Školstvo u medijima
DEVET POGREŠAKA UČITELJA PRI USPOSTAVLJANJU DISCIPLINE U RAZREDU
Ako nema discipline, nastava je nemoguća
objavljeno: 12. srpnja 2019.

Promotrimo koje pogreške čine učitelji pri uspostavljanju discipline u učionici.

✿ Učitelj nije „bogomdan“

Prva pogreška jest vjerovati da je disciplina jednostavno tu, ili nije, te da ona proistječe iz učiteljeve nadarenosti i da se tu ništa ne može učiniti. Učitelj jednostavno uđe u razred i, ako je dobar učitelj, djeca ga automatski poštuju i slušaju, zaustave disanje, sjede u tišini i pomno prate njegovo izlaganje. Lijepa slika, ali ne u suvremenoj školi. I u prošlosti je bila potpomognuta šibom kada druge metode nisu djelovale.

Koliko je vremena potrebno da naučite voziti automobil? Koliko će živaca biti potrošeno i znoja proliveno dok u vozača ne bude proradio automatizam? Da, vozač je ovladao teorijom, zna gdje i kad što pritisnuti, ali mu je ipak potrebna vježba. Da, glumac zna kako se unijeti u ulogu, ali se ipak penje na daske i zaboravlja riječi dok ga oblijeva znoj. Zašto bi učitelj morao odmah zablistati u učionici? I za učitelja je prirodno da otkriva svoje pogreške, eksperimentira, analizira svoj rad, traži sebe i svoj stil poučavanja.

✿ Bespogovorno slijediti određenu metodiku

Događa se da učitelj „ulazi u tuđe cipele“ i trudi se poučavati na isti način kao kolega ili slijedi načela opisana u određenoj knjizi i naposljetku ocjenjuje svoj rad s gledišta ideje koju slijedi. Učitelj izgubi sebe, uvučen u tuđe okvire, ne može iz njih izaći. Zamislite da je netko tko se voli odijevati klasično i elegantno prisiljen nositi samo sportsku odjeću. On sigurno ne bi bio u „svom elementu“, a možda toga i ne bi bio svjestan.

Da, posavjetujte se, čitajte knjige, članke, raspravljajte s kolegama, ali posljednju riječ ostavite za sebe. Tisuću će problema nestati ako budete slušali sebe, svoju viziju, umjesto da djelujete prema obrascu autoritativnoga kolege. Može biti i da duh cijele škole ne odgovara vašim idejama. I to se događa. Potražite svoj tim.

✿ Podcjenjivanje sebe

Ako ne poštujete i ne volite sebe, ako se zaustavite u svom razvoju i ništa vas ne zanima, malo je vjerojatno da ćete uspješno komunicirati s djecom. Razvijajte se!

Imajte hobi, čitajte, gledajte filmove, posjećujte muzeje i izložbe, imajte načela. Učenici će osjetiti vašu dubinu, vašu snagu, što će ih ispuniti poštovanjem prema vama.

✿ Udaljenost, ukočenost, bezosjećajnost

Postoje učitelji kojima je teško prići, toliko je visoko postolje na kojemu stoje. Ili poznaju svoj predmet, ali je nemoguće razumjeti tko su oni kao ljudi. Rad u školi uključuje i odgoj učenika, ali odgoj je moguć samo od strane čovjeka i na temelju ljudskih odnosa i ljudske komunikacije.

Približite se djeci, nema ničega lošega u tome što govorite o kućnim poslovima i svojim iskustvima, štoviše, to je primjer života osobe koja je sretna i ostvarena.

Provodite vrijeme s djecom u neslužbenom okruženju: na zajedničkim izletima i šetnjama, pohađajte školske priredbe. Kad postoji emocionalna veza s učiteljem, jednostavno je nemoguće ponašati se neprimjereno na nastavi.

✿ Zaigranost i laskanje

U potrazi za jeftinom popularnošću, učitelji se mogu previše spustiti na razinu djece, dopuštajući obraćanje s ‘ti’, često se šaleći, koketirajući s djecom i laskajući im. Da, potreban je dobar odnos s učenicima, ali vi ste odrasla, ozbiljna osoba. I djeca žele vidjeti u vama odraslu, snažnu i autoritativnu osobu. Zaigranošću oni se samo zabavljaju, ali je ne poštuju.

✿ Osuđivanje drugih učitelja i škola

Raspravljajući s učenicima o drugim učiteljima ili, što je još gore, osuđujući ih, vi potkopavate svoj autoritet. Vi ste (škola, učitelji, roditelji) jedan tim i trebali biste raspravljati o svojim načelima i metodama između sebe u profesionalnom okruženju iza zatvorenih vrata, a ne s učenicima.

✿ Pozivanje kolega u učionicu

Pozvali ste ravnatelja ili razrednika na nastavu? Ili odlazite k njima s „okrivljenicima“? Upravo ste iskazali svoju nemoć. Nakon toga smatrate da možete u miru raditi, ali što je s vašom nastavom i nastavom vašega kolege?

✿ Znaju li djeca što očekujete od njih?

Morate imati načela i pravila. Kad ih imate, lakše vam je donositi odluke, a kad ih učenici imaju, lakše im je ispoštovati ih. Kad se upoznajete s djecom, iznesite svoja pravila i držite ih se bez kolebanja. S vremena na vrijeme podsjetite učenike na uspostavljena pravila. Smije li Vasja pisati popravni ispit jer mu je potrebna veća ocjena? Ili Marina jer je bila bolesna? Ili Kiril jer je bio previše lijen i nije bio spreman?

Ispunjavajte svoja obećanja. Obećali ste pitati za dvojku? Pitajte. Ne odustajte od svojih pravila. Kad se popnemo strmim stubama, želimo vidjeti ogradu čak i ako se ne držimo za nju. Obrazovanje u školi je kao penjanje po stubama. Postavite ogradu pravila i ograničenja za djecu da biste im olakšali kretanje.

✿ Nevoljkost za promjenom i učenjem

Albert EINSTEIN je rekao: „Najveća glupost je ponavljati isti postupak i nadati se drugačijem rezultatu.” Koristite li se istim načinom rada iz dana u dan i čekate da se učenik promijeni? Možete čekati, nadati se, proklinjati učenika i njegove roditelje, školu, obrazovni sustav, internet i igre, ali za učenika se ništa neće promijeniti.

Možda vrijedi pokušati razbiti začarani krug poduzimajući nešto novo? Jeste li istrošili sve svoje metode? Pokušajte s novima. Čitajte psihološke knjige, ne samo o pedagogiji već i o komunikaciji s ljudima, uvjeravanju, utjecanju, mnogo se toga može primijeniti u učionici. U konačnici, psihološke osnove još nitko nije uspio promijeniti.

………………

NAPOMENA

  • RUSIJA: Pedsovet.su – stranica namijenjena pedagozima i učiteljima, prenosi novosti, metode, mišljenja, istraživanja te daje potporu odgovarajući na pitanja publike i otvaranja tema na forumu.
  • Izvor: pedsovet.su