Zanimljivosti
PRODUŽENA RUKA RODITELJSKOG DOMA
Njegova malenkost produženi boravak
objavljeno: 17. svibnja 2016.

Produženi boravak – ono što se mora ili ono što želim?

Prvašićima boravkašima prvi je tjedan škole stresan i prepun iznenađenja, a tek kad drugi tjedan roditelji ne dođu po njih u 11 h, nego u 16 h… Većina roditelja zbog posla ostavlja djecu dulje u školi. Dio roditelja je sretan što su djeca u stručnim rukama, a drugi dio očekuje od učitelja da preuzme i roditeljsku ulogu.

Izazovi produženog boravaka

Najveći izazov je činjenica da jednu grupu produženog boravka često čine učenici iz različitih razreda. Rad u boravku tada postaje još zahtjevniji i iziskuje dodatnu kreativnost. Nekim učiteljima je lakše raditi s učenicima jednog razreda, ali meni je uvijek bilo izazovnije raditi s mješovitom skupinom.

Prvašići u početku probijaju led i provesti s njima tih prvih mjesec dana je poput vožnje u lunaparku. Zamislite, sjede 5 školskih sati u svojim učionicama, a kad zvono napokon zazvoni za kraj nastave, sele se u drugu učionicu. Da bi ozračje i do 16 h ostalo poticajno, postavljaju se brojni izazovi i učenicima, ali i učiteljima. Uvijek mi je bilo zabavno promatrati učenike kako te izazove svladavaju i pomagati im. Potrebno je uvijek iznova osvijestiti da nisu svi učenici isti.

■ 1. izazov – zapamti što je toga dana za domaću zadaću

Većina učitelja produženog boravka ima bilježnicu u koju razredni učitelj piše što je za zadaću. To vrlo brzo uoče i male glavice (učenici). Treba ih naučiti da je to vaša bilježnica i služi vama, a ne njima. Postoje učenici koji od prvog dana s lakoćom upamte što je za zadaću, ali i učenici koji se ne snalaze i kad zabilježe zadaću. Nemojte im čitati što je za zadaću, nego ih pitajte.

■ 2. izazov – higijena ruku i pristojno ponašanje za vrijeme ručka

Preporučujem da svaki tjedan odredite dežurnog učenika koji će kontrolirati jesu li su svi oprali ruke. Učenici i u prvom razredu znaju kako se treba ponašati za vrijeme ručka, ali uvijek postoje pojedinci koji se igraju priborom za jelo, hranom, nemirni su, ometaju druge i sl. Očekivati je da učenici u to doba dana ne mogu biti potpuno mirni i tihi za stolom, pa je i potrebno da se malo opuste, ali pravilima ponašanja za stolom poučavate ih vi i svaki dan ih se moraju pridržavati.

Izazov je i kako motivirati učenike da pojedu i onu hranu koju ne vole. Potrebno ih je potaknuti da je kušaju i pokušaju barem malo pojesti. Učenici ne smiju upotrebljavati ružne riječi za hranu i time kvariti tek drugoj djeci.

■ 3. izazov – igra s drugom djecom

Važna je igra nakon ručka u trajanju od 30-45 minuta. Lakše je ako škola ima igralište ili dvorište. Vaša je zadaća animirati učenike za igru. Posebno je zahtjevno motivirati prvašiće koji se često brzo naljute i lako odustaju od igre. Treba naći način da zajedno provedu vrijeme u igri i odmoru. Često ćete u prvom razredu postati i sudionikom igre.

■ 4. izazov – pisanje domaće zadaće

Iako se smatra da će većina učitelja u produženom boravku reći kako je najvažnije pisanje zadaće, ne slažem se s time. Učitelj može utjecati na tempo i brzinu pisanja. Učenike treba stalno poticati i usmjeravati. Moje pravilo, od prvog školskog dana, jest da se potrudimo napisati zadaće. Najprije se u tišini dogovaramo i nakon toga učenici daju sve od sebe. Potrebno je pripremiti dodatne listiće za naprednije učenike. Oni će vam, iako im se ponekad baš i ne radi, biti na kraju zahvalni.

