Školstvo u medijima
SAMOPOMOĆ
Savjeti koji će vam pomoći da izađete iz stresnog ciklusa
objavljeno: 29. studenoga 2018.

On vas može uputiti na odgovarajuću podršku. Također možete kontaktirati određene udruge, poput MIND, koja ima izvrsne i lako dostupne usluge.

Međutim, škole ne bi trebale dopuštati da stvari uopće dođu do te točke. Svaka bi škola trebala stvarati radno mjesto koje pruža potporu i smanjuje mogućnost da se stres ušulja u vaš radni dan. Nažalost, pritisci odgovornosti i okružje u nekim školama daju do znanja da se ovo ne događa.

Stoga je također važno da sami poduzmemo preventivne mjere. One mogu doći u mnogim oblicima, ali u ovom se tekstu želim usredotočiti na dvije tehnike, koje inspiraciju vuku iz kognitivno-bihevioralne terapije, s kojima sam imao uspjeha, a znam da su imali i drugi.

1)  IZLAZAK IZ NEGATIVNOG CIKLUSA

U određenim stresnim situacijama, kad nam se jednostavno nakupilo previše svega, čak i najsmireniji i najstaloženiji profesionalci mogu se osjećati kao da imaju vrlo malo kontrole nad vlastitim mislima, osjećajima te čak i radnjama.

Recimo, na primjer, da ste bili nespremna žrtva ljutitog roditelja odmah nakon što ste stigli na posao – i sasvim je u redu da vas ovako nešto izbaci iz takta. Ali ako to „nosite” u sebi cijeli dan, tad vjerojatno nesvjesno „dodajete ulje na vatru”.

Ponavljate li neprestano ovu scenu u glavi? Pokušajte promijeniti sliku tako da roditelju dodate crvenu vlasulju i neki smiješni kostim. Pretvorite negativne emocije u nešto smiješno.

Vrtite li se oko negativnih misli, razmišljate li o tome kako ste stvari trebali drukčije riješiti, čak i pribjeći uvredama i pogrdnim imenima? Razmislite o tome što biste rekli prijatelju u ovakvoj situaciji i, umjesto toga, obazrivo to recite samome sebi.

Jeste li provjerili svoj govor tijela ili način izražavanja? Ako hodate uokolo pognutih ramena i gledate u pod, tad aktivno pretvarate mali, ali neugodan trenutak u cjelodnevno raspoloženje.

2) PROVJERITE SVOJE ČINJENICE

Za mene, jedna od najsnažnijih poruka koju netko može izvući iz kognitivno-bihevioralne terapije jest da vaše misli nisu činjenice. Samo zbog toga što vam je nešto palo na um, to ne znači da je pouzdano ili istinito odnosno da vam pomaže. Stoga trebamo preispitati svoje misli.

Možda vam vaš um neprestano govori da se ne možete nositi s nekom situacijom i da „ne radite svoj posao dovoljno dobro”.

Ne samo da ovo nema nikakve veze s konstruktivnom kritikom, nego nije ni točno. Postoje li ikakvi čvrsti dokazi da se ne možete nositi s ovime, osim vaših misli i osjećaja koji su rezultat tih misli?

Možda čak postoji više dokaza koji govore baš suprotno i pokazuju da se možete nositi s ovime, pa čak i s puno gorim situacijama.

S ovime na umu, bilo bi dobro da pronađete realniju, manje emotivnu izjavu, poput: „U redu je što se ne veselim ovome – nitko se tomu ne bi veselio. Bez obzira na to što se dogodi, nosit ću se s time najbolje što mogu.”

Postoje mnoge tehnike koje možemo naučiti iz kognitivno-bihevioralne terapije i drugih područja koja mogu pomoći učiteljima zadržati zdrav razum. Prečesto, usred napornog dana, zaboravimo uzeti pauzu kako bismo si dali vremena da procesuiramo stvari.

Škole bi trebale učitelje usmjeriti na praktične strategije poput ovih, a učitelji bi trebali dobiti priliku upotrijebiti ih. Prečesto predugo čekamo da bismo nešto poduzeli, a to može dodatno pogoršati stvari.

………………

NAPOMENA

  •  UJEDINJENO KRALJEVSTVO: TES je digitalna zajednica s više od 3,6 milijuna registriranih korisnika u 279 zemalja i teritorija te stoga najveća mreža učitelja koja pomaže savjetovati, informirati i inspirirati edukatore širom svijeta.
  • Izvor: tes.com
  • Photo by Alexander Sinn on Unsplash