Vršnjačko zlostavljanje na zaslonima

srijeda, 14. svibnja 2014.
Vršnjačko zlostavljanje na zaslonima

U službenom časopisu Hrvatskoga antropološkog društva „Collegium Antropologicum” objavljen je znanstveni članak Zadovoljstvo životom i uspjeh u školi djece izložene vršnjačkom klasičnom i cyber-zlostavljanju. Autori su naši vodeći stručnjaci i dugogodišnji istraživači u području vršnjačkog zlostavljanja – Vesna Bilić sa zagrebačkog Učiteljskog fakulteta, Gordana Buljan Flander iz Poliklinike za zaštitu djece grada Zagreba i Branko Rafajac s riječkoga Filozofskog fakulteta.

UčenikU članku se analizira povezanost izloženosti školske djece raznim oblicima vršnjačkog zlostavljanja i razine njihova zadovoljstva životom u školi, obitelji i među prijateljima te kako izloženost vršnjačkom nasilju utječe na uspjeh u školi. Istraživanje je obuhvatilo ukupno 562 djeteta obaju spolova, polaznika sedmih i osmih razreda osnovnih škola diljem Hrvatske.

Zlostavljanje ukorak s tehnologijom

Napredak u tehnologiji povećao je mogućnosti pokazivanja agresivnosti, pa ona nadilazi granice klasičnih oblika zlostavljanja i ozbiljno ugrožava  mentalno zdravlje, sigurnost i boljitak djece. Uporaba novih tehnologija za smišljeno neprijateljsko ponašanje i zlostavljanje pojedinaca s namjerom da im se našteti i nanese bol uobičajeno se naziva cyber-zlostavljanje ili internetsko zlostavljanje. Takvo se zlostavljanje provodi SMS-ovima i MMS-ovima, elektroničkom poštom, videoporukama, na blogovima, forumima i društvenim mrežama. Preobrazba zlostavljanja iz stvarnog u virtualno rezultirala je novim oblicima nasilja poput uznemiravanja i prijetnji na internetu, zastrašivanja i ucjena slanjem videoporuka ili stvaranjem internetskih stranica s neugodnim sadržajima. Za razliku od klasičnog oblika zlostavljanja u školi u kojem se zlostavljač može otkriti i biti kažnjen, a žrtva može potražiti zaštitu, u cyber-zlostavljanju, koje se događa neizravno i bez fizičkog dodira, žrtva se ne može  braniti i dostupna je u svakom trenutku, a minimalni su izgledi da zlostavljač bude prepoznat i izložen društvenoj osudi ili kazni.

Škola ima posljednju riječ

Autori su suglasni u mišljenju da su obje vrste zlostavljanja u temelju iste osim što je moderna tehnologija stvorila mogućnost da vršnjačko cyber-nasilje po svojim učincima bude još okrutnije, zloćudnije i štetnije od klasičnog. Istraživanje je potvrdilo da su djeca koja su tjelesno i virtualno zlostavljana manje zadovoljna prijateljima i vlastitom obitelji od djece koja nisu bila izložena takvom nasilju, a djeca izložena tjelesnom zlostavljanju pokazivala su slabiji uspjeh u školi.

Škola je mjesto na kojem je vršnjačko zlostavljanje najraširenije. Učvršćujući međusobnu povezanost, društvene vještine i nenasilnu komunikaciju, škola može znatno pridonijeti zaustavljanju zlostavljanja i stvaranju pozitivna ozračja za učenje.

Vezani članci
Školski portal: Obrnuta nastava

Obrnuta nastava

Dosad je bilo uobičajeno da se nastava izvodi u školi,…

Školski portal: Učiteljima dvadeset potpora

Učiteljima dvadeset potpora

Kratica STEM sve je prisutnija u različitim projektima izobrazbe koji…

Školski portal: Zanimljiva i poučna nastavna sredstva na popisu AZOO-a

Zanimljiva i poučna nastavna sredstva na popisu AZOO-a

Agencija za odgoj i obrazovanje je na svojim internetskim stranicama…

Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Spojili Miškinine stihove i fotografije koje su sami snimili

Spojili Miškinine stihove i fotografije koje su sami snimili

U Mjesecu hrvatske knjige učenici od…

Školski portal: Ozbiljne mlade šahovske nade

Ozbiljne mlade šahovske nade

Domaćine PŠ Salinovec predstavljalo je njih…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…