeljima, unatoč tome što smo vanjski suradnici škole.

Dodaje kako rad s učenicima na pripremama za debatni turnir katkad može biti vrlo naporan:

Debatanti moraju pripremiti argumentaciju za vrlo složene teme. Primjerice, na Winter Holydays Openu koji su osvojili, Mislav, Damjan i Dorotea debatirali su o pravu na privatnost, prednostima i manama slobodne trgovine i pokrajinama koje poput Katalonije traže nezavisnost. To od njih zahtijeva da mnogo čitaju i uče, a od nas kao njihovih voditelja koji ih moraju moći usmjeravati još više učenja. Naporan se rad lakše podnese kad se na pripremama dobro družimo i zabavljamo. Budući da je razlika između naših debatanata i nas u godinama relativno mala, jer mi još studiramo, uvijek imamo mnogo tema za razgovor i malo neformalniji odnos.

■  ZAJEDNIŠTVO TITUŠANA  ■ 

O radu s mentorima Dorotea ističe kako su od njih mnogo naučili te su oni uvelike zaslužni za njihov uspjeh, a Damjan dodaje:

– Titušani stvarno imaju sreću što imaju vjerojatno najbolje voditelje iz debate od bilo kojega kluba u Hrvatskoj, Etu Krpanec, Luku Petrovića i Brunu Bandulu, koja je ujedno bivša učenica Tituša. Zaslužni su za svaki uspjeh nas debatanata, jer nas stalno guraju naprijed te su uz to vrlo zabavni i prijateljski naklonjeni svim debatantima.

Svatko nam ponaosob iznosi svoje impresije o proteklom zajedničkom radu pa Dorotea kaže:

Naš je dosadašnji rad bio vrlo dinamičan i samim time nama jako zanimljiv. Atmosfera je uvijek opuštena, što nam svima pomaže, ali nam i daje svojevrstan odmak od klasične nastave.

Mislav navodi kako je mnogo doznao od mentora te da su im njihovo iskustvo i pomoć omogućili ovaj uspjeh. Damjan kaže da je svaki sastanak debatnoga kluba pun zezancije i ozbiljnog rada na njihovim vještinama te je uvijek najbolji dio svakog dana:

Čak i kad smo svi pod stresom, jer nam nešto ne valja u pripremama, naši su voditelji tu da nas oraspolože i uvjere da smo sposobni debatanti i da nećemo izgubiti svaku debatu.

Mentorica Krpanec na drugoj strani ističe:

Cijelo iskustvo rada s učenicima iznimno mi je lijepo. Zadovoljstvo mi je vidjeti koliko su zainteresirani i kako naporno rade, a još veće kad vidim da je taj rad doveo do prvoga mjesta na ovako velikom i jakom debatnom turniru.

O planovima za budućnost naši uspješni debatanti kratko odgovaraju. Dorotea je rekla kako joj je daljnji plan napredovati i poboljšati svoje vještine, ali i ostvariti što bolje rezultate na budućim turnirima, Mislav želi ići na sve turnire i dati sve od sebe te nastaviti s debatom i na fakultetu, a i Damjan želi nastaviti sa školskim i debatnim uspjesima, a dalje će vidjeti. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Napisao Ivica BULJAN ]