Zanimljivosti
OŠ ZVONKA CARA IZ CRIKVENICE U INOVATIVNOM MEĐUNARODNOM PROJEKTU
Popravljat će leteće automobile i liječiti robote
objavljeno: 13. svibnja 2019.

Uključili su se, naime, u međunarodni projekt Innovate Your Dreams, kroz koji osmišljavaju zanimanja i svijet budućnosti.

Projekt je to u kojem sudjeluju 64 države, 100 tisuća učenika iz više od 1600 učitelja i škola iz cijelog svijeta. Trećaši iz Crikvenice u tjednim su zadatcima upoznavali potencijalne karijere budućnosti. Postali su svjesni brzine razvoja tehnologije, kao i utjecaja te tehnologije na mijenjanje svijeta i poslova kojima se ljudi bave. Shvatili su koje su im vještine potrebne da budu ukorak s napretkom, ali i upoznali ciljeve održivog razvoja Ujedinjenih naroda.

Tjedne radionice bile su integrirane u nastavni proces, a kod učenika su pobudile znatiželju te razvijale maštu i kreativnosti. Možda i važnije od svega, unaprijedili su vještine suradnje, komunikacije i kritičkog razmišljanja, govori nam njihova razrednica Mirela ČANDRLIĆ MATAHLIJA:

– Gledajući fotografije ili videozapise ostalih sudionika projekta, iz različitih krajeva svijeta, u razredu smo često poveli rasprave o različitim državama, jezicima, vjerama, rasama, ali i različitim uvjetima u kojima se neki učenici školuju, njihovih školskim uniformama, obrocima. Sve te smo različitosti upoznali gledajući učenike iz npr. Gane, Pakistana, Ukrajine, Turske i drugih zemalja. Tako je glavno dječje pitanje svakog ponedjeljka bilo: ‘Učiteljice, hoćete li nam pokazati kako su ostali u svijetu obavili prošli zadatak?’, a nakon toga: ‘Koja nam je tema ovog tjedna?’.

♦♦ MAŠTA BEZ GRANICA

Svrha je projekta Innovate Your Dreams pomoći učenicima da se pripreme za izazove budućnosti razvijanjem vještina koje će im biti potrebne za uspješnije snalaženje u budućim zanimanjima. Procjenjuje se kako će 65 posto djece koja trenutačno pohađaju osnovnu školu u budućnosti raditi poslove koji danas još ni ne postoje.

Učenici su prvo zamišljali kojim bi se zanimanjem bavili, a koja još ne postoje, te ih potom crtali, pisali, izrađivali plakate, radili makete. Potom su predstavili svoje inovacije pred publikom, ostalim učenicima, postavljali brojna pitanja i odgovarali na njih, upoznali računalne programe i aplikacije te se njima koristili. Smišljali su nove aplikacije i vlastiti logo za njih. Pojednostavljeno, bili su umjetnici, istraživači, inovatori, inženjeri, PR stručnjaci, dizajneri, kritičari.

– U ovom sam projektu definitivno upoznala i neke skrivene strane, talente svojih đaka. Svi su oni vrlo kreativni i unatoč početnoj tremi od nepoznatog, od te nepoznate budućnosti koja nas sve čeka, marljivo su prionuli osmišljavanju zanimanja i poslova. Dječja mašta zaista nema granice, samo ih treba malo potaknuti i ohrabriti da predstave sve što zamišljaju u svojim glavicama – smatra učiteljica.

U proteklih nekoliko tjedana baviti su se temama poput Obećavajuća budućnost, Sve što možeš zamisliti jest stvar, Svijetu u 2030 i Dovoljno energije za sve. Na kraju svake tjedne teme podnosili su kratko izvješće, fotografije ili filmske zapise o tome kako je zadatak protekao i što su učenici naučili.

Mnogo su razmišljali o ekologiji i o tome kako zaštititi okoliš, planet na kojem živimo u godinama koje dolaze. Tako su jedan tjedan imali temu i o obnovljivim izvorima energijama, nakon čega su u svome gradu i okolici početi primjećivati solarne ploče, vjetrenjače. Zanima ih kako to sve funkcionira, kako se sunčeva svjetlost i vjetar pretvaraju u energiju, nakon čega su te ideje počeli primjenjivati i u svojim zamislima o poslovima budućnosti. Primjerice, da leteći automobili idu na vodu i zrak, a ne više na benzin.

♦♦ UČITELJIMA NEDOSTAJE VREMENA

Učiteljica Čandrlić Matahlija relativno je kratko u prosvjeti, no primjećuje da u razrednoj nastavi djeca još uvijek poštuju učiteljicu, poštuju starije, drže se reda i rasporeda. Zna da kolege u drugim školama imaju problema s motivacijom djece, međutim iz osobnog iskustva primijetila je kako se taj problem lako rješava.

– Današnjim generacijama samo je potrebno da ih se sluša, da se obraća pozornost na njihove potrebe, prijedloge. Tada se opuste pa njihova kreativnosti, ali i zalaganje krenu kao lavina, poput domino-efekta, bez obzira na temu ili sadržaj koji se obrađuje.

Nažalost, kaže, za više kreativnih aktivnosti poput radionica iz projekta Innovate Your Dreams, nedostaje joj vremena, kao i drugim učiteljima, jer im je svima satnica prenatrpana. U svakome predmetu učitelj može pronaći teme koje bi mogao obraditi na kreativan, neobičan način, kojim bi djecu i motivirao i zaintrigirao, ali previše sadržaja i gradiva moraju obraditi u redovitom programu. Tako i razrednica 3. a, kao i njezini kolege, ima osjećaj da su protrčali kroz cijelu školsku godinu.

A kako ona zamišlja školu i svoj posao u budućnosti, zapitali smo samu učiteljicu. Osim veće društvene priznatosti učiteljske profesije, objašnjava, ponajprije želi da u budućnosti bude više djece, više školaraca. Jer nije tajna da je cijela zemlja u demografskoj krizi. Pa i u Crikvenici pada broj djece i razrednih odjela. Velik je to problem, naročito u područnim školama, kojima prijeti čak i zatvaranje.

– Učitelji će i u budućnosti imati pune ruke posla, jer se ne bavimo samo obrazovanjem, nego i odgojem djece. To veliki dio javnosti zanemaruje i prešućuje kada kritizira našu profesiju. A kako je odgajati razred od 15-20 mališana znaju samo oni koji su to probali. Učitelji su ovaj poziv izabrali, on je izabrao nas, i mi se znamo i želimo s time nositi. I danas i za trideset godina. Kad jednom automobili zaista polete zrakom, a veterinari počnu prevoditi životinjski jezik, i ti će automehaničari i ti liječnici svoje prve obrazovne korake napraviti u školama. Uz svoje učitelje, koje će, nadam se, u budućnosti društvo više cijeniti i uvažavati – zaključuje učiteljica Čandrlić Matahlija. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Napisao Branko Nađ ]