Školstvo u medijima
SVJETSKA BANKA | TRI SU KLJUČNA SASTOJKA USPJEŠNE OBRAZOVNE REFORME
Zadatak je omogućiti jednake prilike svakom djetetu
objavljeno: 27. svibnja 2019.

… kako bi se omogućile jednake prilike svakom djetetu. Ali teško ne znači nemoguće. Zapravo, mnoge su zemlje u tome već uspjele.

Nekim je zemljama članicama OECD-a trebalo nekoliko desetljeća da unaprijede svoje školske sustave, dok su druge, poput Koreje, to učinile za manje od 20 godina. Godine 1945. Koreja je bila siromašna, ratom uništena zemlja, gdje je gotovo 80 posto stanovništva bilo nepismeno. Do kasnih šezdesetih godina, već je imala vrlo pristojan sustav sa stopom nepismenosti od manje od 15 posto. Danas ima izvanredan obrazovni sustav.

USPJEŠNA REFORMA OBRAZOVANJA PODRAZUMIJEVA TRI GLAVNA SASTOJKA.

■ PRVO, mora imati razumno dobro osmišljene politike ili programe. Kažem „razumno”, jer savršeno osmišljena politika ne postoji. Na primjer, kreator politike može upotrijebiti vrhunsko ekonomsko znanje ili najbolje međunarodne prakse kako bi osmislio novi poticajni mehanizam koji poboljšava učinkovitost nastavnika. Međutim, prilagodbe koje uzimaju u obzir institucionalni i kulturni kontekst specifičan za pojedinu zemlju mogu se izvesti samo tijekom provedbe. Zbog toga dobar dizajn mora biti uparen s mehanizmom za procjenu koji prati slijedi li primjena ispravan smjer, mora moći prepoznati i mjeriti učinke te s vremenom prilagođavati politiku. Ta sposobnost učenja i prilagodbe zahtijeva vrijeme, ali je ključna.

■ DRUGI su ključni sastojak institucije i ljudi koji rade u njima. Ljudi koji rade u institucijama odgovornima za obrazovanje moraju biti osposobljeni za učinkovito provođenje reformi. Sposobnost zemlje da provede promjene uvelike ovisi o kvaliteti državne službe, kao i o organizacijskim i poticajnim strukturama ministarstava. Kao rezultat toga, zemljama su potrebni državni službenici koji imaju odgovarajuće tehničko i upravljačko znanje, kao i predanost i jasno razumijevanje važnosti svog mandata.

Kapacitet provedbe državne službe različit je u različitim zemljama i kontekstima. U mnogim slučajevima to je glavna prepreka uspjehu promjene politike. Nužan je zajednički napor kako bi se unaprijedila kvaliteta i predanost birokracije u obrazovanju.

■ TREĆE, fokus reforme moraju biti učenici. Izvršna vlast, javno mnijenje, sindikati, mediji, učitelji, poslovni sektor, parlamenti, lokalne vlasti i roditelji trebaju se ujediniti oko zajedničkog cilja reforme obrazovanja. Izvješće Svjetske banke pod nazivom Izvještaj svjetskog razvoja za 2018. godinu kaže: „Katkad interesi koji nisu povezani s učenjem utječu na ponašanje različitih sudionika: političari se mogu usredotočiti na osiguravanje pogodnosti posebnim skupinama. Sindikati mogu tražiti politički utjecaj. Birokracija pokušava zaštititi svoju moć. Nastavnici mogu biti usredotočeni na sigurnost radnog mjesta. Pružatelji usluga u međuvremenu bi mogli biti zainteresirani za profit, zbog čega bi oni tražili rješenja koja ne promiču dobrobit učenika.”

Usklađivanje svih tih aktera na održiv način i držanje njihova fokusa na unaprjeđenju kvalitete obrazovanja ključni su za dugoročno uspješno provođenje reformi. To je usklađivanje složeno i katkad nestabilno, ali je izvedivo.

Kad se ta tri čimbenika ujedine – razumno osmišljen plan i program, sposobnost provedbe i političko usklađivanje – rezultati učenika mogu se dramatično poboljšati, a to je vjerojatno jedina odrednica budućnosti nacije.

………………

NAPOMENA

  • SAD: Svjetska banka – jedinstveno međunarodno partnerstvo sačinjeno od pet institucija čija je svrha smanjenje siromaštva i poticanje boljitka u zemljama u razvoju.
  • Izvor: worldbank.org