Savjeti stručnjaka
RODNA RAVNOPRAVNOST U UČIONICI
Kako minimizirati rodne predrasude u našoj praksi i kurikulumu
objavljeno: 24. veljače 2017.

…da podijele svoja mišljenja i ideje, ili su se dobrovoljno javljale za čitanje naglas. Sad promatram nastavu sedmog i osmog razreda te srednjoškolske razrede i mogu reći da postoji promjena koja počinje negdje od sedmog razreda: učenice su puno tiše i manje otvorene nego što su bile u nižim razredima.

■ ŠTO STOJI IZA TE ZABRINJAVAJUĆE PROMJENE?

Tijekom puberteta djeca su pod većim utjecajem tradicionalnih rodnih normi koje još pojačava pop-kultura. Edukacijska istraživanja otkrivaju da su stereotipi aktivnih muškaraca i pasivnih žena često pojačani u našim školama te čak i u našim učionicama.

■ RODNA NEJEDNAKOST I PARTICIPACIJA

Stoga, što je s našim učionicama? U mnogim mojim promatranjima osnovnoškolskih i srednjoškolskih učionica muški učenici često vode i dominiraju razrednom raspravom. Podižu ruke češće od učenica da bi odgovorili na pitanja i češće se javljaju za čitanje naglas. Prema istraživanju koje je proveo istraživač edukacije Fengshu Liu, zbog toga se učitelji često nesvjesno oslanjaju na učenike kao svoje adresate ili dobrovoljce. Rezultat je da se djevojčice puno rjeđe proziva, da su tiše, a to rezultira nenamjernim rodnim predrasudama u nastavnim praksama.

U svojoj knjizi Still Failing at Fairness: How Gender Bias Cheats Girls and Boys in School and What We Can Do About It istraživači David Sadker, Myra Sadker i Karen Zittleman opisuju promatranje javnih i privatnih školskih učionica diljem zemlje u razdoblju od nekoliko godina. Oni su otkrili da se, počevši od osnovne škole, učitelji rjeđe upuštaju u interakcije s učenicama, postavljaju im manje pitanja, a u isto vrijeme učenicima pružaju više povratnih podataka.

Autori su također primijetili da postoji nejednaka distribucija učiteljskog vremena, energije i pažnje – sve u korist učenika. Nakon tisuća sati promatranja u raznim učionicama i razredima, istraživački tim je izvijestio da je količina rodnih stereotipa u lekcijama i nastavnim praksama „potresna“.

■ RODNA NEJEDNAKOST I NASTAVNI MATERIJALI

Uz rodnu nejednakost u razrednoj participaciji i pažnji učitelja, edukacijska istražiteljica Kathleen Weiler otkrila je da muško dominantni nastavni materijali prevladavaju u školama diljem SAD-a.

“U svom istraživanju nedavno sam zbrojila autore po spolu u tri jezična udžbenika koji se trenutačno koriste u drugom najvećem školskom okrugu u SAD-u (Los Angeles Unified, LAUSD). U jezičnim udžbenicima za osmi razred manje od 30 posto autora bilo je ženskog spola (djevojčice čine 52 posto učenika u LAUSD-u). U druga dva udžbenika (za srednju školu), rezultati su bili slični.”

Važno je napomenuti da je taj izdavač udžbenika jedan od najvećih koji se koriste u javnim školama diljem SAD-a, te da uz jezične udžbenike objavljuje i udžbenike za matematiku, znanost, sociologiju i druga sadržajna područja za osnovnu i srednju školu. Sadker, Sadker i Zittleman kažu da muški likovi nastavljaju dominirati i nadmašivati ženske likove dva naprema jedan u nastavnim materijalima.

■ PROPITKIVANJE NAŠIH PRAKSI I NASTAVNOG PROGRAMA

Skrivene rodne predrasude u nastavnim planovima i socijalizacija rodnih uloga vode do neravnopravne edukacije za djevojčice i dječake. Koje promjene možemo uvesti da bismo stvorili ravnopravnije okruženje za učenje svim učenicima?

