DV „MALEŠNICA”, ZAGREB > PROJEKT RANOGA UČENJA STRANOGA JEZIKA

Godina s „Vrlo gladnom gusjenicom”

četvrtak, 5. prosinca 2019.

„Ja sam Erik Karlo!” – glasno naglašava četverogodišnja djevojčica dok privlači „stolac Erica Carlea”, sjeda na njega i otvara slikovnicu The Very Hungry Caterpillar (Vrlo gladna gusjenica).

„In the light of the moon a little egg lay on a leaf”, nastavlja, dok ostatak njezina društva također uglavnom četverogodišnjaci i trogodišnjaci uzimaju scenske lutke napravljene od filca, spužve i drugoga recikliranog materijala te strpljivo čekaju dok dođe njihov red. Djevojčica sigurno „čita” i savršeno izgovara cijeli tekst slikovnice na engleskom jeziku dok se prijatelji iz skupine, prethodno podijeljeni po ulogama iz priče, izmjenjuju sa svojim dijelom teksta također na engleskom jeziku.

✿✿ SVE JE SAMO – IGRA

U jednom trenutku starija skupina djece dolazi i zaustavlja cijeli prizor, jer oni žele biti publika. Nakon kratkog rasporeda sjedenja predstava se nastavlja i u aktivnosti je skoro cijela skupina. Odgojiteljica je ovaj prizor potajice snimila videokamerom. Nevjerojatnih devet minuta prave predstave! Bez ijedne pogreške. Svi sudjeluju. Svi su oduševljeni. A sve je igra.

Kad smo na početku pedagoške godine osmišljavale program za rano učenje engleskoga jezika u našoj skupini, nismo ni slutile da će to biti doista godina za pamćenje. Štošta je bilo novo. Jedna nova odgojiteljica u novom prostoru i programu ranoga učenja engleskoga jezika, gotovo polovica skupine novoupisane djece…

Poznato je da u dobno mješovitim skupinama, kakva je naša, svake godine jedan dio djece odlazi u školu, a na njihovo mjesto dolaze novi prijatelji u grupi. Stoga i nije moguće planirati rad za neko dulje razdoblje, već pratiti interes djece u skupini i prilagoditi se onome što je u središtu dječjega interesa kako bi svako učenje i usvajanje novih vještina bilo – igra. Najdulje što se može isplanirati u takvim skupinama jest za mjesec dana, eventualno dva, a tri mjeseca već je predugačko razdoblje. Iz nekoliko razloga.

Djeca u vrtić ne dolaze redovito kao što je to slučaj u školi, pa često sadržaje ponavljamo i po nekoliko puta kako bismo svima omogućili da budu s njima upoznati i da sudjeluju u procesu učenja i življenja skupine. To je opet s druge strane i zahvalno, jer djeca vole ponavljati sadržaje koji su im poznati, odraslima često neshvatljivo u kolikoj mjeri (svima koji imaju djecu jasno je o čemu ovdje govorimo, sjetite se samo da ste neke slikovnice čitali desetke puta, a o crtanim filmovima da i ne govorimo).

✿✿ JEDNA SLIKOVNICA MJESEČNO

S obzirom na to da u skupini, a i u našem vrtiću općenito, u velikoj mjeri njegujemo projektni način rada, trebalo nam je gotovo cijelo polugodište da shvatimo da mi već jesmo u projektu – u projektu učenja engleskoga jezika u ranoj dobi uz slikovnice Erica Carlea.

U rujnu je trebalo od nečega početi. U programu ranoga učenja jezika obično se kreće od osnovnih pojmova vezanih za osobnost i najbližu okolinu te osnovne pojmove (pozdravljanje, ime, dijelovi tijela, boje, brojevi). Tako smo početak pedagoške godine obilježile slikovnicom From head to toe. Uz zabavne pokrete raznih životinja opisuju se i dijelovi tijela, ali smo sve to mogli i „odglumiti”, što je djecu osobito zabavilo. Djeca su imala priliku izabrati koju će životinju odglumiti pa je svako dijete izrađivalo svoju masku.

Recept za to vrlo je jednostavan. Na internetu pronađete predloške maski za životinje, djeca ih oboje, izrezuju ako već mogu pa nalijepe na tanji karton i onda odgojiteljice samo pomognu u obruču za glavu koji može biti također od kartona i sve je spremno!

Naravno, prije toga čitali smo zajedno i prevodili slikovnicu. A onda i na internetu, na Youtube kanalu postoji valjda svaka slikovnica koju čitaju izvorni govornici pa čak i ako ne možete kupiti ili naručiti takve slikovnice možete ih imati online. Djeca to osobito vole. Čitati se može s računala ili „pametnoga” televizora, a to je svakako prihvatljiv način korištenja suvremenom tehnologijom u obrazovnom procesu. Na to upućujemo i roditelje pa u tjednim ili mjesečnim planovima koje izvjesimo na panou za roditelje napišemo koje slikovnice ili druge sadržaje mogu roditelji pronaći na kojem linku.

