PISA 2015 testirala je 540 000 učenika [petnaestogodišnjaka] u 72 zemlje testovima iz znanosti, čitanja, matematike i suradničkog rješavanja problema. Glavni fokus bio je na znanosti, koja se smatra sve većim dijelom današnje ekonomije i društva.
Hrvatsku je predstavljalo 5809 petnaestogodišnjih učenika i učenica iz 158 srednjih škola i dvije osnovne škole. Testiranje učenika po prvi je puta provedeno isključivo na računalima u svim ispitnim domenama.
Dok se potrošnja po učeniku u osnovnim i srednjim školama povećala za gotovo 20 % od 2006. samo u OECD-ovim zemljama, u samo 12 od 72 zemalja koje su sudjelovale u PISA-inim istraživanjima došlo je do poboljšanja uspjeha na testovima iz znanosti u ovom razdoblju. Te zemlje uključuju visokouspješne edukacijske sisteme poput Singapura i Macaa [Kina], te niskouspješne, poput Perua i Kolumbije.
„Desetljeće znanstvenih otkrića nije se uspjelo odraziti na znanstvenu uspješnost u školama“, rekao je OECD-ov glavni tajnik Angel GURRÍA. „Svaka zemlja ima mjesta za poboljšanje, čak i one najbolje. Uz visoku razinu nezaposlenosti mladih, sve veće nejednakosti, veliki spolni nesrazmjer, te hitnu potrebu za pojačavanje uključivog rasta u mnogim zemljama, potrebno je napraviti više da bi se osiguralo da svako dijete primi najbolju moguću edukaciju.“
- Otprilike 1 od 10 učenika diljem OECD-ovih zemalja, te 1 od 4 u Singapuru, postižu najviše rezultate u znanosti.
- Diljem OECD-ovih zemalja, više od jednog među pet učenika zaostaje ne području osnovnog znanja: samo u Kanadi, Estoniji, Finskoj, Hong Kongu (Kina), Japanu, Macau [Kina], Singapuru, Vijetnamu barem devet od deset petnaestogodišnjaka svladava osnove koje bi svaki učenik trebao znati prije nego što završi školu.
Ovo naglašava izazove s kojima su sve zemlje, uključujući i one najbogatije, suočene u postizanju ciljeva održivog razvoja, da bi postigle „uključivo i pravedno kvalitetno obrazovanje te promicale mogućnosti cjeloživotnog učenja za sve“.
………………………….
Tijekom prošlog desetljeća, OECD-ov Program za međunarodno ocjenjivanje učenika, PISA, postao je SVJETSKO MJERILO za ocjenjivanje kvalitete, pravednosti i učinkovitosti školskih sistema. Kroz identificiranje obilježja visokouspješnih edukacijskih sistema, PISA omogućuje vladama i edukatorima da identificiraju učinkovite politike koje zatim mogu primijeniti na svoje lokalne kontekste. Najnoviji PISA-ini podatci u 2015. fokusirali su se na znanost. Od uzimanja sredstva za ublaživanje bolova do određivanja što je „uravnotežen“ obrok, od konzumacije pasteriziranog mlijeka do odlučivanja o tome treba li kupiti ili ne kupiti hibridni automobil, znanost je sveprisutna u našim životima. A znanost se ne svodi samo na epruvete i periodni sustav elemenata; ona je temelj gotovo svakog alata koji upotrebljavamo – od jednostavnog otvarača za limenke do najnaprednijeg istraživanja svemira. Najvažnije od svega, znanost nije jedina domena znanstvenika. U kontekstu ogromnog protoka informacija i brze promjene, sada svatko mora biti sposoban „razmišljati kao znanstvenik“: biti sposoban izvagati dokaze i doći do zaključka – razumjeti da se znanstvena „istina“ može promijeniti tijekom vremena, dok dolazimo do novih otkrića, i dok ljudi razvijaju bolje razumijevanje prirodnih sila te sposobnosti i ograničenja tehnologije. PISA pokazuje da svaka zemlja ima prostora za poboljšanje, čak i one najbolje. Uz visoke razine nezaposlenosti kod mladih, sve veće nejednakosti, velik nesrazmjer spolova, te hitnu potrebu za poticanje uključivog rasta u mnogim zemljama, nemamo vremena za gubljenje u pružanju najbolje moguće edukacije za sve učenike.
Angel GURRÍA, glavni tajnik OECD-a
……………………….
Izvještaj otkriva politike koje uspješne zemlje dijele: visoka i univerzalna očekivanja za sve učenike; snažan fokus na odlično podučavanje; resurse namijenjene učenicima koji imaju poteškoća te školama; predanost koherentnim, dugoročnim strategijama.
- Kanada, Danska, Estonija, Hong Kong (Kina), i Macao [Kina] postižu ujedno visoke standarde izvrsnosti i pravednosti u edukacijskim ishodima. Nekolicina zemalja ima veći stupanj pravednosti, pogotovo SAD.
- Ali u Australiji, Češkoj, Finskoj, Grčkoj, Mađarskoj, Novom Zelandu i Slovačkoj, udio učenika koji postižu najviše rezultate u isto je vrijeme pao, dok je udio učenika koji postižu loše rezultate porastao.
■ HRVATSKA REZULTATI
- Hrvatska je s 475 bodova postigla ispodprosječni rezultat i nalazi se na 37. mjestu. Usporedbom hrvatskoga prosječnog rezultata s rezultatima drugih zemalja vidi se da se postignuće hrvatskih učenika ne razlikuje umnogome od postignuća učenika iz susjedne Italije ili Mađarske, kao ni Litve, Argentine i Islanda.
