Školstvo u medijima
ŠEST KORISNIH SMJERNICA
Kako učinkovito pohvaliti učenike
objavljeno: 29. studenoga 2019.

Jedna je od najčešćih grešaka davanje „lažne pohvale”, tj. pohvale za ponašanje koje se ionako očekuje od učenika, u isti koš s pohvalom koju dajemo za opravdano postignuće.

Time umanjujemo stvarnu izvrsnost učenika, ne dajući pohvali stvarno značenje. Pohvala se također često neiskreno upotrebljava kao alat za manipulaciju učenika da bismo ih potaknuli na željeno ponašanje.

Svaki bi učitelj trebao biti svjestan opasnosti koje nosi lažna pohvala i načina na koje ona može naštetiti intrinzičnoj motivaciji učenika. Međutim, jednako štetno za učenike može biti ako ih prerijetko hvalimo.

Stoga, da bismo se pobrinuli da iz ove ključne strategije izvučete najviše, u tekstu možete pronaći šest smjernica za davanje učinkovite pohvale.

1. Tko

Pohvala ne bi trebala biti usmjerena na same učenike odnosno učenika, već na njihovo postignuće. Na ovaj je način povratna informacija jasna, a učenik će biti siguran da je njegov naporan rad završen.

2. Što

Učinkovita je pohvala ona koju učitelj daje kao odgovor na novo naučeno znanje ili trud, ponašanje i uspjeh koji nadmašuje učenikov dosadašnji uspjeh.

3. Gdje

Pohvala može doći iz neposredne blizine, učitelj može uputiti na nešto ili istaknuti nešto posebno u učenikovu radu. Pohvala također može doći u obliku individualiziranog pozdrava ili kimanja glavom s drugoga kraja prostorije.

4. Kad

Učitelj bi trebao biti u potrazi za onime što zadovoljava kriterije navedene u drugoj smjernici. Pohvala bi trebala doći nakon što je završen neki zadatak, aktivnost, školski dan itd.

5. Zašto

Pohvala je jedan od najizravnijih načina na koji možete učenicima dati do znanja da su na pravome putu. Ona im govori o tome kako izgleda izvrsnost i kakav je osjećaj biti izvrstan, što je također vrlo motivirajuće samo po sebi.

6. Kako

Pohvala koja inspirira učenike da budu bolji jest poštena, posebna, autentična (često suptilna) i ne temelji se na prirodnoj sposobnosti, već na procesu učenja, rasta i sazrijevanja.

 POHVALA KOJA DJELUJE

 

Da bi pohvala bila učinkovita, ne morate pohvaliti baš svako poboljšanje. Zapravo, katkad je najbolje za učenike da sami uživaju u osjećaju zadovoljstva koji donosi završetak neke aktivnosti ili zadatka. Sasvim je u redu pustiti ih da sami uživaju u svom uspjehu.

Međutim, kad vam vaše učiteljsko šesto čulo kaže da je vrijeme, kad osjećate bujanje ponosa jer ste svjedočili pravom poboljšanju u ponašanju ili odličnom svladavanju prepreka, morate iskoristiti tu priliku.

Kad svjedočite nekom posebno pronicljivom komentaru učenika, kad pročitate izvanredno dobro napisan sastavak, kad promatrate kako učenik sažeto objašnjava ostatku razreda kako je došao do svog odgovora… U takvim situacijama jednostavno morate iskreno progovoriti iz dubine svog srca i istaknuti učenikov odličan rad. Nemojte ih obasipati umjetnim entuzijazmom. Nikad ih nemojte ponižavati, gledati svisoka ili ne pokazivati poštovanje prema ozbiljnosti njihova učenja.

Morate se pobrinuti da budu svjesni toga da su dosegnuli novi stupanj u svom znanju.

Na ovaj će način vaša pohvala postići cilj.

Ona će produbiti zdrav ponos u dobro obavljen posao.

Ništa ne motivira više od prilike da na vlastitoj koži iskusimo uspjeh koji je rezultat našega napornog rada i odlučnosti.

To učenike motivira na svladavanje prepreka i na stjecanje vještina, znanja i samopouzdanja koji će im pomoći da se suoče s još većim i težim izazovima.

……………….. 

NAPOMENA

  • SAD: Blog Smart Classroom Management projekt je Michaela Linsina, učitelja s 27 godina iskustva i autora nekoliko uspješnica. Smart Classroom Management jedan je od najposjećenijih blogova posvećenih temi upravljanja učionicom, s više od 120 tisuća pretplatnika.
  • Izvor:  smartclassroommanagement.com