Zanimljivosti
KAKO REĆI NE
„Mogu li ići na…” i ostali učenički zahtjevi
objavljeno: 11. travnja 2019.

Postavljanje razumnih granica, pristojno odbijanje učeničkih zahtjeva i onemogućavanje njihova čestog napuštanja učionice ključne su stavke učinkovitog upravljanja razredom, koje će učenicima dati do znanja da inzistirate na visokim standardima ponašanja.

Jedan je od načina za uspostavljanje pozitivne discipline manjak emocija u raspravama s učenicima. Nije se uvijek lako oduprijeti kad je učenik spreman beskonačno raspravljati, ali učitelji sa smirenim i izravnim pristupom mnogo uspješnije upravljaju nepoželjnim ponašanjem. Mnogo učitelja prečesto popušta. Vrlo je lako popustiti „samo ovaj put”. To činimo zbog svoje dobrote, ali učenike to samo potiče da se nastave boriti za ono što žele.

Prihvatite stav učitelja, koji, iako je dobar, misli ono što kaže. Smireno iznesite svoje mišljenje, predočite ga kao nepobitnu činjenicu i vidjet ćete da postavljanje granica i nije teško kako se čini.

Morate odlučiti pošteno, ali vaše poštenosti moraju biti svjesni i vaši učenici. Preduhitrite njihovu pobunu tako što ćete im dati do znanja da u donošenju odluka namjeravate biti pošteni prema svima u razredu.

KAKO PRISTOJNO ODBITI UČENIČKE ZAHTJEVE?

Jedna je od najkorisnijih učiteljskih vještina znati odbiti učenički zahtjev i pritom ga ne uvrijediti. Pokušajte s jednom od navedenih izjava:

  • Možeš li sam pokušati zaključiti zašto to ne bi bilo dobro?
  • Daj mi vremena da razmislim o tome.
  • Hajde da raspravimo o tome nakon nastave.
  • Hajdemo ovo prvo završiti.
  • Jesi li siguran da je to mudro?
  • Mislim da to nije najbolje rješenje, jer…
  • Može li to čekati?
  • Koji su argumenti za i protiv?
  • Pitaj me malo kasnije.
  • Jesi li završio zadatak?
  • Kako će ti to pomoći?
  • Razmisli još malo o tome.
  • Zašto pitaš?
  • Prisjeti se koje pravilo vezano za to vrijedi u učionici?

Izbjegavanje sindroma „Mogu li ići na…?”

Traženje dopuštenja za odlazak na wc jedna je od najčešćih situacija u učionici koja zahtijeva postavljanje jasnih granica i testira učiteljevo strpljenje. To nije problem sve dok ne postane jasno da učenik koristi svaku priliku da pobjegne od dosade, prečesto traži dopuštenje da napusti učionicu i predugo se zadržava izvan nje. Ovaj je problem i „zarazan”. Čim jedan učenik napusti učionicu, zahtjevi se samo počnu redati.

Protiv toga se najlakše boriti stvaranjem prilika za razgovor te kretanjem za vrijeme nastave.

Naučite li prepoznati trenutak u kojem učenici postaju nemirni, lakše ćete zauzeti pozitivan stav, a istodobno ćete održati red u učionici. Neki učitelji smatraju da je najbolje učenicima ograničiti broj izlazaka iz učionice.

Imate li učenika koji uporno zahtijeva da hitno mora izaći iz učionice, razgovarajte s roditeljima i provjerite postoji li opravdani zdravstveni razlog prije nego što djetetu zabranite izlazak iz učionice. Na taj ćete način moći raspraviti o tome problemu s roditeljima te neizravno zatražiti njihovu intervenciju.

………………

NAPOMENA

  • SAD: Share My Lesson – mjesto za razmjenu ideja i dodatnu edukaciju učitelja posvećenih pružanju najboljega mogućeg obrazovanja svojim učenicima.
  • Izvor: sharemylesson.com
  • Photo by Bethany Legg on Unsplash