Savjeti stručnjaka
UMIRITI NEMIRNU DJECU MOŽE BITI JAKO TEŠKO
Kako se nositi s bučnim razredom
objavljeno: 12. studenoga 2019.

To je naročito teško postići ako nemate sustavni pristup ovom problemu. Predlažemo nekoliko jednostavnih strategija za smirivanje učenika.

NEKA SE DJECA SMIRE NAKON PROMJENE

Izlaz iz ove situacije može biti jednominutno smirivanje. Nakon zvona, kada djeca sjednu u klupe, iskoristite nekoliko trenutaka praznog hoda kako biste razmijenili nekoliko riječi s učenicima. To treba biti opušten razgovor koji će postupno spustiti razinu njihove energije.

U mnogim školama na području bivšega Sovjetskog Saveza dva su zvona za početak sata s razmakom od jedne minute. Ovo je odlična praksa. Prvo zvono služi za upozorenje, ali rijetko utječe na ponašanje i brzinu pripreme učenika za rad. U slučaju uvođenja ove korisne prakse potrebno je učenicima dati do znanja da je minuta između dvaju zvona vrijeme za pripremu i smirivanje i ni za što drugo.

UPUTITE NAREDBE RAZREDU

Postavljanje određenih naredbi izvrstan je način da ponašanje učenika držite pod nadzorom. To je svojevrsna karta za djecu s označenom rutom koja ih sprječava da skrenu s puta. Primjer dobre upute jest tehnika odbrojavanja. To je ideja američkog pedagoga Roba PLEVINA, a u izvornoj inačici to izgleda ovako:

5) Djeco, vrijeme je da se smirite i pogledate me.

4) Sav pribor mora biti na stolu, knjige i usta zatvoreni.

3) Prvi red, odlično. Drugi red, još je preglasno (istaknite određenu skupinu učenika i pričekajte da se primire).

2) Stavili smo ruke na stol ispred sebe. Gledamo u ploču. Čekamo još samo nekoliko učenika. (U ovom će trenutku u pravilu samo glavni zabavljači proizvoditi buku, stoga ćemo mirno pričekati da se smire).

1) Hvala.

JOŠ JE JEDNA VERZIJA TEHNIKE ODBROJAVANJA, RAZUMLJIVIJA DJECI, ISPITANA U PRAKSI:

5) Sav pribor na mjestu (Zadatak: Pripremiti se za sat).

4) Svi učenici u klupama (Sjesti na svoje mjesto).

3) Sve ruke na stolovima (Odvraćanje učenika od razgovora).

2) Sve oči uperene u učitelja (Spriječiti započinjanje razgovora).

1) Sva usta zatvorena (Potpuna tišina).

Pritom obvezatno istaknite redni broj naredbe pri odbrojavanju. S vremenom će vam biti dovoljno navoditi samo redne brojeve pojedinih koraka, a djeca će se sama pobrinuti da na vrijeme budu spremna za početak nastave.

PRIKAŽITE RAZINU BUKE

Napravite grafičke pokazatelje razine buke u učionici, na primjer, kartice crvene, žute i zelene boje. Zelena kartica označava podnošljivu razinu buke, žuta upozorava da je razina buke previsoka i mora se hitno sniziti. Ako se buka ne smanji u razumnom roku, podignite crveni karton. Uz to biste trebali prestati govoriti, u razred unijeti potpuni muk i inzistirati na pet minuta samostalnog rada u tišini.

PREUZMITE NADZOR JOŠ NA HODNIKU

Nastavni sat zapravo počinje ispred učionice. Ako nisu spremni surađivati izvan učionice, nema smisla pustiti ih unutra. Ne dopustite djeci ući u učionicu dok se dovoljno ne smire na hodniku. Pošaljite jasnu poruku: kao što spavaća soba služi za spavanje, tako učionica služi za učenje.

Odvojite nekoliko trenutaka za smirivanje djece na hodniku, ali učinite to na miran način. Vi trebate nametnuti ton lekcije. Kad se djeca počnu smirivati, uvedite u učionicu po nekoliko učenika. Prvo pustite one koji su se prvi primirili. Onima koji se nisu uspjeli ili nisu htjeli smiriti dajte dodatno vrijeme i pokušajte ga iskoristiti za razgovor o njihovu ponašanju (ako je moguće nemojte se tim temama baviti u učionici).

DIJELITE POJEDINAČNA UPOZORENJA

Osmislite sustav upozorenja i kazni za loše ponašanje, na primjer sustav sličan kažnjavanju žutim i crvenim kartonima u nogometu. Čim nečije ponašanje izmakne kontroli, dobiva žuti karton. Ponovi li prekršaj, pokazat ćete mu crveni karton i odrediti kaznu (na primjer zadržavanje u učionici deset minuta nakon nastave). Ako se prekršaj ne ponovi na istome satu, već kasnije tijekom tjedna, možete odrediti blažu kaznu, primjerice zadržavanje pet minuta nakon nastave.

Primjenjujete li kaznu zadržavanja nakon nastave, možete to vrijeme iskoristiti za raspravu o djetetovu ponašanju ili obavljanje dodatnog zadatka.

Preuzmite inicijativu, budite dosljedni, pokažite kreativnost pa će i najzahtjevniji razred biti pod vašim nadzorom.

………………

NAPOMENA

  • RUSIJA: Uchitelu – platforma s besplatnim online webinarima za učitelje.
  • Izvor: uchitelu.net