Jučer-danas-sutra
NAUČITE SVOJE UČENIKE DA BUDU IGRAČI, A NE NAVIJAČI [prvi dio]
Timski rad
objavljeno: 11. rujna 2015.

Tekst pjesme Arsena Dedića u tom filmu postao je svojevrsnom himnom skupnom radu: 

Kad se mnogo malih složi,

Tad se snaga stoput množi,

A to znači da smo jači,

Kad se skupimo u zbor...

SKUPNI je rad uvijek neka radna akcija: otrpava se vlak, pune vreće pijeskom za protupoplavne brane, čisti okoliš od smeća… Puno ruku udružuje svoje snage i marljivo radeći ISTI (jednostavan) posao obave ono  što bi začas bilo obavljeno nekim strojem. Netko, dakle, smisli što treba napraviti, pa okupi radnu snagu da to obavi.

Kad je riječ o skupnome radu, pogotovo u velikim skupinama, uvijek će netko potegnuti više, netko manje, a bit će i onih koji će neprestano zabušavati. Izvršenje zadatka ovisit će o snazi onih koji preuzmu odgovornost.

 A što je s timskim radom? 

TIMSKI rad pretpostavlja manju skupinu ljudi RAZLIČITIH vještina u kojoj svatko radi ono u čemu je najbolji i time pridonosi da se problem koji ih je okupio što brže riješi na najbolji način. Pritom je najčešće riječ o problemu za čije rješavanje najčešće ne postoji gotov recept, nego ga tim treba smisliti.

Za uspješnost rješavanja problema presudno je da svaki član tima preuzme odgovornost za ono što radi i napravi svoj dio posla. Onaj tko zabušava i ne obavi svoj dio posla zaribao je cijeli tim.

Upravo zbog tog PREUZIMANJA ODGOVORNOSTI dobro je s učenicima na početku godine sklopiti pisani ugovor: dokument na kojem se svojim potpisom obvezuju na poštivanje dogovora.

Ugovor trebaju pročitati, razmisliti o njemu, ponijeti da kući i o njemu porazgovarati s roditeljima, prodiskutirati o njemu u razredu i tek ga onda potpisati.

Uz ugovor, još je nekoliko važnih dokumenata o kojima treba porazgovarati, a odnose se na to kako iz tima udaljiti osobu koja ne želi surađivati, kako napustiti tim s kojim učenik nije zadovoljan i napokon – kako se ocjenjuje timski rad.

  UČENIČKI UGOVOR O TIMSKOM RADU

  1. Preuzimam odgovornost za svoju ulogu u timu i zadatak koji trebam obaviti.
  2. Izbjegavat ću međusobna nadmetanja i neprijateljstva.
  3. Surađivat ću s ostalim članovima tima u borbi protiv našeg zajedničkog „neprijatelja“ – problema (zadatka) koji rješavamo da bismo ostvarili cilj.
  4. Razmjenjivat ćemo ideje, zamisli, informacije. Slobodno je i poželjno preuzimati i nastavljati tuđe ideje, dorađivati ih i činiti primjenjivima kako bismo riješili zadatak.
  5. Za uspješno riješen zadatak svi dobivamo istu ocjenu. I za neuspješno riješen zadatak također. Na kraju svakoga timskog rada procijenit ću svoj rad i svoj doprinos timu.
  6. Ako zbog mog nepoštovanja pravila moj tim ima problema u rješavanju zadatka, ostali me članovi imaju pravo udaljiti iz tima. U tom slučaju moram pronaći tim koji me želi prihvatiti. Ako mi to ne uspije, moram zadatke riješiti samostalno.
  7. Ako nisam zadovoljan/zadovoljna radnom atmosferom u svome timu, imam pravo napustiti taj tim i pridružiti se nekom drugom.

 Potpis razrednika, datum                                                                                                   Učenikov potpis

POSTUPAK U 4 KORAKA ZA UDALJAVANJE NESURADLJIVOG ČLANA IZ TIMA

  1. Članovi tima nesuradljivog člana trebaju pokušati strpljivim nagovaranjem i razgovorima pridobiti za suradnju.
  2. Sljedeći je korak razgovor tima i nesuradljivog člana s nastavnikom u nastavnikovu kabinetu.
  3. Ako nesuradljivi učenik i dalje odbija ili ometa suradnju, tim mu uručuje pismo opomene u kojem ga obavještava da će, ne izvrši li zadatak u zadanome roku, biti udaljen iz tima.
  4. Ako u dogovorenome vremenu nesuradljivi učenik ne promijeni svoje ponašanje, dobiva drugu opomenu kojom je otpušten. Kopija opomene ide nastavniku za njegovu evidenciju.

  POSTUPAK ZA SVOJEVOLJNO NAPUŠTANJE TIMA

  1. Član koji konstantno nije zadovoljan svojim timom i načinom na koji tim radi, a ne može nagovoriti članove da se promijene i počnu surađivati, ima pravo odustati i napustiti tim.
  2. Nezadovoljni član uručuje timu pismo upozorenja da će napustiti tim ako se tijekom sljedećega tjedna ne počne pridržavati dogovorenih pravila i obveza koje je preuzeo.
  3. Ako članovi tima ne promijene ponašanje, drugim ih pismom obavještava o svome napuštanju tima. Kopija opomene ide nastavniku za njegovu evidenciju.

  PRAVILNIK O OCJENJIVANJU TIMSKOGA RADA

  1. Svi članovi tima za izvršeni zajednički zadatak dobivaju istu ocjenu.
  2. Svaki član tima nakon izvršenog zadatka mora znati sve što je radeći u timu trebalo naučiti. Za prezentaciju toga znanja dobiva individualnu ocjenu.
  3. Učeniku čija je individualna ocjena negativna zajednička ocjena ne može ispraviti jedinicu. Jedinicu mora ispraviti usmenim ili pisanim odgovaranjem.

Piše: Dinka JURIČIĆ