Zanimljivosti
POTICANJE ČITANJA U PODRUČNOJ ŠKOLI
Slikovnica – početak ljubavi prema čitanju
objavljeno: 18. travnja 2019.

…razvijanja čitalačkih navika interdisciplinarnim radom u sklopu svih školskih predmeta, programa i projekata, a i ostale kolegice i kolege samostalno provode razne projekte koji potiču učenike da zavole čitanje.

 ■  SLABA PODRŠKA RODITELJA  ■  

Radim u PŠ Goršćaki u 1. i 3. razredu, gdje sam odlučila ove školske godine, uz ovaj naše knjižničarke, provoditi još dva projekta poticanja čitanja. Jedan se odnosi na nastavak suradnje s OŠ „Slava Raškaj” iz Ozlja na projektu „Moja prijateljica knjiga” s temom „Učitaj nasljeđe”, a drugi je međunarodni projekt „Naša mala knjižnica” u suradnji s nakladničkom kućom Ibis grafika.

Moji su učenici u vrlo teškom položaju svladavanja osnovnih znanja: uglavnom nemaju podršku roditelja u svladavanju tehnike čitanja i pisanja, a često izostaje i rad kod kuće, jer mnogi roditelji nemaju završenu osnovnu školu, a poneki su nepismeni, pa često ne mogu pomoći svojoj djeci u tom području.

U 1. razredu sva lektirna djela čitamo na satu, jer učenici na taj način stječu naviku slušanja. Često su ta djela popraćena ilustracijama, što im dodatno omogućava razumijevanje pročitanoga i istodobno također potiče interes za daljnje čitanje. Tijekom čitanja često radim stanke kako bih provjerila razumiju li pročitano. Također postavljam pitanja koja ih potiču da zamišljaju što će se dalje dogoditi i da iznesu svoja razmišljanja prije nastavka čitanja. Uvijek se trudimo da ta aktivnost čitanja traje od 15 do 30 minuta, jer učenici ne mogu dulje biti usredotočeni na slušanje.

Takvim se načinom čitanja koristimo i u provedbi projekta „Naša mala knjižnica”. U njemu su zadana djela šestero autora koja zajednički čitamo, a zatim rješavamo zadatke u radnoj bilježnici koja ih prati. U Projektu su predviđene i razne aktivnosti vezane uz djela kao što su razmjena književnih junaka, likovno-literarni natječaj, pismo iznenađenja, najčitateljski kutić i mnoge druge.

 ■  ČITANJE I KULTURNA BAŠTINA  ■  

U projektu „Učitaj nasljeđe” učenici 1. i 3. razreda PŠ Goršćaki tijekom rujna slušali su dogovoreno književno djelo u školi, a mogli su ga i čitati kod kuće. Na satovima slobodnih aktivnosti u listopadu dogovarali smo način prezentacije odabranoga djela i uvježbavali prezentaciju. Odabrali smo djelo Ilustrirane hrvatske bajke (urednica Ranka Javor, ilustrirala Andrea Petrlik Huseinović) koje sadrži bajke iz raznih dijelova Hrvatske. Izabrali smo bajku Lončiću, kuhaj! i napravili slikovnicu. Učenici 3. razreda slikovnicu su pokazali na priredbi u OŠ „Slava Raškaj” i pročitali bajku.

Kako su na ranije dogovorenom satu razrednika uz pomoć školske knjižničarke upoznali glagoljicu, naslov bajke i svoja imena napisali su glagoljicom, što su također pokazali na priredbi. Priredba je bila zamišljena kao program obilježavanja Mjeseca hrvatske knjige 2018., čija je tema bila baština, a moto „(U)čitaj nasljeđe!”, uz glavni motiv glagoljice kao posebnosti hrvatske baštine, nacionalnoga i kulturnoga identiteta. U planu je i izrada izložbe o provedenom projektu u bibliobusu Gradske knjižnice „I. G. Kovačić”, s kojim također vrlo uspješno surađujemo u svim čitalačkim projektima.

Sav ovaj trud pokazuje rezultate. Često možemo vidjeti učenike kako u svoje slobodno vrijeme uzimaju slikovnice, dječje časopise, romane i dr. iz našega čitateljskog kutka i radoznalo ih proučavaju.

Učenici su sretni što djelo koje su sami izabrali mogu ponijeti kući, pročitati i zatim vratiti na naše police i izabrati neko drugo. Malim, ali sigurnim koracima budimo ljubav prema čitanju, stvaramo naviku čitanja i razvijamo maštu te stvaramo buduće čitatelje. [ IZ DRUGIHG MEDIJA | Školske novine | Napisala Draženka Jančić, učiteljica razredne nastave, mentorica | OŠ Mahično, PŠ Goršćaki, Karlovac ]