Zašto nastavnici uopće koriste rituale? Jer je za uvođenje i usađivanje opetovanih obrazaca potrebno uložiti i vrijeme i energiju. Razlozi za korištenje rituala su višestruki. U organizacijskom smislu donose veliko olakšanje u svakodnevicu, štede dragocjeno vrijeme i donose mir. Još jedan razlog za rad uz pomoć rituala na socijalnom je polju. Rituali su podrška učenicima i smanjuju strah u međusobnoj interakciji. Pogotovo se na njih mogu osloniti djeca koja imaju poteškoća s upuštanjem u nove situacije. Rituali strukturiraju nastavu u poznatom obliku i na poznat način. Stoga djeci lakše pada upoznavanje s novim sadržajima. Kreirajte i vi smislene rituale prilagođene svom razredu.
Na nastavi postoje različiti rituali. Koji dolaze u obzir za vaš razred, ovisi o vašim učenicima (dob, sastav razreda, ponašanje), ali i o vašem „statusu“. Razredniku s većom satnicom često je lakše uvesti i učvrstiti ritual nego jednopredmetnom nastavniku s malo sati. Pritom predmet koji predajete igra veliku ulogu.
Nemaju svi rituali uvijek smisla. Izvažite koji su na vašoj nastavi izvedivi i korisni.
RITUALI NA POČETKU, ODNOSNO NA KRAJU ŠKOLSKOG DANA/TJEDNA
Pozdravni rituali:
- Ustajanje
- Pjesma
- Pozdravi na stranim jezicima
- Vremenska prognoza na stranom jeziku
- Tjedni ili dnevni plan (na početku sata): obavezni i dodatni zadatci za bolju ocjenu, opseg gradiva i teme
- Osvrt na protekli dan (na kraju dana): to može biti na primjer poredati različite simbole na razrednoj vremenskoj ploči (oluja, oblačno, sunčano)
- Prepričavanje vikenda: razred se sastaje u krugu i pripovjedač, recimo onaj s “kamenom pripovjedača”, prepričava svoj vikend. Broj pripovjedača treba biti unaprijed određen.
RITUALI ZA MIRNO RADNO OKRUŽENJE
Znak za tišinu:
- Melodija ili udarac o zdjelu: nakon zvučnog znaka učenici se trebaju umiriti, preklopiti ruke i gledati u nastavnika.
- Kretnja rukama: učitelj učini određenu (dogovorenu) kretnju rukama i učenici prekidaju razgovore.
- Pljesak: nastavnik zaplješće u svom omiljenom ritmu, učenici se poslože na mjesto i ostaju mirni.
- Glazba za pospremanje: na određenu pjesmu učenici počinju pospremati, a nakon toga sjedaju na svoje mjesto
- Maštanje/meditacija
- Odabrati knjigu za čitanje
- Minuta tišine: učenici sjede minutu potpuno tihi i nepomični. Progovori li netko ili se pomakne, minuta tišine počinje iznova.
RITUALI ZA DOBRO OPHOĐENJE JEDNIH PREMA DRUGIMA
Razredna pravila:
- Zajednički uspostavljena pravila trebaju biti na zidu učionice i vidljiva svima. Tako učitelj može odmah reagirati i ukazati na kršenje pravila.
- Razredne dužnosti: također trebaju biti obješene u razredu na svima vidljivom mjestu. Izmjene se čine prema dogovorenom ritmu i redoslijedu. Na kraju zadatka valja se osvrnuti na kvalitetu rada i suradnje među partnerima.
- Kutija za brige: učenici mogu napisati svoje brige na papir, a zatim ih baciti u kutiju. O problemima se redovito raspravlja na plenumu, na dogovorenom satu, najbolje krajem tjedna.
- Razredno vijeće: učenici upisuju probleme i sporove u obrazac (zajedno izrađen) i o tome se redovito razgovara pod vodstvom predsjednika razreda.
RITUALI ZA POSEBNE DANE
Proslava rođendana:
- Rođendanska čestitka: učenici napišu čestitke koje redom čitaju.
- Kamen sreće: slavljenik odabere kamen koji kruži među učenicima. U njega se utiskuju dobre želje. On na kraju služi kao sretan kamen za sljedeću godinu.
- Igra: slavljenik smije odabrati igru, na primjer na satu tjelesnog.
Proslava Adventa:
- Tajni Djed Božićnjak: svaki učenik donese zapakirani poklon, neutralan u odnosu na spol (maksimalno 2 eura). Svaki dan jedan učenik odabire poklon.
- Adventski kalendar za čitanje: moguće je napraviti adventski kalendar sastavljen od priča. Možete ga napraviti od jedne božićne priče rastavljene u 24 dijela, od kojih je sklopljen kalendar. Svaki dan jedan učenik čita jedan dio priče.
RITUALI ZA CIJELU ŠKOLU
- Konferencija razrednih predsjednika: vođenje preuzima jedan nastavnik. Sastanci se održavaju redovito u dogovorenim razmacima i obavezni su za sve predsjednike razreda. Na sastanku se raspravlja o aktualnim temama i traže rješenja.
- Kutije briga: kutije u koju se ubacuju brige mogu koristiti roditelji i učenici.
- Kumovi za novozaposlene: drugi nastavnici ili stariji učenici postaju pomagači novozaposlenima. Oni im pomažu samo na početku, na njihovoj su strani i pomažu im da se prilagode.
- Moto za dobar osjećaj: iza ovog pojma skriva se društveni moto koji se mijenja mjesečno, obješen je u školi i vrijedi za sve. Na kraju mjeseca možete se osvrnuti na to koliko ste radili u skladu s motom.
………………
NAPOEMNA:
- forrefs.de – jedna od najvećih internetskih platformi s profesionalnim informacijama za nastavnike pripravnike. Korisnici tu mogu naći sve o nastavi, praktičnim školskim temama i dobiti odgovore na sva važna pitanja za obuku učitelja i nastavnika. Naglasak je na jednostavnosti, praktičnosti i pravovremenosti informacija.
- Autor članka je Julia SCHLIMOK, učiteljica u osnovnoj školi
- Izvor: ForRefs.de