Školstvo u medijima
RIJETKI UČENICI MOGU DRŽATI KORAK S NAPREDNIM PROGRAMOM
Da, možete pronaći izazov za svoje najbistrije učenike
objavljeno: 7. veljače 2019.

Je li imao odgovarajući izazov ili je samo sjedio čekajući da ostatak razreda shvati pojmove koje je on odmah razumio?

Mi učitelji često ulažemo mnogo vremena i truda da pomognemo učenicima koji imaju poteškoća s razumijevanjem gradiva i pritom zanemarujemo one najbistrije. Hvalimo ih zbog njihovih sjajnih odgovora i kvalitetnih radova. S vremena na vrijeme pronađemo za njih izazov, ali potičemo li ih zaista da maksimalno iskoriste svoj potencijal?

Nije da se ne želimo pozabaviti ovim učenicima, ali jednostavno nemamo vremena ni mogućnosti uvijek osmisliti lekciju za učenike svih razina sposobnosti.

Kad sam predavala matematiku učenicima šestog razreda, bilo ih je nekoliko iznimno bistrih i svaki su zadatak riješili prije ostatka razreda, a potom se dosađivali i čekali ostale. Pokušala sam iz zainteresirati dodatnim radnim listovima koji sadrže kvizove i slagalice i to je donekle pomoglo, ali njima nije bilo dovoljno.

Iskušala sam nove načine rada s ovakvim učenicima i želim s vama podijeliti nekoliko uspješnih ideja.

KAKO PREPOZNATI NAPREDNE UČENIKE

Samo rijetki učenici mogu držati korak s naprednim programom, nije dovoljno biti odlikaš. Učenici koje odaberete moraju imati sljedeće tri karakteristike:

  • sposobnost samostalnog učenja – ovi učenici mogu sami naučiti lekciju uz minimalnu pomoć učitelja, a oni koji imaju mnogo pitanja nisu dobri kandidati
  • brzo rješavanje zadataka – neki su učenici iznimno točni i temeljiti, ali im treba dugo da ispune zadatak. Takve učenike ne bi trebalo uključivati u napredni program, jer će za njih dodatni zadatci biti opterećenje i stres. Birajte učenike koji uvijek rano dovrše rad, a potom sjede i dosađuju se
  • pouzdanost – naprednim sam učenicima zadala da sami ocjenjuju svoju domaću zadaću i samostalno organiziraju svoje kvizove. Moraju biti pouzdani. Ako nemate povjerenja u učenika da će samostalno raditi i biti iskren, nemojte ga birati u napredni program.

OBJASNITE UČENICIMA POSTUPAK

DODIJELITE IM MJESTA. Učenici koji rade po naprednom programu moraju sjediti straga, za vlastitim stolom. Može im se dopustiti da šapću za vrijeme nastave. (Bolje je imati barem dvoje učenika u naprednom programu, jer će tad radije pitati jedan drugoga za pomoć, a ne vas).

OBJASNITE IM KAD ĆE RADITI SAMOSTALNO, a kad će se pridružiti razredu. Također, objasnite im kad im je dopušteno postavljati pitanja. Odredite koje vam vrijeme odgovara, to može biti za vrijeme nastave, nakon sata, na kraju školskog dana. Ako niste dostupni za pomoć, dopustite im da preskoče poglavlje ili zadatak i nastave dalje.

NEKA SE UČENICI KORISTE SVOJIM BILJEŽNICAMA kako bi riješili sve zadatke.

NA NAJMANJU MOGUĆU MJERU SVEDITE OCJENJIVANJE zadataka iz udžbenika i provjeravanje točnih rješenja čitanjem odgovora.

ZADAJTE UČENJE DODATNIH POGLAVLJA za one koji žele više. Većina ih udžbenika ima.

NE MORA SE SVAKI ZADATAK OCJENJIVATI. Omogućite naprednim učenicima da predaju svoju bilježnicu na pregled na kraju obrađenog poglavlja ili cjeline.

POKAŽITE IM GDJE MOGU NAĆI ZADATKE koje ste pripremili za njih. Odredite praktično mjesto u učionici gdje mogu držati svoje knjige i bilježnice.

POVREMENO OCJENJUJTE. S vremena na vrijeme vrednujte svoje napredne učenike. Imala sam učenika koji nije mogao pratiti napredni program pa se ponovno priključio ostatku razreda. Troje učenika koje je ostalo u naprednom programu bilo je oduševljeno. Dvoje ih je svladalo svo gradivo i ispunilo sve zadatke tri tjedna prije kraja škole te su čak sudjelovali u dodatnom projektu, a ostalo je vremena i za prezentaciju pred razredom.

………………

NAPOMENA

  • SAD: Teach4TheHeart – blog i podcast namijenjeni učiteljima.
  • Izvor: teach4theheart.com