Školstvo u medijima
MIŠLJENJE: JESU LI OCJENE ZASTARJELE?
4 argumenta protiv ocjena
objavljeno: 5. veljače 2020.

Evo mišljenja Dmitrija VOLOŠINA, tvorca obrazovne platforme Otus. Ovo su njegova četiri argumenta protiv ocjena.

■ Ocjene potiču sukob. ■ Moderna je ocjena samo prilika da se Vasja usporedi s Petjom. Čemu služi natjecanje u školi? Kako bi se Petja smatrao boljim od Vasje? Možda Vasji treba prenijeti gradivo na drukčiji način ili mu dati više vremena za razmišljanje pa će i on dobiti dobru ocjenu. Vološin je uvjeren da je suvremenoj školi potrebna suradnja, a ne suparništvo.

■ Ocjene stvaraju ideal ondje gdje ne postoji. ■  Svrha je sustava bodovanja provjeriti ispunjava li učenik zadanu normu. Nije važno ima li četiri boda od pet ili osam od dvanaest, to je još uvijek određen postotak zadovoljavanja norme. Sustav ocjenjivanja podrazumijeva prisustvo idealne opcije za izvršavanje svakog zadatka kojoj treba težiti. Nepotrebno je reći da je takav sustav potpuno neprikladan za ocjenjivanje kreativnog rada. Nema idealnog eseja iz povijesti, eseja o književnom djelu, pa čak ni istraživanja iz fizike. U središtu je svega kreativna misao, a ideal kreativnosti ne postoji.

■ Ocjene mogu biti razlog za odustajanje. ■ Ocjene katkad izazivaju želju da ih izbjegnemo. Roditelji za jedinice grde žešće nego što hvale za petice. I ovdje djeluje osnovna logika: ako postoji mogućnost da dobijete jedinicu iz rada, onda je bolje da ga ne pišete. Tako nastaju lukavi „hitni slučajevi” pred ispit. Glavni je razlog izostajanja s nastave strah od loše ocjene, a ne lijepo vrijeme u gradu. Potrebno je, prije nego što počnete grditi dijete zbog trojke, razmisliti o tome zašto ono ide u školu. Zbog petice ili zbog znanja? A to su dvije različite stvari.

■ Ocjene ne uče griješiti. ■ Ovdje je sadržan mnogo ozbiljniji problem od izostajanja s nastave. Kod nas je najbolji učenik onaj koji najmanje griješi. Škola kažnjava pogreške. Prema Vološinu, ovo stvara temeljnu kontradikciju ideje o učenju. „Da biste naučili, morate pogriješiti. Drukčije ne ide. Učenik napiše rad, odnese ga učitelju i on kaže: ‘Dobro si napisao, ali ja bi ovdje i ovdje napisao tako i tako.’ Tako se uči. A nama škola od samog početka oduzima pravo i na najmanje pogreške.”  

………………

NAPOMENA: 

  • RUSIJA: 7ya.ru – portal s tematikom vezanom za obitelj i obrazovanje.
  • Izvor: 7ya.ru