Jučer-danas-sutra
20 WEB ALATA ZA NASTAVU POVIJESTI
Digitalno oživljavanje slikovnih izvora
objavljeno: 25. veljače 2016.

O toj smo mističnoj zoni slušali već puno puta i znamo da patuljci pojma imaju. Tamo je nastao i alat koji danas predstavljam – Thinglink. Ideju za „in-image interaction tool“ razvijali su od 2006. godine, a 2010. godine objavili su javnu verziju. Najjednostavnije rečeno, Thinglink je alat koji nam daje mogućnost da neki grafički materijal učinimo interaktivnim na razne načine.

Adresa koju trebamo za početak je https://www.thinglink.com/edu. Potrebna je registracija korisnika koja se može automatski odraditi korištenjem profila društvenih mreža Facebook, Twiter i Google+. Osnovna verzija je besplatna, a postoji i premium verzija za učitelje. Ta plaćena verzija košta 35 američkih dolara godišnje i moram odmah reći da su kreatori aplikacije prilično naporni stalnim podsjećanjem na „upgrade“ usluge.

Što, dakle, možemo u besplatnoj verziji? U jednostavnom izborniku lako odabiremo veliki crveni gumbić Create koji nam otvara prozor za dodavanje grafike. Grafiku možemo podignuti s vlastitog računala, linkati s neke web adrese ili s Facebooka ili Flickra. 

Nakon podizanje grafike na njoj možemo raditi „tagiranje“. Tagiranje je odabir proizvoljno velike zone za interakciju. Korisnik će prelaskom miša tu zonu aktivirati, odnosno učiniti je vidljivom. Klikom na nju pojavljuje se skočni prozor (pop up) u koji možemo upisati neko pitanje ili drugi zadatak. Taj skočni prozor može sadržavati link i/ili dodatnu fotografiju i/ili video (npr. s YouTubea). Klikom na link/fotografiju možemo, na primjer, dati dodatno objašnjenje ili neki izvor za proučavanje.

Link za isprobavanje: https://www.thinglink.com/scene/758743657565126657

Kako Thinglink iskoristiti u poučavanju povijesti?

Osnovna funkcija je pomoć pri analizi slikovnih izvora. Možete, recimo, kreirati tematske kanale i tako kreirati bazu grafičkih izvora za analizu (npr. za Drugi svjetski rat, Napoleona, itd.). Primjerice, uzmite kartu Europe i učenicima označite važne Napoleonove bitke ili velike bitke Prvog svjetskog rata ili uzmete fotografiju Akropole i označite što je gdje (uz to možete u tagove staviti ilustracije kako je određeni objekt izgledao u „originalu“).

Osobno mi se možda najviše sviđa ideja da učenicima date zadatke vezane uz snalaženje u prostoru i vremenu. Možete učenicima podići određene materijale na kojima će onda oni stavljati oznake i objašnjenja. Ako ste, recimo, bili na terenskom putovanju, možete postaviti kartu lokacije i učenicima zadati da označe mjesta na kojima su bili i uz to dodaju vlastite fotografije i impresije. Jedina je nespretnost koja se tu može javiti da se određeni tagovi preklapaju i tako si međusobno onemoguće vidljivost.

Još jedna mogućnost je da vi namjerno pogrešno oblikujete određene podatke na grafici i zadate učenicima da koriste funkciju „Remix“. Oni tako otvaraju vašu grafiku i mogu mijenati „tagove“ koje ste zadali.

Materijale i zadatke koje ste oblikovali možete dijeliti na društvenim mrežama ili slati putem eletroničke pošte.

Zahvalno je što se mogu formirati grupe učenika pa lakše možete pratiti njihov rad na zadacima. Ukupno možete sami dodati ili pozvati 105 učenika (u plaćenoj verziji nema ograničenja).

Imate li neki alat koji biste predložili za analizu svoje ideje, pošaljite na miljenko@hajdarovic.com.

…………………

 Piše: Miljenko HAJDAROVIĆ

…………………

Miljenko Hajdarović je nastavnik povijesti u Srednjoj školi Čakovec.

Tijekom 10 godina rada u struci aktivno istražuje i koristi IKT u nastavi.

Urednik je Hrvatskog povijesnog portala (www.povijest.net) i certificirani Googleov edukator.

………..

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i stavovima kolumnista i ne mora odražavati stavove uredništva Školskog portala ni Školske knjige.