Školstvo u medijima
OPET TA FINSKA I NJEZINA NAČELA SREDNJEG OBRAZOVANJA
‘Ili ćemo ih pripremiti za život ili za ispite. Mi biramo prvo.’
objavljeno: 20. veljače 2017.

Prema istraživanju koje svake tri godine provodi Organizacija za ekonomski rast i razvoj, finski učenici pokazuju najviši standard znanja u svijetu. Oni su pročitali više od druge djece i na prvom su mjestu međunarodnih ljestvica u znanosti i matematici.

SEKUNDARNA EDUKACIJA U FINSKOJ UKLJUČUJE DVIJE FAZE:

  • Nižu (alakoulu), od 1. do 6. razreda
  • Višu (yläkoulu), od 7. do 9. razreda
  • 10. razred je namijenjen onima koji žele poboljšati svoje ocjene.

7 NAČELASEKUNDARNOG OBRAZOVANJA U FINSKOJ

1) JEDNAKOST

ŠKOLA > Sve škole u Finskoj podjednako su financirane i opremljene. Većina su javne su (samo neke su polujavne), što obično znači da koriste alternativni edukacijski sustav poput Montessorija ili Waldorfa, ili se nastava u njima odvija na stranom jeziku, poput engleskog, njemačkog ili francuskog. Štoviše, Finska želi očuvati sve jezike koji se govore na njezinom teritoriju: u Finskoj je moguće primiti sekundarnu edukaciju na švedskom (drugom glavnom jeziku) ili jeziku sami (jedan od službenih jezika manjina u Finskoj).

PREDMETA > Koncentracija na jedan predmet se ne potiče.

RODITELJA > Učiteljima nije dopušteno raspitivati se o radnom mjestu roditelja.

UČENIKA > Učenici nisu podijeljeni u razrede prema svojim rezultatima ili pretpostavljenim karijernim preferencijama. Osim toga, ne postoje “loši” ili “dobri” učenici: nadarena i tjelesno ili mentalno hendikepirana djeca uče zajedno. Finska naporno radi na integraciji specijalnih učenika.

Učitelji ne stavljaju naglasak na svoj osobni stav prema učenicima. Svi odnosi bi trebali biti dobri, a ako nisu, to vodi ukidanju radnog ugovora s određenim učiteljem.

2)  NE SAMO DA JE EDUKACIJA BESPLATNA. UČENICI NE MORAJU PLAĆATI NI:

  • RUČAK >
  • OBILASKE, MUZEJE I OSTALE IZVANNASTAVNE AKTIVNOSTI >
  • ŠKOLSKI AUTOBUS ŠTO UČENIKE KOJI ŽIVE VIŠE OD 2 KM OD ŠKOLE VOZI U ŠKOLU I NJIHOVIM KUĆAMA >
  • ŠKOLSKE KNJIGE, PRIBOR ZA PISANJE, KALKULATORE I TABLETE >
  • Zabranjeno je roditeljima naplatiti bilo što u vezi sa školom.

3)  INDIVIDUALNI PRISTUP

Za svako dijete je posebno osmišljen individualni edukacijski plan. Knjige, vježbe, domaća zadaća, razredne aktivnosti – sve je individualno odabrano za svako dijete i prema tome se i ocjenjuje. Privatne instrukcije i dopunska nastava su također dostupni onima kojima je to potrebno.

4) PRAKTIČNI PRISTUP

U FINSKOJ POSTOJI IZREKA: „Ili ćemo ih pripremiti za život ili za ispite. Mi biramo ovo prvo.“ To je razlog zbog kojeg u finskim državnim školama ne postoje ispiti. Učitelj je taj koji odlučuje o tome hoće li djeca pisati testove. Postoji samo jedan obavezni standardni test – završni test koji učenici polažu prije završetka srednje škole. Ali, učitelji ne provode nikakve posebne pripreme sa svojim učenicima za taj test.

Škola je mjesto na kojem možete naučiti vještine koje vam mogu biti korisne u pravom životu. Djeca u Finskoj znaju ispuniti poreznu prijavu, napraviti promotivne web stanice, izračunati postotak popusta ili se snaći na karti.

5) POVJERENJE

Svi odnosi u finskim školama su izgrađeni na povjerenju. Na primjer, učitelji ne provjeravaju učenike i nema nikakvog nametanja ili prisile nad učenicima. Edukacijski sustav daje samo opće preporuke, omogućujući učiteljima da sami izaberu odgovarajuću metodu. Učenicima je dopušteno posvetiti se nekoj tihoj aktivnosti ako su završili sa zadatkom tijekom nastave. Općenito, učenik bira što je najbolje za njega.

6) DOBROVOLJNOST

Znanje se učenicima nikada ne nameće silom. Učitelji daju sve od sebe da bi uključili djecu u akademske aktivnosti, ali ako ona nisu zainteresirana ili nisu sposobna učiti, tada ih se orijentira prema nekim praktičnijim profesijama. Suštinski je važno da učenici budu dobro pripremljeni za život, i to je razlog zbog kojeg se ponavljanje razreda ne doživljava kao nešto sramotno.

7) SAMOSTALNOST

Učitelji u Finskoj pomažu svojim učenicima naučiti kako razmišljati, analizirati i samostalno steći znanje. Vrlo je važno da učenici budu sposobni naći potrebne informacije iz otvorenih izvora, dok se pamćenje bezbrojnih formula, pogotovo uz dostupnost interneta, može smatrati trošenjem vremena i energije.

ŠTO JE S OCJENAMA?

Ocjene se dodjeljuju prema ljestvici od deset točaka, ali od 1. do 3. razreda ocjene uopće ne postoje. Sve škole imaju sustav elektroničkih ploča zvan Wilma. Taj sustav omogućuje učiteljima, socijalnim radnicima, liječnicima i psiholozima da učenicima pruže povratne informacije i ostanu u kontaktu s njihovim roditeljima. U Finskoj među učenicima ne postoji strah od loše ocjene, jer ocjene se koriste samo za motivaciju, a ne obeshrabrivanje. Također, plaća i ugled učitelja ne ovise o ocjenama učenika.

DODATNE INFORMACIJE:

  • Prostor škole nije ograđen niti čuvan.
  • U razredu je djeci dopušteno sjesti na pod ili tepih.
  • Ne postoje školske odore ili preporuke za odijevanje. Ali, djeca moraju donijeti drugi par laganih cipela sa sobom, pogotovo zimi.
  • Kada je toplo, nastava se obično odvija na otvorenom. Mlađe učenik se na svakom odmoru vodi van.
  • U Finskoj vrlo rijetko postoji domaća zadaća. Djeca trebaju uživati u svom slobodnom vremenu! Roditeljima se ne savjetuje da pomažu djeci u pisanju zadaće – učitelji kažu da je puno bolje organizirati obiteljski posjet muzeju, otići u šetnju ili na plivanje.

Finci ne tvrde da je njihov edukacijski sustav savršen. Ali, oni ga nikad ne prestaju usavršavati ili mijenjati, stalno istražujući je li u skladu s najnovijim društvenim promjenama i znanstvenim postignućima.

Finci rade ono što je najbolje za njihovu djecu. Ta djeca ne sanjaju o tome da odrastu što prije, ona ne mrze školu, niti su ona ili njihove obitelji pod stresom zbog pripreme za neki sljedeći ispit. Djeca uživaju u životu, ali imaju i vremena za učenje.

…………………….

NAPOMENA:

  • Bright Side je edukacijski portal koji pomaže savjetovati, informirati te inspirirati edukatore diljem svijeta.
  • Izvor: brightside.me