ŠKOLA 21. STOLJEĆA

Svako dijete je genij

četvrtak, 29. rujna 2016.

U naselju Tekos u Rusiji djeluje Obiteljska škola, poznata i kao Šumska škola, u kojoj su učenici sami odgovorni za vlastito obrazovanje, a zbog vrijednosti na kojima se zasniva i iznimnih rezultata...

Svako dijete je genij

... škola je dobila UNESCO-vu nagradu za školski program 21. stoljeća. Ta je škola privukla veliku pozornost nakon što je kao pozitivan primjer spomenuta u knjigama Zvonki cedar ruski. Upravo u tim knjigama žena zvana Anastazija nudi drevna znanja o svim životnim i svjetskim pitanjima, među kojima se ističe važnost razumijevanja ljudskog bića.

Potaknut činjenicom da djeca u školama većinu vremena provedu u pasivnom stanju zbog učenja koje se odvija isključivo putem riječi, akademik Mikhail PETROVIČ ŠČETINJIN pokrenuo je novi model edukacije u kojem vlada živa misao prije svega poštujući prirodu djeteta.

Za razliku od klasičnih škola u kojima se djecu zatrpava informacijama i priprema za društvene uloge, u toj školi djeca žive u trenutku i uče kako koristiti informacije za poboljšanje kvalitete života, a sve to imajući u vidu cijeli Svemir.

ŠKOLA JE U PRIRODI, okružena šumom i potocima, zajedno sa sportskim terenom i pozornicom za vježbanje raznih vještina i pripremu javnih nastupa. Razvoj djeteta gleda se kao spoj edukativnog, duhovnog i tjelesnog aspekta. Stoga su glazba, umjetnost, sport i priroda jednako važni kao i matematika, fizika, kemija i druga područja. Tu je svako dijete dobrodošlo, a ravnatelj Ščetinjin objašnjava zašto ne testiraju kvocijent inteligencije:

„Sva djeca su nadarena genijalnošću, talentom i kreativnošću. Ako je srce djeteta otvoreno, ono je genij. Ako otvoriš njegovo srce, makneš komplekse, napetost i strah, vidjet ćeš da genijalnost već pronalazi svoj put.“

U toj školi nema podjele po dobi niti klasične razlike između učitelja i učenika. Za istim stolom se mogu sresti i mlađa i starija djeca s istim ciljem – steći znanje o određenoj temi. Potaknuti da traže sve odgovore koji ih zanimaju, učenici gube strah od postavljanja pitanja i razvijajući vlastito mišljenje dolaze do znanja koje nije poznato odraslima. To je najveće postignuće obrazovanja. Nekoliko dana se bave gradivom samo iz jednog predmeta, što objašnjava djevojčica začuđujuće zrelim razmišljanjem:

„U klasičnoj školi naučiš odlomak napamet, podigneš ruku, ponoviš i dobiješ peticu. Ali, koji je smisao? Zaboravit ćeš to u roku 2 dana! Ovdje ne učimo stvari napamet. Povezujemo sve informacije u cjelinu. Dobijemo pregled nad nekim predmetom i onda zaronimo u samu srž.“

Znanje ne teče nužno od starijih prema mlađima, nego od onih koji nešto znaju prema onima koji to još ne znaju. O tome s oduševljenjem govori stažist iz Češke kojem je 11-godišnji dječak objasnio gradivo iz biologije koje nije mogao svladati na visokoj školi: „Pokazao mi je knjigu na češkom jeziku i odgovorio na moja pitanja. Vidio sam sjaj u njegovim očima, htio je da to shvatim, u tom trenutku sam shvatio kako se odvija dioba stanica. Taj dječak je uspio ono što profesor na visokoj školi nije uspio.“

Učenici sami biraju aktivnosti u kojima će sudjelovati i prema njihovim željama se razvijaju novi tečajevi, a uz to obavljaju i administrativne i organizacijske poslove. U takvom okruženju kućanske poslove s radošću obavljaju čak i djeca koja to nisu voljela raditi kod kuće, a nije rijetkost da se djevojčice uhvate i težih poslova jer ono što ne znaju napraviti pokažu im oni koji znaju. Takva misaona i fizička aktivnost budi uspavane živčane stanice, što često razbukta kreativnost za koju ni dijete ni roditelji nisu znali da postoji.

TAKVIM CJELOVITIM OBRAZOVANJEM dobiva se holistički doživljaj i svatko može dati prijedloge za poboljšanja, čime se jača zajedništvo i spoznaja da su dio svega što postoji. U tome pomaže odnos prema prirodi koji je, osim uz rad u poljoprivredi i aktivnosti poput jutarnjeg kupanja u rijeci, vidljiv i u živopisno oslikanim zidovima škole.

Iako mnoga djeca prije nisu bila u doticaju s prirodom, s vremenom putem spoznaja o svim živim bićima shvaćaju da su dio cjeline i prisjećaju se smisla života.

Pravila boravka nisu stroga pa neki dolaze i po nekoliko puta prije nego odluče ostati. Čak i kod djece koja su u klasičnoj školi bila nemarna ili agresivna tu se ubrzo vidi nevjerojatan napredak.

