Školstvo u medijima
„ZAPOČNI LOŠE I LOŠE ĆEŠ ZAVRŠITI”
Imam li vašu pozornost?
objavljeno: 10. veljače 2020.

Ako postoji ijedan čimbenik učinkovitog poučavanja koji sam uočila svih ovih godina rada u školi onda je to tehnika počinjanja lekcije. Jednostavno rečeno, slušaju li učenici i jesu li koncentrirani na upute učitelja i njegovo predavanje za vrijeme nastave?

KAKO PRIDOBITI POTPUNU POZORNOST UČENIKA NA POČETKU SATA?

Kao i sve u životu, ovo je stečena vještina, a učitelji su razvili različite jedinstvene načine kako pridobiti pažnju učenika. Metoda pridobivanja njihove pažnje, međutim, ovisi o dobi učenika. Metode učitelja razredne nastave obično se razlikuju od tehnika koje primjenjuju nastavnici u predmetnoj nastavi ili pak u srednjoj školi. Ako ste tek počeli poučavati savjetujem da razgovarate s iskusnim učiteljima o tome koje su najučinkovitije tehnike kojima se koriste u svojoj praksi. To će vam vjerojatno najviše koristiti kao početniku, jer, kako poslovica kaže: „Ako nije slomljeno, ne popravljaj.”

Učinkovite metode usmjeravanja pažnje učenika koje sam primjenjivao ili uočio u radu svojih kolega.

  • „Olovke u zrak!” Ova je metoda vrlo brza, vizualna i učinkovita. Ruke kojima učenici pišu sad su u zraku pa učitelj može „skenirati” učionicu i provjeriti jesu li sve oči uprte u njega. Primjenjuje se u razrednoj nastavi.
  • „Ako me dobro čujete stavite ruku na glavu, ako me ne čujete dobro stavite ruku na uho.” Ovom se tehnikom možete koristiti s djecom vrtićke i predškolske dobi.
  • „Gledajte mene, zatvorite usta, počinjemo!” Zahtijeva čvrst učiteljev ton glasa i primjenjuje se s učenicima od trećeg do petog razreda osnovne škole.
  • Skandiranje. Npr. obratim se učenicima pozivom „Grahamovi igrači” (Graham – ime škole), a oni odgovaraju „Spremni za učenje!”. Ova vrsta skandiranja vrlo je učinkovita. Poziv i odgovor moraju biti vrlo kratki, jednostavni i laki za pamćenje. Provodi se u svim razredima osnovne škole.

Učitelj bi trebao odabrati metodu koja odgovara njegovu načinu poučavanja, rasporedu sjedenja u učionici i poželjno je pritom stajati u blizini učenika kojima je lako odvratiti pažnju. Metoda se također mora provoditi dosljedno, a pomaže i ubacivanje pozitivne poruke. „Vidim da je xy spreman za početak” ili „Zeleni je stol spreman za akciju. Bravo, dečki!”. Naravno, ove su rutine nužne za brzo uspostavljanje kontrole nad kolektivom.

Na kraju molim učitelje da obrate pažnju na sljedeći savjet: ne počinjite sat ako nemate pozornost učenika. To je ključna pedagoška pogreška!

Učenici koji se neprimjereno ponašaju nastavit će tu svoju naviku, a ostali će ih oponašati. Njihovo će učenje patiti, jer će učitelj biti prisiljen ponavljati upute nekolicini učenika, što će negativno utjecati na ukupni tijek vašega nastavnog sata.

………………

NAPOMENA