Savjeti stručnjaka
RITUALI I PRAVILA SU VAŠI SAVEZNICI
Smisleni rituali za školu, razred i nastavu
objavljeno: 23. prosinca 2016.

Zašto nastavnici uopće koriste rituale? Jer je za uvođenje i usađivanje opetovanih obrazaca potrebno uložiti i vrijeme i energiju. Razlozi za korištenje rituala su višestruki. U organizacijskom smislu donose veliko olakšanje u svakodnevicu, štede dragocjeno vrijeme i donose mir. Još jedan razlog za rad uz pomoć rituala na socijalnom je polju. Rituali su podrška učenicima i smanjuju strah u međusobnoj interakciji. Pogotovo se na njih mogu osloniti djeca koja imaju poteškoća s upuštanjem u nove situacije. Rituali strukturiraju nastavu u poznatom obliku i na poznat način. Stoga djeci lakše pada upoznavanje s novim sadržajima. Kreirajte i vi smislene rituale prilagođene svom razredu.

Na nastavi postoje različiti rituali. Koji dolaze u obzir za vaš razred, ovisi o vašim učenicima (dob, sastav razreda, ponašanje), ali i o vašem „statusu“. Razredniku s većom satnicom često je lakše uvesti i učvrstiti ritual nego jednopredmetnom nastavniku s malo sati. Pritom predmet koji predajete igra veliku ulogu.

Nemaju svi rituali uvijek smisla. Izvažite koji su na vašoj nastavi izvedivi i korisni.

RITUALI NA POČETKU, ODNOSNO NA KRAJU ŠKOLSKOG DANA/TJEDNA

Pozdravni rituali:

  • Ustajanje
  • Pjesma
  • Pozdravi na stranim jezicima
  • Vremenska prognoza na stranom jeziku
  • Tjedni ili dnevni plan (na početku sata): obavezni i dodatni zadatci za bolju ocjenu, opseg gradiva i teme
  • Osvrt na protekli dan (na kraju dana): to može biti na primjer poredati različite simbole na razrednoj vremenskoj ploči (oluja, oblačno, sunčano)
  • Prepričavanje vikenda: razred se sastaje u krugu i pripovjedač, recimo onaj s “kamenom pripovjedača”, prepričava svoj vikend. Broj pripovjedača treba biti unaprijed određen.

RITUALI ZA MIRNO RADNO OKRUŽENJE

Znak za tišinu:

  • Melodija ili udarac o zdjelu: nakon zvučnog znaka učenici se trebaju umiriti, preklopiti ruke i gledati u nastavnika.
  • Kretnja rukama: učitelj učini određenu (dogovorenu) kretnju rukama i učenici prekidaju razgovore.
  • Pljesak: nastavnik zaplješće u svom omiljenom ritmu, učenici se poslože na mjesto i ostaju mirni.
  • Glazba za pospremanje: na određenu pjesmu učenici počinju pospremati, a nakon toga sjedaju na svoje mjesto
  • Maštanje/meditacija
  • Odabrati knjigu za čitanje
  • Minuta tišine: učenici sjede minutu potpuno tihi i nepomični. Progovori li netko ili se pomakne, minuta tišine počinje iznova.

RITUALI ZA DOBRO OPHOĐENJE JEDNIH PREMA DRUGIMA

Razredna pravila:

  • Zajednički uspostavljena pravila trebaju biti na zidu učionice i vidljiva svima. Tako učitelj može odmah reagirati i ukazati na kršenje pravila.
  • Razredne dužnosti: također trebaju biti obješene u razredu na svima vidljivom mjestu. Izmjene se čine prema dogovorenom ritmu i redoslijedu. Na kraju zadatka valja se osvrnuti na kvalitetu rada i suradnje među partnerima.
  • Kutija za brige: učenici mogu napisati svoje brige na papir, a zatim ih baciti u kutiju. O problemima se redovito raspravlja na plenumu, na dogovorenom satu, najbolje krajem tjedna.
  • Razredno vijeće: učenici upisuju probleme i sporove u obrazac (zajedno izrađen) i o tome se redovito razgovara pod vodstvom predsjednika razreda.

RITUALI ZA POSEBNE DANE

Proslava rođendana:

  • Rođendanska čestitka: učenici napišu čestitke koje redom čitaju.
  • Kamen sreće: slavljenik odabere kamen koji kruži među učenicima. U njega se utiskuju dobre želje. On na kraju služi kao sretan kamen za sljedeću godinu.
  • Igra: slavljenik smije odabrati igru, na primjer na satu tjelesnog.

Proslava Adventa:

  • Tajni Djed Božićnjak: svaki učenik donese zapakirani poklon, neutralan u odnosu na spol (maksimalno 2 eura). Svaki dan jedan učenik odabire poklon.
  • Adventski kalendar za čitanje: moguće je napraviti adventski kalendar sastavljen od priča. Možete ga napraviti od jedne božićne priče rastavljene u 24 dijela, od kojih je sklopljen kalendar. Svaki dan jedan učenik čita jedan dio priče.

RITUALI ZA CIJELU ŠKOLU

  • Konferencija razrednih predsjednika: vođenje preuzima jedan nastavnik. Sastanci se održavaju redovito u dogovorenim razmacima i obavezni su za sve predsjednike razreda. Na sastanku se raspravlja o aktualnim temama i traže rješenja.
  • Kutije briga: kutije u koju se ubacuju brige mogu koristiti roditelji i učenici.
  • Kumovi za novozaposlene: drugi nastavnici ili stariji učenici postaju pomagači novozaposlenima. Oni im pomažu samo na početku, na njihovoj su strani i pomažu im da se prilagode.
  • Moto za dobar osjećaj: iza ovog pojma skriva se društveni moto koji se mijenja mjesečno, obješen je u školi i vrijedi za sve. Na kraju mjeseca možete se osvrnuti na to koliko ste radili u skladu s motom.

………………

NAPOEMNA: 

  •  forrefs.de – jedna od najvećih internetskih platformi s profesionalnim informacijama za nastavnike pripravnike. Korisnici tu mogu naći sve o nastavi, praktičnim školskim temama i dobiti odgovore na sva važna pitanja za obuku učitelja i nastavnika. Naglasak je na jednostavnosti, praktičnosti i pravovremenosti informacija.
  • Autor članka je Julia SCHLIMOK, učiteljica u osnovnoj školi
  • Izvor: ForRefs.de