DOBRI UČITELJI ZNAJU SVOJE UČENIKE, POZNAJU NJIHOVE POTREBE, ZNAJU ŠTO IH POKREĆE

Poučavanje treba kritički razmatrati, ali ne i standardizirati

ponedjeljak, 3. lipnja 2019.

Prisiljavanje nastavnika da poučavaju na određen način i drže se unaprijed propisanog scenarija propast je kreativnosti i prirodnog duha – a učenici ispaštaju zbog toga!

Poučavanje treba kritički razmatrati, ali ne i standardizirati

Grčki je pisac Nikos KAZANTZAKIS rekao: „Odlični su učitelji poput mostova preko kojih njihovi učenici prelaze, a nakon što im olakšaju prijelaz sami ih radosno ruše i potiču učenike da stvaraju vlastite mostove.”

 Najbolji su učitelji često energični, ushićeni, možda pomalo ekscentrični i slobodnog duha. 

Oni poznaju svoje učenike, poznaju njihove potrebe, znaju što ih pokreće. Oni znaju kako im pomoći da uče. Postoji mnogo ovakvih učitelja i užitak ih je gledati kako poučavaju.  Užitak je promatrati njihovu interakciju s djecom te svjedočiti rezultatima koje postižu sa svojim učenicima. Da, dobro poučavanje polučit će dobre rezultate, u to nema sumnje.

Međutim, ono što me smeta jest pojava novih vrsta školskih vođa i administratora posljednjih godina. Oni obrazovanje vide kao neki rigidan i ograničen prostor, koji je osmišljen s namjerom da učenicima omogući prolaz na standardiziranim ispitima. Ova vrsta vođe ne usađuje ljubav prema učenju – sasvim suprotno. Djeca vježbaju vještine i sadržaj uče napamet, ali nije im dopušteno eksperimentiranje ni u jednom predmetu, nije im ponuđeno vrijeme da se poigravaju s određenim predmetom, manipuliraju njime, zavole ga…

Kad sam bio dijete, želio sam postati pisac. U školi mi je bilo dopušteno poigravati se s pisanjem, zavoljeti ga i razviti svoj stil. Da sam bio učenik u današnjem sustavu, možda bih bolje svladao tehničku stranu zanata, ali vjerojatno ne bih toliko zavolio pisanje. 

Svi smo čuli priče o ljudima koji su pretvoreni u automatizirane pisce, čitatelje i matematičare – svi posjeduju tehnička, stilska i sadržajna znanja, ali nedostaje im duh, talent i pravo uživanje u onome što rade. 

Čega će se oni sjećati kad se osvrnu na svoje školske godine? Mislim da će na njih gledati kao na dosadno i jednolično razdoblje u njihovim životima, lišeno bilo kakvog užitka.

„Ograničeni nefleksibilnom pedagogijom”

To se događa svagdje, pogotovo u školama koje postižu loše rezultate i koje zatim postaju projekti nadobudnih ravnatelja karijerista koji standardiziranje pedagogije vide kao jednostavan i učinkovit način vođenja škola.

 To vodi do učitelja koji su puni energije, entuzijazma i potencijala, ali koji počinju svoj učiteljski put tako što im govore da svoje predmete moraju poučavati s ekstremnom rigidnošću. Ako skreću s utabanog puta, osuđuje ih se i govorim im se da se moraju držati zadanog stila, puta i sadržaja. Ako to ne čine, oni „podbacuju” kao učitelji. 

To je zastrašujući razvoj događaja, ali u današnje doba prevladava. Odlični učitelji s odličnim idejama o prenošenju znanja svojim učenicima ograničeni su nefleksibilnim pedagoškim pristupom.

Jednom je ravnatelju mnogo lakše upravljati pristupom „jedna veličina pristaje svima”. Postoji dobar argument za standardiziranje određenih aspekata obrazovanja, ali kad govorimo o stilovima i pristupima poučavanju – ne bi li to trebalo biti nepovredivo? 

Svi se sjećamo učitelja koji nas je uspijevao angažirati, koji je bio zabavan, ekscentričan, dobar slušatelj, koji nam je ponudio nove mogućnosti zbog toga što je shvaćao način na koji učimo. Takvi su učitelji bili sposobni osmisliti poticajne izazove u učenju i kreativne aktivnosti koje su nas namamile u svijet znanja i čuda.

Sve to ne možemo očekivati ako od učitelja tražimo da poučavaju na određen način, da se drže unaprijed određenog scenarija i vremenskih rasporeda.

Učitelji moraju poučavati, djeca moraju učiti. Način na koji to radimo trebao bi, naravno, biti predmet kritičke rasprave, ali nikad standardiziran.

…………….

NAPOMENA

  • Ujedinjeno Kraljevstvo: TES je digitalna zajednica s više od 3,6 milijuna registriranih korisnika u 279 zemalja i teritorija te stoga najveća mreža učitelja koja pomaže savjetovati, informirati i inspirirati edukatore širom svijeta.
  • Izvor: tes.com
Vezani članci
Školski portal: Nije sve u uključenosti

Nije sve u uključenosti

Provedite neko vrijeme među odgajateljima ili učiteljima, ili osobno ili…

Školski portal: Moja veza s poučavanjem

Moja veza s poučavanjem

Njihovo je vodstvo odlično. Njihova su djeca sjajna. Sve je…

Školski portal: Djeca ne čitaju, jer ne čitaju ni roditelji

Djeca ne čitaju, jer ne čitaju ni roditelji

Tehnofobi smatraju da odgajamo generaciju koja ne razumije vrijednost književnosti.…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Likovni projekt zaštite biološke i kulturne raznolikosti Plitvičkih jezera

Likovni projekt zaštite biološke i kulturne raznolikosti Plitvičkih jezera

Potaknuta željom da učenicima približim jedinstveni…

Školski portal: Djeca ne čitaju, jer ne čitaju ni roditelji

Djeca ne čitaju, jer ne čitaju ni roditelji

Tehnofobi smatraju da odgajamo generaciju koja…

Školski portal: „Mitovi, legende i bajke“

„Mitovi, legende i bajke“

Ovogodišnja je tema „Mitovi, legende i…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…