Školstvo u medijima
KAMO UČITELJI GLEDAJU I KOLIKO DUGO?
Kako učitelji raspoređuju svoju pažnju?
objavljeno: 27. studenoga 2018.

Jedno je takvo istraživanje uz to zabilježilo i zaključke učitelja vezane za uspjeh učenika. 

Gotovo 30 učenika šestog razreda sjedi u francuskoj školi u Tübingenu u dugim redovima klupa. Imaju oko dvanaest godina. Neki od njih prijeći će u gimnaziju, drugi su usmjereni na srednje zanatsko obrazovanje. Troje ih je s posebnim potrebama, od kojih je jedno autistično.

„Dvije minute, molim vas, obratite pozornost!”

Većina učenika obraća pozornost dok učiteljica Katja BRAUN objašnjava što trebaju zapisati u bilježnicu iz engleskog jezika. Neki se pak tiho smijuljeći bojaju crvenom tintom kako bi kasnije tvrdili da su se ozlijedili. Neki se zabavljaju. Jedan ustaje, jer želi nešto reći kolegi koji sjedi dalje od njega. To je svakodnevnica Katje Braun. Kamo gledati?

„Ovisi o tome u kojoj se situaciji nalazim, gledam u određenu djecu kad shvatim da nisu pažljivi. Naravno, bacam pogled i na ploču i na kraj učionice. Vjerujem da pokrete učenika i njihovu nepažnju opažam ponajprije perifernim vidom.”

Mladi učitelji imaju poteškoća s držanjem svih učenika na oku

Kad uočite nešto, morate brzo procijeniti: intervenirati odmah ili pustiti da se situacija smiri? Hoće li „Pssst!” biti dovoljno ili se treba izravno obratiti određenom učeniku?

Potrebno je cijeli razred držati na oku i brzo donositi odluke. To je upravo ono u čemu su iskusni učitelji poput Katje Braun dobri, kaže profesorica Kathleen STÜRMER s Instituta Hector za empirijska istraživanja pri sveučilištu Tübingen. Ona to zove monitoring. Mladi učitelji često imaju problema s držanjem razreda na oku i ne uspijevaju svim učenicima dati jednak osjećaj pažnje. A to je neizmjerno važno.

„Pojedine studije pokazuju da u razredu u kojem učitelj uspijeva jednako raspodijeliti svoju pažnju to ima vrlo pozitivan učinak na uspjeh učenika. I zato je monitoring vrlo važna vještina.”

Tim KOGLIN ima 28 godina i mladi je učitelj. Također predaje učenicima šestog razreda opće osnovne škole i ima osjećaj da je previše usmjeren na učenike koji ometaju nastavu.

„Vjerujem da zauzimaju previše prostora i moj je cilj iduće godine dati više prostora onima koji traže pažnju na pozitivan način, kroz dobar i kvalitetan doprinos nastavi.”

UTJECAJ GOVORA TIJELA

Tijekom studija mnogi budući učitelji rijetko imaju priliku okušati se pred razredom. Za vrijeme pripravničkog staža, međutim, Tim Koglin neprestano je dobivao povratne informacije o svom ponašanju pred razredom, o tome kamo gleda i što bi mogao popraviti. Imao je i priliku vidjeti se na videosnimci.

Obrazovni istraživač Kathleen Stürmer potvrđuje: što mladi učitelji više znaju o svom govoru tijela, načinu postavljanja pitanja ili načinu na koji promatraju razred, to je vjerojatnije da će poučavati na način koji odgovara svima.

Istraživači već dulje istražuju kako učitelji raspoređuju svoju pažnju. Dosad su snimali učitelje u učionici ili gledali videosnimke raznih situacija na nastavi. Analizirali su pokrete njihovih očiju. Kamo gledaju učitelji i kako dugo? Ovaj se postupak naziva „eye-tracking”.

Kathleen Stürmer unaprijedila je ovaj pristup ne želeći snimati izvana, već izravno zabilježiti perspektivu samih učitelja. To je postigla naočalama s kamerom koje snimaju pokrete očiju učitelja.

„Naočale bilježe frekvenciju i fiksaciju, što znači da možemo vidjeti točno koliko su često oči usmjerene na nekoga i koliko dugo.”

DODATNE SNIMKE NASTAVE

Ovaj je pristup ispitan mini-testom: sedam učitelja studenata poučavalo je četiri učenika. Rezultat: čak i u ovako malom razredu, učitelji nisu uspjeli pošteno raspodijeliti pažnju!

S obzirom na to, novi će projekt u stvarnom razredu biti pokrenut najesen i u njemu će sudjelovati 30 učitelja. Kathleen Stürmer i njezini kolege nadaju se preciznijim rezultatima. Žele da učitelji također pogledaju videosnimke svoje nastave i daju mišljenje o tome kako oni vide određene situacije. To će stvoriti potpuniju sliku i otkriti više pogrešaka mladih učitelja te im pomoći da ih ubuduće izbjegavaju.

………………

NAPOMENA 

  • Deutschlandfunk (DLF) – jedna od njemačkih nacionalnih radijskih postaja, usmjerena primarno na informacije i izvješća iz stranih kultura.
  • Izvor: deutschlandfunk.de