 ■ 5. izazov – spremanje radnog mjesta

Ni u jednoj učionici nema toliko školskog pribora kao na podu učionice prvog razreda. Učenici ponekad ne znaju što sve imaju u pernici i stalno gube gumice, olovke i šiljila. Potrebno je naučiti ih kako da slože svoje knjige u torbu, pregledaju pernice te uredno pospreme svoje radno mjesto. Nakon pisanja zadaće slijedi vrijeme za igru i druženje. Iako se smatra da su nove generacije generacije računala, tableta i mobitela, protivim se pretjeranoj primjeni toga u školi. Postoji toliko društvenih igara koje se mogu igrati bilo u učionici ili vani koje današnja djeca ne poznaju. Tu opet stupate na scenu kao glavna i odgovorna osoba koja će ih čarolijom igre vratiti u djetinjstvo. Sve izazove prvašići uspješno svladaju do kraja prvog polugodišta, pa čak i krizu popodnevnog drijemanja.

Produženi boravak tijekom godišnjih doba

Nema ništa ljepše nego ujesen iskoristiti dane u produženom boravku za duge šetnje, za skupljanje jesenskih plodova, postavljanje izložbe o jeseni. Zatim obilježavamo Dan kruha. Valja se potruditi se u pripremanju igrokaza, pečenju kruščića…Ako je vaša škola i eko-škola, izaberite projekt koji ćete provoditi cijelu školsku godinu. U prosincu su božićna priredba, izrada ukrasa, iščekivanje sv. Nikole, humanitarne akcije… Veljača je mjesec ljubavi i maškara, prilika za izbor najljepše ljubavne pjesme ili pisma, ples pod maskama. U ožujku dolazi proljeće. U travnju su Uskrs, Dan planeta Zemlja, u svibnju obilježavamo Majčin dan, lipanj – ljeto nam je blizu…

Roditelji i produženi boravak

Tijekom mog desetogodišnjeg rada u produženom boravku prvo pitanje svakog roditelja bilo je: Je li napisana zadaća? Meni to nikad nije smetalo, iako moj cilj nije bilo samo pisanje zadaće. To se podrazumijevalo pa je i njihovo pitanje razumljivo. Roditelji očekuju da odradite svoj posao. Obavezno je na početku svake školske godine održati roditeljski sastanak na kojem ćete objasniti sve što ćete raditi, dajući roditeljima do znanja što mogu očekivati od vas. Tražite od roditelja da vas upoznaju sa svime u vezi s djetetom. Obećajte diskreciju. I uvijek imajte na umu da je učenik na prvom mjestu, a ne roditelj.

Učitelji i produženi boravak

Iskustva učitelja koji rade u boravku s kolegama iz nastave su različita. Suradnja s kolegama je važna iz više razloga. Često se učenik u boravku ponaša drugačije nego na nastavi. Razlozi za to mogu biti razni, stoga je važno da s kolegama nađete zajednički jezik i razjasnite moguće neugodne situacije. U tim trenucima učitelji moraju imati sluha jedan za drugoga, trebaju naći zajednički jezik i to sve na dobrobit učenika.

Ponekad možete i zapaziti greške u radu svojih kolega, ali nikada ih nemojte komentirati pred djecom, a kamoli pred roditeljima. Svakome od nas se događaju greške. Nije nimalo lijepo kada jedan učitelj omalovažava rad drugoga.

Sva ljepota rada u produženom boravku

Poznato je koje sve sposobnosti treba imati učitelj kako bi bio uspješan, ali učitelj u produženom boravku mora znati biti i puno više. Učitelji u produženom boravku su i mame, tate, bake, djedovi, tetke i stričevi… Zašto?

Dobar učitelj u produženom boravku dopustit će učeniku da bude ono što jest, primijetit će njegovo raspoloženje, naći će vremena da ga sasluša. Naučit će ga čitati, pisati, snalaziti se u udžbenicima, odgovornosti prema školskim obavezama, komunikaciji i kulturi ponašanja… Bit će produžena ruka roditeljskog doma.

……………

Marina SARIĆ | učiteljica razredne nastave i njemačkog jezika

PŠ Bašanija, Umag