Uzmite trenutak i razmilite o sljedećim pitanjima dok se osvrćete na vlastitu učionicu i rodnu ravnopravnost:

1. Izostavljaju li tekstovi koje koristim djevojčice i/ili žene, ili umanjuju njihova iskustva? Kako su dječaci i/ili muškarci stereotipizirani?

2. Jesu li žene ili muškarci predstavljeni u stereotipnim rodnim ulogama u nekim tekstovima koje sam odabrao/la? Ako su to povijesni tekstovi, kako mogu poučiti učenike da budu kritični prema ograničenjima rodnih uloga koje su predstavljene u tim tekstovima?

3. Ohrabrujem li osnaživanje i neseksističko ponašanje među svojim učenicima? Obeshrabrujem li ujedno i ženske i muške rodne stereotipe?

4. Ako imam razrednu knjižnicu, postoji li ravnoteža u muškim i ženskim autorima? Postoji li mnogo knjiga sa snažnim ženskim protagonistima? Da li nefikcijske knjige prikazuju znamenite žene i djevojčice?

5. Kako mogu ohrabrivati rodnu ravnopravnost glasa i participacije?

6. Postavljam li djevojčicama jednako kao i dječacima komplicirana pitanja? Tijekom razrednih rasprava, fokusiram li se u jednakoj mjeri na učenice i na učenike?

■ STRATEGIJE ZA POBOLJŠANJE PRAKSI I NASTAVNOG PLANA

Evo nekih ideja za poboljšanje rodne ravnopravnosti u vašim učionicama. Molimo vas, dodajte strategije koje ste koristili u komentarima.

Ako pronađete više muških autora, znanstvenika i matematičara u svojim udžbenicima koje koristite, napravite vlastito istraživanje i dodajte znamenite žene u svoju lekciju.

    1. Promišljeno koristite vrijeme za čekanje/razmišljanje. Umjesto da prozovete učenika koji je prvi digao ruku u zrak, odaberite četvrtog, petog ili šestog.
    2. Budite svjesni broja učenica koje prozovete. Budite proaktivni u osiguravanju da svi učenici (bez obzira na dob, rad, narodnost, jezik ili sposobnosti učenja) budu uključeni u rasprave i participaciju.
    3. Osudite ideje ili terminologiju koja promiče neravnopravnost između spolova u tekstovima koji se koriste u učionici – na primjer, u nekom udžbeniku, članku iz časopisa, pjesmi, istraživanju, blogu… Također, možete naglasiti bilo kakav rodno neravnopravni jezik koji učenici koriste u učionici te iskoristiti priliku da pokrenete širu raspravu o toj temi.
    4. Snimite svoje satove i pregledajte svoje interakcije s učenicima. Također možete pozvati kolegu da vas promatra dok poučavate te da zabilježi kojim učenicima ste postavljali pitanja i kakvu vrstu pitanja.
    5. Osmislite lekciju ili jedinicu na temelju istraživanja pitanja roda koje ste proveli sa svojim učenicima, istraživanja slike o samome sebi i ravnopravnosti.

■ UKIDANJE RODNIH NEJEDNAKOSTI

Žene liječnici i kirurzi zarađuju 38 posto manje od muških kolega, a odvjetnice zarađuju 30 posto manje od odvjetnika, prema autorima Sadker, Sadker i Zittleman. Edukacija je važan alat koji može pomoći da smanjimo i uklonimo taj jaz. Učiteljima je neprestano nadgledanje rodnih predrasuda nužno da bi se minimizirao njihov utjecaj na prilike učenika za učenje i uspjeh.

Svi mi moramo raditi na tome da postanemo više svjesni rodno neravnopravnih predrasuda. Potrebne su nam strategije koje će nam pomoći da se osvrnemo i promijenimo bilo kakve pristrane prakse. Također moramo biti predani borbi protiv rodnih predrasuda u edukacijskim materijalima.

…………………..

NAPOMENA:

  • Portal Edutopia je online zajednica koja promiče i dijeli znanje o edukacijskim temama. Autori na tom portalu naglašavaju projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, integraciju tehnologije itd.
  • Izvor: edutopia.org