MIŠLJENJE POZNATOGA OBRAZOVNOG STRUČNJAKA | MICHAEL FULLAN

Društvena osviještenost važnija od ocjena

četvrtak, 30. siječnja 2020.

Michael Fullan jedno je od najvažnijih imena u današnjem svijetu obrazovanja. Poznat je po desetogodišnjem angažmanu savjetnika za obrazovanje u Kanadi, kao bivši dekan Instituta za obrazovne studije u Ontariju…

Društvena osviještenost važnija od ocjena

kanadski obrazovni sustav, nakon čega je ova zemlja dospjela među deset najbolje rangiranih na PISA-inoj ljestvici, a radio je i kao savjetnik ministarstava obrazovanja u Ujedinjenom Kraljevstvu, Australiji, Finskoj i Kaliforniji.

U nedavnom razgovoru za španjolski list El Pais govorio je o tome zašto trenutačni obrazovni sustavi otuđuju đake. On se, naime, poziva na podatak da je 99 posto prvašića zainteresirano za školu, a taj interes, kada djeca krenu u srednju školu, pada na tek 15 posto. Smatra da trebamo prestati kratkoročno krpati probleme u obrazovanju i odlučiti se za drastične promjene u sustavu.

SURADNJA NASTAVNIKA

– Najveći su problemi današnjeg obrazovanja loši rezultati na testovima pisanja, čitanja i matematike, ali i premalo studenata koji se uspiju upisati na fakultet. Posebno je zabrinjavajuća golema razlika između đaka s dobrim rezultatima i onih s lošima. Moramo se pozabaviti i problemom nastavnika koji bi trebali raditi zajedno i surađivati, a da bismo to postigli moramo obrazovati ravnatelje koji će uspjeti uvjeriti nastavnike da je suradnja dobra za usvajanje znanja, kako za njih tako i za učenike.

Ozbiljan je propust činjenica da nemamo ambiciozne programe obrazovanja za nastavnike. Mislim da svaka zemlja koja želi reformirati sustav obrazovanja mora početi od nastavničkoga kadra – rekao je Michael Fullan.

Posebno je kritizirao američki sustav obrazovanja, odnosno praksu ocjenjivanja nastavnika na temelju učeničkih rezultata.

…………..

„Natjecanje za bolje ocjene znači i kraj učenja, ali i ozbiljne probleme, poput onih u Singapuru, Koreji i Kini, gdje je broj samoubojstava među učenicima u porastu”

…………..

– Svrha je ovakvih mjera stvoriti sustav u kojem će nastavnici raditi ono što im naređuje netko izvana. Naša su istraživanja pokazala da se nastavnici aktivnije uključuju u rad svojih škola kad se ulaže u njihovo obrazovanje. To što ćete na nespremno osoblje staviti dodatni pritisak može značiti samo neuspjeh.

Situacija je slična u bilo kojem okruženju – ako zaposlenike plaćate na individualnoj osnovi radi optimiziranja rezultata, može se dogoditi da u kratkom vremenu i postignete bolje rezultate. Ali, vrlo ćete brzo uvidjeti da takav sustav ne funkcionira dugoročno. To je ono što nazivamo ekstrinzičnom motivacijom.

S druge strane, ako nekoga plaćate dostojno – novac ne će biti briga niti teret za tu osobu. Ključ je u intrinzičnoj motivaciji, globalnom tragu koji će ostaviti, dobrim odnosima među kolegama koji se ne će brinuti samo za svoj dio posla kako bi više zaradili i koji će na posao dolaziti puni entuzijazma – kazao je Fullan.

PRIPREMITI ZA ŽIVOT

On se osvrnuo i na sve prisutniju anksioznost đaka. Smatra da natjecanje za bolje ocjene znači i kraj učenja, ali i ozbiljne probleme, poput onih u Singapuru, Koreji i Kini, gdje je broj samoubojstava među učenicima u porastu. Smatra da je potrebno posebnu važnost dati usvajanju sposobnosti koje će đake bolje pripremiti za stvarni život. Dodaje da obrazovanje o klimatskim promjenama mora postati jako važan dio školovanja, važniji od samih ocjena, jer nove generacije moraju biti društveno osvještenije.

O radu i suradnji nastavnika kazao je kako je današnja arhitektura učionice povijesna pogrješka.

– Kad ste nastavnik – izolirani ste, sami ste sa svojim đacima i ne želite da vas netko ometa. To znači da će učenici naučiti samo ono što im vi ponudite i da će propustiti priliku učiti od vaših kolega i otkriti nove stvari koje im mogu biti vrlo korisne.

…………..

 Kvaliteta obrazovanja bit će bolja tek kad ravnatelji uspostave kontakt sa širom zajednicom i potraže ideje za bolje obrazovanje izvan same škole

…………..

Problem ne bismo riješili ni kad bismo, recimo, uveli zakon o obrazovanju koji bi natjerao nastavnike da dijele učionice ili rade zajedno. Da bismo promijenili stvari treba nam sofisticiraniji pristup, a njega moraju promicati ravnatelji i članovi timova, jer autoritativni pristup ne djeluje.

Nastavnici smatraju da svoj posao trebaju obavljati samostalno i žele da se pri donošenju odluka računa i na njih. Zbog toga ravnatelji moraju shvatiti koja je njihova uloga, moraju tražiti inovativne formule izvan školskog okružja. Moraju biti u kontaktu sa zajednicom, s posebnim stručnjacima koji su na tragu novih otkrića, ali i s drugim školama koje će s njima podijeliti nove pedagoške pristupe.

Ravnatelji koji se posvete kontroliranju svojih nastavnika ne će pomoći đacima da postignu bolje rezultate – rekao je Fullan i zaključio da će kvaliteta obrazovanja biti bolja tek kada ravnatelji uspostave kontakt sa širom zajednicom i potraže ideje za bolje obrazovanje izvan same škole. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Prema El Pais ]

Vezani članci
Školski portal: Nedostaje nam povezanost predškolskih ustanova i škola

Nedostaje nam povezanost predškolskih ustanova i škola

Dijete koje nema psiho-fizičke sposobnosti za završavanje prvog razreda trebalo…

Školski portal: Za pad godine kriv je sustav, a nikako dijete

Za pad godine kriv je sustav, a nikako dijete

Ipak, zabrinjava podatak da svake školske godine na ponavljanje razreda…

Školski portal: Obrazovanje Montessori moglo bi smanjiti jaz između bogatih i siromašnih

Obrazovanje Montessori moglo bi smanjiti jaz između bogatih i siromašnih

Nedavno smo svoga trogodišnjeg sina upisali u predškolu. Nakon loših…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…