VJEŠTINE KLJUČNE ZA PISANJE

Pustite ih da boje jer...

utorak, 6. kolovoza 2019.

Kad vidimo da djeca boje za vrijeme pismenog zadatka, često nam se uključi unutarnji alarm. Bojenje, međutim, zahtijeva vještine ključne za pisanje.

Pustite ih da boje jer...

PUSTITE IH DA BOJE JER JE BOJENJE VJEŠTINA PISANJA

Bojenje unaprjeđuje:

  • RUKOPIS. Rukopis zahtijeva spretnost, koordinaciju malih mišića u pokretu, snagu šake i usmjeravanje pozornosti na pojedinosti.
  • OSJEĆAJ ZA PROSTOR. Bojenje pomaže djeci da prate granice, koriste margine na papiru, uče o crtama i oblicima i organiziraju crteže unutar zadanog prostora.
  • FOKUS I KOORDINACIJU ŠAKE I OKA. Zadaća fizičkog držanja bojica, uz biranje i slaganje boja, pridonosi vještinama ključnima za pisanje.

PUSTITE IH DA BOJE JER JE BOJENJE DOBRO ZA DUH

Bojanke za odrasle nisu samo moda. Nova studija istraživača sa Sveučilišta Zapadne Engleske (UWE Bristol) otkrila je da bojenje pomaže poboljšati raspoloženje, smanjiti stres i povećati kreativnost. Istraživači su također otkrili da su sudionici studije, nakon bojenja, pokazali veću razinu prisutnosti (sposobnost praćenja tekućih događanja) i fleksibilnosti.

Studija je također otkrila da su, dok su bojili, sudionici bili smireniji i imali bolju vizualnu pozornost (sposobnost našeg mozga da se usredotoči na jednu stvar, održi pozornost i filtrira čimbenike koji ga ometaju).

Bojenje je također terapijsko sredstvo za samoizražavanje. Djeca (i odrasli) koji boje mogu vizualno obraditi svoje osjećaje, frustracije i emocije. To je osobito važno onima kojima teško pada usmeno izražavanje emocija.

Ako imamo na umu sve fizičke i mentalne uzročnike napetosti koje djeca svih uzrasta proživljavaju tijekom dana (u školi i izvan nje), mogućnost bojenja može pozitivno utjecati na njihovu dobrobit.

PUSTITE IH DA BOJE JER BOJENJE GRADI IZDRŽLJIVOST

Svi znamo djecu koja se pet minuta nakon zadanoga pismenog zadatka stvore pred nama i javljaju nam: „Gotov sam!“

Ono čemu poučavamo, čemu se nadamo jest da će naši pisci ponovno pročitati uradak, dodati više pojedinosti ili započeti novi paragraf. Međutim, nekim piscima nedostaje fizičkoga i mentalnoga goriva za pisanje. Umjesto da ih prisilimo na dodatan rad (što može rezultirati odbijanjem rada, nezainteresiranošću), možemo ponuditi više uključivih opcija za ono što učenici mogu učiniti nakon završetka rada. Jedna od popularnih opcija jest bojenje na slikama.

Čin bojenja unutar crta zahtijeva koncentraciju, pa iako se studenti osjećaju kao da se odmaraju, oni zapravo jačaju svoju izdržljivost za rad na zadatku.

PUSTITE IH DA BOJE JER ONI SU ILUSTRATORI

Zbog akademskih standarda i pritisaka skloni smo se više usredotočiti na naše upute i procjene. Ipak, organizacija, čitljivost, umijeće i razrada vrijede i za slike. Kao čitatelji, učimo djecu da pomno prate te detalje. Čak je i odabir boje vrijedan spomena jer daje dodatnu informaciju i može se povezati s raspoloženjem i temom u tekstovima fikcije. Slike su alat za stvaranje značenja, kako u čitanju, tako i u pisanju.

Imati slike i riječi na svim stranicama izvrsna je motivacija za učenike koji jedva čekaju posegnuti za alatima za bojenje. Dodavanje boja gotovu radu čini ga cjelovitim, što rezultira samopuzdanjem i ponosom.

PUSTITE IH DA BOJE JER NJIHOV JE SVIJET ŠAREN

Nedavno sam napisala knjigu o svom životu u Meksiku tijekom studija u inozemstvu koju namjeravam podijeliti sa svojim razredom. Prisjećajući se, zatvorila sam oči i u mislima vidjela:

'Pastelno plavo nebo prošarano bijelim, jarkim oblacima. Horizont svijetlo smeđe boje obrubljen planinom. Duge ulice ukrašene izrezanim papirom. Narančaste i bijele pločice naše kućice među zelenom šumom pod kojom protječe rječica. Bijela kosa Abuela, smotana u punđu na vrhu glave. I Normini obrazi boje karamela koji, kad se smiješi, postaju ružičasti.'

Pisati o Meksiku bez boje značilo bi pisati o Meksiku bez života. Boje su sačuvane u našem sjećanju, zajedno s drugim osjetilima. Zadatak pisca jest da uvede čitatelja u mirise, zvukove, vidike, osjećaje – i to mogu činiti riječima i bojama.

Boja je također dio ljudskog identiteta, od boje s kojom smo rođeni, do boja koje biramo. Kad pozdravljamo i potičemo učenike da dodaju boju dok crtaju sebe i svoj svijet, to im daje slobodu koju zaslužuju: da nam pokažu tko su.

..................

NAPOMENA

  • SAD: Two writing Teachersblog Stacey SHUBITZ i Betsy HUBBARD, dviju učiteljica i spisateljica
  • Izvor: twowritingteachers.org
Vezani članci
Školski portal: Pisanje rukom – i zašto je to važno

Pisanje rukom – i zašto je to važno

… štetne posljedice za učenikovo stjecanje pismenosti. Zašto su pisanje…

Školski portal: Vježbe pisanja dnevnika za djecu

Vježbe pisanja dnevnika za djecu

Neki učitelji od učenika zahtijevaju da za domaću zadaću napišu…

Školski portal: Sastavci od šest riječi kao uvod u narativno pisanje

Sastavci od šest riječi kao uvod u narativno pisanje

Pregledate li Pinterest, naći ćete desetke načina o tome kako…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Sutra će štrajkati više od 200 zagrebačkih škola

Sutra će štrajkati više od 200 zagrebačkih škola

U to vrijeme članovi Vlade prelaze…

Školski portal: Predstavljena dva projekta na Maker Faire Zagreb 2019.

Predstavljena dva projekta na Maker Faire Zagreb 2019.

… koja već nekoliko godina aktivno…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…