U usporedbi s rezultatima iz 2006. godine, kad je prirodoslovna pismenost također bila glavno ispitno područje, u Hrvatskoj je došlo do velikog pada u prosječnom postignuću učenika u prirodoslovnoj pismenosti. U prosjeku, svake 3 godine postignuće hrvatskih učenika pogoršava se za otprilike 5 bodova.
Kad je riječ o razinama znanja i sposobnosti na skali prirodoslovne pismenosti, 24,7 % hrvatskih učenika nije dostiglo 2. razinu, odnosno ne posjeduje osnovna prirodoslovna znanja i vještine potrebne za svakidašnji život. Na najvišim razinama (5. i 6. razine) nalazi se 4 % hrvatskih učenika.
Kad se distribucija hrvatskih učenika po razinama na skali prirodoslovne pismenosti u ovom ciklusu usporedi s tri prijašnja ciklusa, može se uočiti da 2. razinu 2006. godine nije dostiglo 17 % hrvatskih učenika, 2009. godine 18,5 % učenika, 2012. godine 17,2 %, a u ovom ciklusu 19, 2% učenika. Na 5. i 6. razini 2006. godine ukupno je bilo 5,1 % učenika, 2009. godine 3,7 % učenika, 2012. godine 4,6 % učenika, a u ovom ciklusu 4 % učenika.
Na podskali kompetencija u području prirodoslovne pismenosti, hrvatski učenici postigli su ispodprosječan rezultat od 476 bodova na skali znanstvenog objašnjavanja pojava, 473 boda na skali vrednovanja i osmišljavanja znanstvenih istraživanja te 476 bodova na skali interpretiranja znanstvenih podataka i dokaza.
- Prosjek OECD-a na sve tri skale prirodoslovnih kompetencija iznosi 493 boda.
Na podskali znanja u području prirodoslovlja, Hrvatska je ostvarila ispodprosječni rezultat od 476 bodova na skali sadržajnog znanja, odnosno poznavanja prirodoslovnih sadržaja. Na području proceduralnog znanja (razumijevanje načina na koje se dolazi do znanstvenih spoznaja) i epistemološkog znanja (razumijevanje osnovnih razloga zašto se upotrebljavaju znanstveni postupci), Hrvatska je postigla 475 bodova. Prosjek OECD-a na sve tri skale prirodoslovnih kompetencija iznosi 493 boda.
Analizirajući samo sadržajno znanje učenika, odnosno koliko dobro učenici poznaju činjenice, koncepte i teorije iz područja prirodoslovlja, hrvatski učenici ostvarili su ispodprosječni rezultat od 472 boda u sadržajnom području fizikalni sustavi koje se odnosi na teme iz kemije i fizike (prosjek OECD-a iznosi 493 boda), 476 bodova u području živi sustavi koje se odnosi na teme iz biologije (prosjek OECD-a iznosi 492 boda) te 477 bodova u području sustavi Zemlje i svemira koje se odnosi na teme iz geografije, geologije i astronomije (prosjek OECD-a iznosi 494 boda).
Promatrajući razlike prema spolu, u Hrvatskoj, kao i u zemljama OECD-a, nema statistički veće razlike u prosječnom rezultatu iz prirodoslovne pismenosti između djevojčica i dječaka.
„Postizanje veće pravednosti u edukaciji nije samo imperativ društvene pravde, to također potiče ekonomski rast i promovira društvenu koheziju“, dodaje Gurria.
OECD PISA 2015 rezultati naglašavaju da, u kontekstu masivnih protoka informacija i brze promjene, sada svatko mora biti sposoban „razmišljati kao znanstvenik“: biti sposoban izvagati dokaze i doći do zaključka; razumjeti da se znanstvena „istina“ može promijeniti tijekom vremena, dok dolazimo do novih otkrića, i dok ljudi razvijaju veće razumijevanje prirodnih sila te sposobnosti i ograničenja tehnologije. [ IZVOR: oecd.org ]
TABLICA
- SINGAPUR 556
- Japan 538
- Estonia 534
- Tajvan 532
- Finska 531
- Makao [Kina] 529
- Kanada 528
- Vijetnam 525
- Hong Kong [Kina] 523
- B-S-J-G [Kina] 518
- Južna Koreja 516
- Novi Zeland 513
- Slovenija 513
- Australija 510
- Ujedinjeno Kraljevstvo 509
- Njemačka 509
- Nizozemska 509
- Švicarska 506
- Irska 503
- Belgija 502
- Danska 502
- Poljska 501
- Portugal 501
- Norveška 498
- SAD 496
- Austrija 495
- Francuska 495
-
OECD average 493
- Švedska 493
- Češka 493
- Španjolska 493
- Latvija 490
- Rusija 487
- Luxemburg 483
- Italija 481
- Mađarska 477
- Litva 475
-
HRVATSKA 475
- CABA [Argentina] 475
- Island 473
- Izrael 467
- Malta 465
- Slovačka 461
- Grčka 455
- Čile 447
- Bugarska 446
- Ujedinjeni Arapski Emirati 437
- Urugvaj 435
- Rumunjska 435
- Cipar 433
- Moldavija 428
- Albanija 427
- Turska 425
- Trinidad i Tobago 425
- Tajland 421
- Kostarika 420
- Katar 418
- Kolumbija 416
- Meksiko 416
- Crna Gora 411
- Gruzija 411
- Jordan 409
- Indonezija 403
- Brazil 401
- Peru 397
- Libanon 386
- Tunis 386
- FYROM 384
- Kosovo 378
- Alžir 376
- Dominikanska Republika 332