Školstvo u medijima
VJEČNA JE TEMA IZAZOVNO PONAŠANJE UČENIKA
Glas i govor tijela: najbolji savjeti za njihovu upotrebu u učionici
objavljeno: 17. prosinca 2018.

Ali katkad i najsuptilnija promjena u glasu, izrazu lica ili govoru tijela može uvelike promijeniti tijek događaja.

Učitelji često ističu promjene u ponašanju koje očekuju od učenika. Međutim, imaju više utjecaja na njihovo ponašanje nego što misle.

Kao učiteljica koja je imala privilegij promatrati svoje kolege nekoliko godina u sklopu projekta „T&L improvement” (Unaprjeđenje poučavanja i učenja), primijetila sam da su ton glasa i govor tijela ključni za naš uspjeh u uspostavljanju najboljega mogućeg ozračja za učenje te za suočavanje s ometanjima koja skreću tijek naše nastave.

  • Evo nekoliko savjeta kako se učinkovito služiti glasom i govorom tijela.

IZJAVE OBLIKUJTE POZITIVNO

Na primjer, izbjegavajte rečenice poput: „Ne ljuljaj se na stolcu!” Umjesto toga kažite: „Molim te, neka sve četiri noge tvog stolca budu na podu.” To stvara pozitivan ton u prostoriji. Negativne izjave stvaraju negativno ozračje u kojem je veća vjerojatnost pojave sukoba. Ako učenici vide da vas iritiraju, vjerojatno će vas htjeti iritirati još više.

IMAJTE SPUŠTENE RUKE 

To očigledno ne vrijedi ako vodite dramsku sekciju ili predajete tjelesni odgoj, ali kad se obraćate učenicima dobro je pravilo držati ruke ispod razine ramena. Teško je ne gestikulirati uopće, ali visoko podignute ruke agresivna su gesta. Ako u razredu imate osjetljivu djecu ili djecu s posebnim potrebama, visoko podignute ruke ostavit će pogrešan dojam, isključiti ih iz učenja i povećati mogućnost nastanka sukoba.

NE POKAZUJTE PRSTOM

To je staro, ali dobro pravilo. Baka me je naučila da je nepristojno pokazivati prstom, a to uključuje i učionicu. Vrlo je važno suzdržati se od pokazivanja prstom na učenika koji je u nevolji. To će samo povećati njegovu agresivnost i umanjiti mogućnost za kompromis.

NEMOJTE STAJATI IZRAVNO OKRENUTI PREMA UČENICIMA

Kada dođe trenutak da se primaknete učeniku, važno je to učiniti izbjegavajući agresivni frontalni stav. Suočavanje s neprimjerenim ponašanjem ne bi trebalo nalikovati na revolveraški sukob u zoru. Gledate li izravno u učenika, to će ga samo potaknuti na suprotstavljanje.

SJEDNITE AKO JE TO MOGUĆE

Ovo je dobra taktika za suočavanje s težim oblicima ometanja nastave. Smanjuje agresiju i ublažava sukob s autoritetom. Ako je učenik ljutit ili uzrujan, podsjećati ga da ste vi tu glavni nije uvijek najbolji način za rješavanje situacije. Ako sjednete na svoje mjesto, lakše ćete smiriti stvari i potaknuti učenika da krene dalje.

OSMJEHNITE SE!

Ili se barem prestanite mrštiti. Učenici reagiraju na vaše emotivne znakove, ako prenosite frustracije i stres oni će odgovoriti na sličan način. Osmijeh ili opušteni izraz lica umirit će svakog učenika.

DUBLJI I TIŠI GLAS

Vikanje i visoki tonovi stvaraju nelagodu i sukob. Dublji i tiši glas smiruje i autoritativniji je, posebno u izazovnim situacijama.

OMOGUĆITE IZBOR

Nitko se ne želi naći u diktatorskoj situaciji, a to uključuje i djecu. Omogućite izbor, čak i ako je taj izbor iluzija. Primjerice: „Imate dvije mogućnosti. Možete ući i završiti radove odmah ili ćete do kraja sata biti zatvoreni u sobi gđe. X i trpjeti posljedice.” Zapamtite da željenu opciju uvijek navedete prvu.

OBJAŠNJAVAJTE

Čak i kad se objašnjenje čini očitim, katkad se učenici jednostavno žele osjećati uključenima u planiranje. Najteži učenici mogu postati slatki poput kolača ako osjete da je odluka donesena za njih, a ne samo o njima.

DLANOVE OKRENITE PREMA GORE

Ovo je još jedna neagresivna gesta. Dlanovi okrenuti prema gore znak su otvorenosti i velikodušnosti, što bi trebale biti odlike svakog učitelja.

Sve se to možda čini jednostavnim, ali u trenutcima krize moramo se sjetiti upotrijebiti prave tehnike i oduprijeti se vikanju i zapovijedanju. Red se mora održavati, ali pozitivan utjecaj je trajan.

………………

NAPOMENA

  • Creative Education – britanski portal sa savjetima za kreativno vođenje nastave.
  • Izvor: creativeeducation.co.uk