Umjesto prijamnog ispita dijete u probnom boravku samo odlučuje želi li biti učenikom ove škole, nakon čega odlučuje nastavničko vijeće. Prilagodba novog učenika odvija se svojim tokom pa, iako nekima u početku nedostaje obitelj i teško im pada samostalno razmišljanje, jednom kad se njihove sposobnosti počnu razvijati, postaju potpuno odgovorni za svoje postupke i vlastiti život.

Svaki učenik napreduje vlastitim tempom, s naglaskom na unutarnjem rastu i međusobnom pomaganju, što rezultira time da svladaju gradivo više razreda u jednoj godini. Dodatni impuls obrazovanju daju stručni savjetnici koji posjećuju školu, a postoji suradnja i s fakultetima te istraživačkim i poslovnim centrima u kojima učenici kasnije nastave svoj rad, dok neki nastave školovanje čak i na 2-3 fakulteta istovremeno.

Škola u početku nije dobivala državni novac, ali zbog doprinosa očuvanju ruske tradicije i kulture danas se financira iz saveznog proračuna i nudi besplatno školovanje.

Osnivač i ravnatelj Ščetinjin ističe da je danas nužno preispitati stav prema djeci jer ih ne smijemo ograničavati društvenim okvirima:

„Trebali bismo prestati gledati obrazovni sustav kao tržište na kojem kupujemo ono što to tržište može prodati – jer to je grozno! Tržište obrazovnih usluga, to je jednostavno užasno. Djeca su vrhovna bića i moramo raditi s njima. Trebamo slušati djecu jer Bog nam govori kroz njih. Dijete nam je došlo pomoći, a ne da ispunjava zahtjeve koje hirovito tražimo da zadovoljava.“

Uspjeh te škole pokazuje kako je čovjeka potrebno podsjetiti da sam kreira vlastitu sudbinu i sudbinu svih ostalih, nakon čega se prirodno oslobađa potencijal koji stvara divnu sinergiju na opću dobrobit.

Proces obrazovanja bi trebao biti lišen svih zapreka na tom putu. Uz svjesnost o smislu života prisjećamo se ljepote življenja na Zemlji, a viziju o tome što bi takav pristup donio svijetu divno je izrazila jedna polaznica: „Ova škola je početak budućnosti čovječanstva… Ovakve škole će biti i u drugim zemljama. Možete li zamisliti kakav će jak i trajan mir onda biti?“ [ IZ DRUGIH MEDIJA | alternativainformacije.com ]

.................

IZBOR IZ MISLI akademika Mikhaila PETROVIČA ŠČETINJINA

  • Cjelovitost djetetove ličnosti ovisi o cjelovitosti okolnoga svijeta. To su dva temeljna načela na kojima se zasniva koncepcija škole, koju zastupam zajedno s istomišljenicima.
  • Svijet znanja čine odvojeni “hodnici” i učeniku je katkad teško povjerovati da su to dijelovi iste cjeline. Snaga je umjetnosti upravo u sintezi rascjepkanih pojava, u tome što daje cjelovito obrazovanje i cjelovit odgoj s razvojem cjelovitoga pogleda na svijet.
  • Ni bilo koji program ni bilo koja metodika u području općega odgoja sami za sebe ne jamče nikakav uspjeh.
  • Zajedno s pedagozima Kizljarske dječje glazbene škole utvrdili smo da uspjeh u glazbi neposredno ovisi o razini sveukupnoga razvoja čovjeka, a ne o nekim osobitim, posebnim glazbenim sposobnostima. Potvrđuje se da će se čovjek pokazati sposobnim u jednome području ako se pokaže sposobnim u više područja.
  • Cilj nam nisu stjecanje "znanja-umijeća-navika", učenje napamet i strogost, nakupljanje podataka, nego odgoj čovjeka koji će živjeti skladno i koji će tako utjecati na društvo, koji će promatrati i analizirati sva društvena događanja i njihovu međusobnu povezanost i gledati na svijet kao na cjelinu. Bit će to čovjek! Svejedno je hoće li on postati inženjer, fizičar, kemičar, građevinar, učitelj ili nešto drugo – on će moći razumijevati svijet, u koji će ući kao cjelovita ličnost!

 

Vezani članci
Školski portal: Kako bilo koje predavanje učiniti posebnim

Kako bilo koje predavanje učiniti posebnim

... svoje tajne kako predavanje učiniti zanimljivim, očarati učenike i…

Školski portal: Aktivno učenje koje ometa učenje

Aktivno učenje koje ometa učenje

Da budem iskrena, privlačnost aktivnog učenja sastoji se i u…

Školski portal: Kako zauvijek ukloniti pritužbe roditelja

Kako zauvijek ukloniti pritužbe roditelja

Najbolji način da se nosite s pritužbama roditelja jest da…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Mali genijalac Patrik ČUDIĆ briljirao u Kini i opet osvojio zlato

Mali genijalac Patrik ČUDIĆ briljirao u Kini i opet osvojio zlato

Velik je ovo uspjeh ne samo za Patrika nego…

Školski portal: Kako bilo koje predavanje učiniti posebnim

Kako bilo koje predavanje učiniti posebnim

... svoje tajne kako predavanje učiniti…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…