SVJETSKA BANKA | TRI SU KLJUČNA SASTOJKA USPJEŠNE OBRAZOVNE REFORME

Zadatak je omogućiti jednake prilike svakom djetetu

ponedjeljak, 27. svibnja 2019.

Obrazovni su sustavi iznimno složeni. Njihova je zadaća pružiti kvalitetnu uslugu milijunima djece, svaki dan. To nije lak zadatak, posebno kad je potrebno prebroditi kulturne, geografske i socioekonomske razlike…

Zadatak je omogućiti jednake prilike svakom djetetu

… kako bi se omogućile jednake prilike svakom djetetu. Ali teško ne znači nemoguće. Zapravo, mnoge su zemlje u tome već uspjele.

Nekim je zemljama članicama OECD-a trebalo nekoliko desetljeća da unaprijede svoje školske sustave, dok su druge, poput Koreje, to učinile za manje od 20 godina. Godine 1945. Koreja je bila siromašna, ratom uništena zemlja, gdje je gotovo 80 posto stanovništva bilo nepismeno. Do kasnih šezdesetih godina, već je imala vrlo pristojan sustav sa stopom nepismenosti od manje od 15 posto. Danas ima izvanredan obrazovni sustav.

USPJEŠNA REFORMA OBRAZOVANJA PODRAZUMIJEVA TRI GLAVNA SASTOJKA.

■ PRVO, mora imati razumno dobro osmišljene politike ili programe. Kažem „razumno”, jer savršeno osmišljena politika ne postoji. Na primjer, kreator politike može upotrijebiti vrhunsko ekonomsko znanje ili najbolje međunarodne prakse kako bi osmislio novi poticajni mehanizam koji poboljšava učinkovitost nastavnika. Međutim, prilagodbe koje uzimaju u obzir institucionalni i kulturni kontekst specifičan za pojedinu zemlju mogu se izvesti samo tijekom provedbe. Zbog toga dobar dizajn mora biti uparen s mehanizmom za procjenu koji prati slijedi li primjena ispravan smjer, mora moći prepoznati i mjeriti učinke te s vremenom prilagođavati politiku. Ta sposobnost učenja i prilagodbe zahtijeva vrijeme, ali je ključna.

■ DRUGI su ključni sastojak institucije i ljudi koji rade u njima. Ljudi koji rade u institucijama odgovornima za obrazovanje moraju biti osposobljeni za učinkovito provođenje reformi. Sposobnost zemlje da provede promjene uvelike ovisi o kvaliteti državne službe, kao i o organizacijskim i poticajnim strukturama ministarstava. Kao rezultat toga, zemljama su potrebni državni službenici koji imaju odgovarajuće tehničko i upravljačko znanje, kao i predanost i jasno razumijevanje važnosti svog mandata.

Kapacitet provedbe državne službe različit je u različitim zemljama i kontekstima. U mnogim slučajevima to je glavna prepreka uspjehu promjene politike. Nužan je zajednički napor kako bi se unaprijedila kvaliteta i predanost birokracije u obrazovanju.

■ TREĆE, fokus reforme moraju biti učenici. Izvršna vlast, javno mnijenje, sindikati, mediji, učitelji, poslovni sektor, parlamenti, lokalne vlasti i roditelji trebaju se ujediniti oko zajedničkog cilja reforme obrazovanja. Izvješće Svjetske banke pod nazivom Izvještaj svjetskog razvoja za 2018. godinu kaže: „Katkad interesi koji nisu povezani s učenjem utječu na ponašanje različitih sudionika: političari se mogu usredotočiti na osiguravanje pogodnosti posebnim skupinama. Sindikati mogu tražiti politički utjecaj. Birokracija pokušava zaštititi svoju moć. Nastavnici mogu biti usredotočeni na sigurnost radnog mjesta. Pružatelji usluga u međuvremenu bi mogli biti zainteresirani za profit, zbog čega bi oni tražili rješenja koja ne promiču dobrobit učenika.”

Usklađivanje svih tih aktera na održiv način i držanje njihova fokusa na unaprjeđenju kvalitete obrazovanja ključni su za dugoročno uspješno provođenje reformi. To je usklađivanje složeno i katkad nestabilno, ali je izvedivo.

Kad se ta tri čimbenika ujedine – razumno osmišljen plan i program, sposobnost provedbe i političko usklađivanje – rezultati učenika mogu se dramatično poboljšati, a to je vjerojatno jedina odrednica budućnosti nacije.

..................

NAPOMENA

  • SAD: Svjetska banka – jedinstveno međunarodno partnerstvo sačinjeno od pet institucija čija je svrha smanjenje siromaštva i poticanje boljitka u zemljama u razvoju.
  • Izvor: worldbank.org
Vezani članci
Školski portal: Više ulagati u ljude nego u strojeve

Više ulagati u ljude nego u strojeve

… postojećih pozitivnih iskustava, postupne promjene koje ne potiru prethodna…

Školski portal: Tableti u nastavi su zgodni, ali mogu biti

Tableti u nastavi su zgodni, ali mogu biti "dvosjekli mač"

…te upozorio da treba paziti da korištenje tableta ne šteti…

Školski portal: Reforma ili Nemoguća misija 1, 2, 3?

Reforma ili Nemoguća misija 1, 2, 3?

Danima još nakon skupa s kolegicama sam razmjenjivala dojmove o…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: „Odrastajući u digitalno doba”

„Odrastajući u digitalno doba”

… i ostvario pravo na financijsku…

Školski portal: Učinkoviti plan lekcije

Učinkoviti plan lekcije

Zvuči li vam ovo poznato? Joj,…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…