DVOJBE OKO ZAKONA O DUALNOM OBRAZOVANJU

Korak natrag u strukovnom školstvu!?

petak, 17. siječnja 2020.

Najbolje namjere ne moraju uvijek jamčiti i najbolje krajnje ishode. A prema onome što se može čuti o početnoj radnoj verziji Zakona o dualnom obrazovanju, dokumentu od 18 članaka…

Korak natrag u strukovnom školstvu!?

… o kojemu već dulje povremeno raspravljaju članovi posebne radne skupine i usuglašavaju njegov tekst, čini se da u zakonodavnom pa i u praktičnom smislu ovaj Zakon neće donijeti ništa novo.

Namjera je Ministarstva obrazovanja da se, kako nam je rekao pomoćnik ministrice Vlado Prskalo, Zakonom ubrza usklađivanje obrazovanja s potrebama tržišta rada, da strukovno obrazovanje postane privlačno mladima, da im omogući stjecanje kompetencija za osobni i profesionalni razvoj te za nastavak obrazovanja i cjeloživotno učenje.

– Učenje temeljeno na radu podiže kvalitetu strukovnog obrazovanja, a suradnički odnosi između strukovnih škola i gospodarstva čine ga fleksibilnim i prilagodljivim. Učenjem na radnome mjestu učenik se postupno uvodi u svijet rada, ono pridonosi razvijanju poduzetničkoga duha, poštovanju standarda u struci. Slijedom toga, razvili smo model hrvatskoga dualnog obrazovanja koji je u eksperimentalnoj provedbi i koji je prema povratnim informacijama iz škola dobro prihvaćen, a želimo ga i zakonski regulirati.

Glavni je motivacijski pokretač za uključivanje gospodarskih subjekata upravo osposobljavanje budućih zaposlenika na visokoj razini, jer učenici pod vodstvom i nadzorom mentora u realnom radnom okruženju stječu kompetencije neophodne za učinkovit i produktivan rad u određenoj kvalifikaciji. Dualni model ići će u primjenu tamo gdje postoje uvjeti, gdje poslodavci pokažu interes da prihvate učenika na naukovanje i gdje su i svi drugi uvjeti ispunjeni, a ne da dijete bude prepušteno samo sebi. Jer, upravo je mnogo takvih zamjerki bilo upućeno Jedinstvenom modelu obrazovanja pa sve to želimo ispraviti ovim zakonom – kaže Vlado Prskalo.

MANJE PRAKSE NEGO U JMO-u

U Hrvatskoj obrtničkoj komori nisu blagonakloni prema budućem zakonu, jer u njemu ne vide ništa posebno novo, a prema riječima Mirele LEKIĆ, voditeljice Odjela za obrazovanje u HGK-u, eksperiment s dualnim obrazovanjem loš je za učenike, jer ide korak unatrag i smanjuje fond sati prakse u odnosu na JMO, a povećava ga jedino u odnosu na klasični model strukovnog obrazovanja.

U eksperimentalnom dualnom modelu učenik ostaje učenik i nije zaposlenik, prima naknadu, a ne plaću, nema mirovinsko osiguranje – baš kao ni u JMO-u. Broj sati koje provede kod poslodavca manji je nego u JMO-u, a u radnoj verziji zakona nema ni definiranog sustava osiguranja kvalitete odnosno licenci i kompetencija koje bi poslodavci morali imati, a sve je to u JMO-u riješeno.

I nije trebalo raditi novi zakon nego sve riješiti Zakonom o strukovnom obrazovanju. Još 1994. godine pokušali smo s dualnim obrazovanjem po uzoru na njemački model, ali nismo mi Nijemci. U nas to ne može funkcionirati i zato smo 2003. razvili Jedinstveni model obrazovanja odnosno JMO, u kojemu imamo alate osiguranja kvalitete, ali kad nema suradnje s resornim ministarstvom i sa školama onda to teško može uspjeti.

Sam je zakon na začetku, to je dokument u nastanku na kojemu će trebati ozbiljno raditi, jer su u ministarstvu u radnu verziju ubacili i mnoge čudne odredbe – od kažnjavanja poslodavaca umjesto da ih se stimulira i motivira da se uključe u obrazovni proces pa do ideje da se sve ovlasti prenesu na gospodarsku komoru. I mislim da tu nema ničega novog u odnosu na Jedinstveni model obrazovanja – smatra Mirela Lekić. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Marijan ŠIMEG ]

Vezani članci
Školski portal: Ministrica Divjak ispunjava želje liberalnoga kapitalizma

Ministrica Divjak ispunjava želje liberalnoga kapitalizma

…napravila ministrica obrazovanja Blaženka DIVJAK i njezin tim naišlo je…

Školski portal: Nagrade za izvrsnost u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju

Nagrade za izvrsnost u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju

Nagrade se dodjeljuju u četiri kategorije: Nagrada za nastavnike, Nagrada…

Školski portal: Centri kompetentnosti u strukovnom obrazovanju

Centri kompetentnosti u strukovnom obrazovanju

…za imenovanje regionalnih centara kompetentnosti u strukovnom obrazovanju. U prvoj…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…