Savjeti stručnjaka
REFLEKTIVNI PROCES
5 strategija pomoću kojih možete učenike naučiti kako koristiti metakogniciju
objavljeno: 31. siječnja 2017.

Uz njihovu primjenu, škole mogu lakše postići svoje ciljeve da bi poboljšale uspjeh svojih učenika. Tijekom prošla dva desetljeća bili smo inspirirani pozitivnim rezultatima edukatora koji su primijenili naše okvire za poučavanje učenika praktičnim metakognitivnim vještinama u svojim učionicama i školama.

Metakognitivne vještine omogućuju učenicima da reguliraju svoje razmišljanje te da postanu samostalni učenici koji mogu pojačati svoja školska i životna iskustva.

Bez obzira na to gdje ih ambicije mladosti odvedu, oni će imati značajne koristi ako budu sposobni za kreativno rješavanje problema, analitičko razmišljanje, uspješnu komunikaciju i suradnju s drugima.

Dok smo provodili istraživanje za našu posljednju knjigu, otkrili smo da znanstvene studije istovremeno ukazuju na to da je metakognicija za učenike jedna od najvažnijih vještina, a ipak se vrlo rijetko poučava.

Kad su učenici “metakognitivni”, mogu stati i promatrati svoje razmišljanje.

Ponekad se to naziva “REFLEKTIVNIM PROCESOM”.

Pri korištenju tog pristupa oni bi se mogli zapitati nešto poput sljedećeg: koji problem moram riješiti? Kako riješiti taj problem? Koliko dobro radim? Koliko sam dobro obavio posao? Kako mogu biti bolji sljedeći put?

Metafora koju smo razvili da pomognemo edukatorima poučavati djecu i mladež metakogniciji jest ona o „upravljanju vlastitim mozgom“.

Poučavanje učenika da upravljaju svojim mozgovima i postanu samousmjereni učenici može se usporediti s učenjem vožnje automobila, gdje učenici primaju eksplicitne upute o tome kako da usmjere svoje razmišljanje, kad da uspore, kad je u redu ubrzati i kako da izbjegnu pogrešna skretanja.

Mnogi učenici žude za danom kad će dobiti svoju vozačku dozvolu, ali razvijanje načina razmišljanja i sposobnosti da preuzmu odgovornost nad svojim učenjem odvest će ih dalje u životu nego ključevi bilo kojeg automobila.

Mlađi učenici, pak, ne moraju čekati da budu dovoljno stari za polaganje vozačkog ispita da bi naučili „lekcije upravljanja mozgom“.

Oni mogu i trebaju početi učiti o metakogniciji u ranoj dobi i primijeniti je u svim sadržajnim područjima i životnim lekcijama.

5 PRAKTIČNIH STRATEGIJA ZA POUČAVANJE UČENIKA KAKO DA KORISTE METAKOGNICIJU:

Počnite od definiranja termina. Preporučujemo jednostavnu definiciju: „Razmišljanje o vašem razmišljanju kao o putu do boljeg učenja“. Pogotovo s mlađim učenicima, metafora poput upravljanja njihovim mozgovima pojednostavljuje taj apstraktni koncept.

Rano u raspravi o metakogniciji zamolite učenike da opišu koristi metakognicije i ponudite primjere dobrog “upravljanja mozgom”. Na primjer, ponekad možda trebamo ponoviti neki pročitani pasus kako bismo se osigurali da smo ga razumjeli, ili napraviti bilješke i organizirati bilješke za esej umjesto da zapnemo na tome kako početi pisati. U komunikaciji s drugima važno je razmisliti prije nego progovorimo da ne bismo povrijedili nečije osjećaje.

Ulovite učenike u trenutku metakognicije, možda dok misle o svom individualnom učenju ili kad su angažirani u nekoj metakognitivnoj raspravi u učionici. Pohvalite korištenje te važne vještine u velikim i malim grupama, ali i da biste naglasili mnoge načine na koje je taj pristup vrlo pogodan u školi i u drugim aspektima života.

Povedite razredne rasprave koje potiču učenike da podijele primjere o tome kako se metakogniciju može koristiti u školi i izvan nje. Kad osnovnoškolsku djecu poučavamo metakogniciji, mi ih ohrabrujemo da objasne kako bi njihovi roditelji mogli iskoristiti tu vještinu na poslu. Srednjoškolski učenici mogli bi razmisliti o primjeni metakognicije u svojim honorarnim poslovima ili u svojim osobnim odnosima.

Pokažite primjer metakognicije objašnjavanjem učenicima nekog problema tako da oni mogu naučiti kako koristiti “strategije razmišljanja višeg reda” slušajući vas kako rješavate neki problem naglas.

……………………..

Strategije iz teksta potječu iz knjige: Teaching Students to Drive Their Brains: Metacognitive Strategies, Activities, and Lesson Ideas. (2016).

……………………..

NAPOMENA:

  • Autori teksta su: Donna WILSON, psihologinja i autorica, te Marcus CONYERS, autor i doktorand pri Sveučilištu Westminster u Londonu. Njihova posljednja knjiga je Teaching Students to Drive Their Brains: Metacognitive Strategies, Activities, and Lesson Ideas.
  • Izvor: teachthought.com