Školstvo u medijima
DO SVAKOG UČENIKA POSTOJI PUT …
Upomoć! Zašto moji učenici mrze STEM izazove?
objavljeno: 22. studenoga 2019.

…ali u svakom razredu postoji nekolicina učenika i nekoliko vrlo određenih razloga zbog kojih ne vole STEM projekte.

Danas ćemo govoriti o trima vrstama učenika kojima će trebati mala pomoć u pronalaženju ljubavi prema STEM izazovima.

Neke učenike muče vremenski ograničeni projekti. Za njih su takvi zadatci vrlo stresni. U ovom slučaju možete pomoći tako što ćete produljiti vrijeme između najave projekta i početka rada.

Druga prilagodba može biti dopušteno ponavljanje izvedbe. Ako učenici znaju da njihov prvi pokušaj ne mora biti i jedini, to će odagnati dio njihove tjeskobe i dati im do znanja da je projekt više nalik skici u kojoj imaju pravo na promišljanje i eksperimentiranje radi lakšeg osmišljavanja konačnog rješenja.

Nadalje, postoje učenici koji jednostavno ne uživaju u radu s vršnjacima. O ovom biste problemu trebali podrobnije razmisliti, jer za to mogu postojati brojni razlozi. Jedan od slučajeva koji se često javlja jesu učenici koji se teško zalažu za svoje ideje i povrijeđeni su kad njihova ideja na kraju ne bude izabrana.

Ovdje, nažalost, nema lijeka koji brzo djeluje, već se na ovaj problem treba uvijek iznova vraćati, bilo na satu razrednika ili u grupnim raspravama o tome kako je protekao rad na projektu i kako pošteno u njega ugraditi ideje svih članova grupe. Ja vrlo pažljivo čitam izvještaj učenika ili njihov osvrt na izradu projekta kako bih otkrila moguće probleme i osvrnula se na njih u razgovoru s manjom grupom učenika, cijelim razredom ili pak s pojedinim učenikom.

Također možete smanjiti veličinu grupe tako da učenici mogu raditi, na primjer, u parovima umjesto u grupi od četiri do šest učenika. Na taj će način njihove ideje biti uvažene i ugrađene u projekt.

S druge strane, sigurna sam kako poticanje učenika da se založe za vlastite ideje pomaže razvoju važne životne vještine i vrijedno je dodatnog truda i vremena.

Neki od naših učenika jednostavno su samotnjaci. Ne žele raditi s drugima i prihvatiti njihove ideje. Svoj rad žele temeljiti na onome što njima padne na pamet ili što se uklapa u njihovu viziju. Kao učiteljica, znam da rigidnost može biti vrlo frustrirajuća, jer u svojoj glavi imate divnu ideju o zabavnoj suradnji koja će iznjedriti sjajna idejna rješenja. Ali katkad ne ide sve tako glatko.

Smatram da nije dobro na rigidnost odgovarati još većom rigidnošću. To obično ne djeluje. Katkad dopustim učenicima da rade samostalno odnosno da rade sami samo u prvoj etapi projekta ili pak u prvoj i drugoj. A katkad im to ne dopuštam uopće. Ali ako im dopustim raditi samostalno, uvijek ih na kraju zamolim da se osvrnu na razlike u radu u grupi i samostalnom radu, uzimajući u obzir proces i konačan rezultat. Često grupni rad proizvede bolje rješenje, ali to nije uvijek slučaj. Korisno je istraživati i raspravljati te se ne smijete bojati da proces neće proteći točno onako kako ste zamislili. Ne možete natjerati učenike da uživaju u radu s drugima, ali ih možete uputiti u dobrobiti suradnje.

I, naposljetku, imamo superodlikaše. Najčešći razlog zašto neki od ovih učenika ne vole STEM izazove jest taj što im ovdje nije izložen jasan put sa zacrtanim koracima koje je potrebno poduzeti kako bi se ostvario uspjeh. Čak i kad im date popis kriterija i ograničenja, i dalje im može biti jako teško vizualizirati što točno trebaju učiniti kako bi udovoljili učitelju i dobili peticu. Ovo mi je vrlo poznato, jer sam i ja bila jedna od onih učenica koja bi se prestrašila kad god ne bih mogla zamisliti kako točno izgleda uspjeh.

Nekoliko je stvari koje možete učiniti za ovakve učenike. Počnite s klasičnim izazovima, brodovima, kulama, mostovima. To uvijek preporučujem, jer si svi učenici mogu predočiti kako to izgleda. Ali ne želite potratiti previše vremena na klasične izazove, jer su oni najzanimljiviji „izvan okvira”.

Pobrinite se da njegujete kulturu neustrašivosti pred neuspjehom, a jedini je način za to da postavljate izazovnije izazove koji će naučiti učenike da je neuspjeh samo podatak koji se može analizirati i ispraviti u sljedećem pokušaju, što je još jedan razlog zašto prilikom provedbe STEM izazova preporučujem metodu višestrukih pokušaja.

  • Nadam se da će vam ovi savjeti pomoći, jer uistinu vjerujem da gotovo svaki učenik može zavoljeti STEM izazove. Katkad je potrebno tek nekoliko prilagodbi kako bismo učenicima pomogli na njihovu putu prema zajedničkom uspjehu.

………………

NAPOMENA