Nastavili smo s čitanjem slikovnica E. Carlea u prosjeku „jedna slikovnica mjesečno”. Zato što smo željele obraditi svaku slikovnicu temeljito. U listopadu je došla na red Pancakes, Pancakes.

✿✿ ODGOJ ZA RAZLIČITOSTI

Također smo nastojale uklopiti slikovnice u redoviti program odgojno-obrazovnoga rada, a s obzirom na to da se u listopadu tradicionalno obilježavaju Dani zahvalnosti plodovima zemlje logično je uslijedila baš ta slikovnica. Uz nju smo ponovili osnovne pojmove vezane za hranu, slijed spravljanja palačinka, razgovarali o omiljenoj vrsti doručka, kod kuće su djeca s roditeljima izrađivala crteže ili kolaže omiljenog doručka na papirnatim tanjurićima i poslije to svima u skupini pokazivali u vrijeme „circle-timea”.

U studenom smo se još zadržali na hrani, ali smo temu proširili uz slikovnicu Today is Monday te uz hranu usvojili i dane u tjednu. Uz ovu slikovnicu ide istoimena pjesma za djecu na engleskom jeziku, a i na hrvatskom postoji također pjesma Dani po redu, tako da je sve bilo odlično popraćeno. Djeca su tu pjesmicu i sadržaje uz spomenutu slikovnicu ponavljala doista cijelu godinu. Uz pjesmu ide i prigodna koreografija tako da je opet sve bilo igra i zabava.

U prosincu se sama po sebi nametnula slikovnica Draw me a star sa svojom tematikom. Početkom prosinca u našem vrtiću održava se tradicionalna „Večer matematike” pa smo uz zvijezdu ponovili i druge oblike („shapes”) te naravno uz poruku koju priča nosi obilježili lijepo božićno-novogodišnje vrijeme uz pjesme Twinkle, twinkle, little star..., naravno i na hrvatskom Blistaj blistaj zvijezdo mala.

Cijelo to vrijeme svaku smo priču počinjali ponavljanjem tko je Eric Carle tako da su se djeca već veselila novoj slikovnici na početku mjeseca. Tada nam je postalo jasno da smo mi u projektu. Nastavile smo i nakon novogodišnjih praznika. Ponovili smo Today is Monday, pa krenuli s The Mixed Up Chameleon. To je slikovnica koja pozdravlja i veliča različitost, ali i zadovoljstvo samim sobom. Uz to se ovdje pojavljuje jako mnogo životinja te smo također uz tu slikovnicu usvojili i nazive tih životinja na engleskom, a u sklopu redovitoga programa istraživali staništa svake životinje, životne cikluse…

✿✿ NOVI ŽIVOT STAROG STOLCA

Počeli smo polako i slikati, prvo zajedno pa pojedinačno, kao i Eric Carle. Izrađivali smo svoj „domaći kolaž”, kako smo ga nazivali. Naime, mlađa djeca jako vole slikati temperom – svakodnevno su slikali – zapravo više bojali cijele plohe papira. Mlađe dijete voli vidjeti svoje poteze kistom, intenzitet boje na papiru, tako da smo to njihovo „terapijsko” slikanje još od prilagodbe spremale i uvijek smo imali dovoljno kolaža tijekom cijele godine.

Za novu smo se priču okušali i u oplemenjivanju jednoga staroga stolca koji smo ukrasili u stilu Erica Carlea te je to bio stolac za pričanje priča. Na sve smo načine pokušale djeci objasniti da se gotovo svaka stvar može iskoristiti više puta, primjerice papir na kojem su nešto crtali pa nisu bili zadovoljni spremali smo i onda „farbali” te od toga izrađivali kolaž, također izrada scenskih lutaka, „flashcards” ili kartica za pojmove na engleskom jeziku od starog papira ili nekih drugih materijala… Sve smo to s djecom raspravljale, a uz sve to se usvajao engleski jezik. U onoj mjeri i u onom tempu kako je to primjereno svakom djetetu u skupini.

Često smo zajedno gledali Erica Carlea na televiziji, njegov muzej, način na koji on izrađuje svoj kolaž papir i svoje slikovnice... Tako je jednom prilikom jedan dječak školski obveznik, dok su zajedno izrađivali kolaž, uzviknuo: „Teacher, pa mi sve radimo kao Eric Carle!”

A onda je došlo proljeće i tematski prigodna The Very Hungry Caterpillar. Ta je slikovnica potpuno obuzela cijelu skupinu. Svi su bili oduševljeni.

Uz nju smo naravno ponovili i usvojili nazive hrane, životni ciklus leptira, ponovili dane u tjednu, kaširali i izrađivali sve vrste hrane koje se pojavljuju u priči, crtali, slikali, tražili gusjenice u našem vrtu, gledali dokumentarne filmove o životnom ciklusu leptira, čitali dječje enciklopedije, razgovarali o zdravoj prehrani i usvajanju zdravih prehrambenih navika... Ali i raspravljali o tome što će oni biti kad odrastu, kako će se oni pretvoriti u vatrogasce, doktore, frizere, balerine...

✿✿ VAŽNOST MALIH STVARI

Otkrivali smo da zapravo mogu biti što god požele ako se dovoljno potrude. Mi odgojiteljice i same smo otkrile također jako puno. Da je primjerice Eric Carl inspiraciju za svoju slikovnicu „Draw me a star” dobio od svoje bake, da postoji muzej Erica Carlea, da je upravo prošle godine kad smo „slučajno” počeli svoj put otkrivanja njegova opusa The Very Hungry Caterpillar proslavila 50 godina postojanja, a Eric Carle u lipnju proslavio 90. godina.

Do kraja lipnja stigle smo još u skupini s djecom obraditi slikovnice Rooster's off to see the world u kojoj uz malo matematičkih pojmova možete lijepo i ponoviti što nam sve treba za putovanje, crtati i pronalaziti na karti gdje su djeca sve već putovala, a pogotovo je ovakve aktivnosti zahvalno raditi u popodnevnim satima kada mlađa djeca spavaju ili odmaraju, a djeca školski obveznici ili oni malo mlađi od njih onda mogu više toga otkrivati s odgojiteljem.

The Grouchy Ladybug slikovnica je uz koju smo mogli pričati o lijepom ophođenju prema drugima, o pričanju s nepoznatim osobama, ali smo je i povezali s pričom S. Škrinjarić Nezadovoljna bubamara te ponovo upozorili na važnost zadovoljstva malim stvarima, svojim osobinama, uvažavanju različitosti… Iako se možda nekome čini kako su to apstraktne ili opsežne teme za predškolsku dob, iz osobnih iskustava poručujemo – iznenadili biste se koliko mudrosti nose te glavice. Treba samo potražiti njihove odgovore na pravi način, voditi ih do vlastitih spoznaja na pravi način.

✿✿ GODINA ZA PAMĆENJE

Nama je prošla godina bila doista godina za pamćenje. Svi su imali priliku polako u svojem tempu usvajati pojmove i nova znanja. Roditeljima smo za kraj pedagoške godine poklonili lijepu predstavu The Very Hungry Caterpillar. Svako je dijete dobilo ulogu u predstavi. Sve smo kostime napravile od spužve, a djeca su ih sama oslikavala temperom. Svi su sudjelovali. A sve što smo skupili tijekom godine vezano za projekt, sve kostime, sve postere i didaktičke materijale koje smo izrađivale s djecom za potrebe projekta, a mogli su se izložiti u suradnji s gradskom knjižnicom na Trgu I. Kukuljevića, u obliku izložbe pokazivali smo svima zainteresiranima cijelo ljeto.

Djeca su bila ponosna na svoj doprinos pa su u jesen došli ushićeno u vrtić govoreći kako su svima pokazivali našu izložbu. Mi smo kao voditelji ranog učenja engleskog jezika spoznale da je uz slikovnice Erica Carlea moguće obraditi sve tematske cjeline koje se kao obvezatne nameću u našem Programu ranog učenja engleskog jezika ,a da opet sve bude primjereno djetetu i njegovu interesu. Svi koji su tek na početku vođenja takvog ili sličnog programa mogu biti sigurni da ovakvom „recepturom” ne će pogriješiti.

Najviše od svega nas veseli da je veliki dio djece u našoj skupini zapamtio veći dio priča koje smo radili te da poznaju život i rad Erica Carlea. Iako ga nazivaju Erik Karlo! [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Napisale Mersija PLANČIĆ DLAČIĆ, odgojiteljica | Lana RADOŠEVIĆ, odgojiteljica | Dječji vrtić „Malešnica”, Zagreb ]

Vezani članci
Školski portal: Naša meteo stanica, prava sveznalica!

Naša meteo stanica, prava sveznalica!

U prvom i drugom razredu u Prirodi i društvu učenici…

Školski portal: Projekt „Naši prijatelji Metkovci”

Projekt „Naši prijatelji Metkovci”

… koje su bile u mojoj virtualnoj učionici. Među njima…

Školski portal: Učenici izabrali 16 najtolerantnijih učenika

Učenici izabrali 16 najtolerantnijih učenika

Održan je projektni dan kojim su izabrani Najtolerantniji učenici, na…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Strašno je, neargumentirano, etiketirati pripadnike struke

Strašno je, neargumentirano, etiketirati pripadnike struke

Interpretirajući brojku od 125 prvašića koji…

Školski portal: Utrka do 20

Utrka do 20

Potrebno vam je samo nekoliko stvari…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…