Jučer-danas-sutra
PRVA NACIONALNA KAMPANJA ZA PROMICANJE ČITANJA NAGLAS
Školska knjiga – ponosni Prijatelj kampanje ‘Čitaj mi!’
objavljeno: 20. ožujka 2017.

…Hrvatsko čitateljsko društvo, Hrvatsko pedijatrijsko društvo, Hrvatska udruga istraživača dječje književnosti i Hrvatsko logopedsko društvo.

Pokrenuta je u povodu Europske godine čitanja naglas (2013.) s ciljem poticanja roditelja i drugih odraslih da s čitanjem naglas djetetu započnu već od njegova rođenja kako bi čitanje postalo dijelom svakodnevnog ugodnog druženja roditelja i djece, te da bi se stvorila posebna emocionalna veza između djeteta i odrasle osobe koja mu čita. Brojna su znanstvena istraživanja pokazala da je čitanje djetetu od najranije dobi jednako važno za njegov razvoj kao i briga o njegovim osnovnim potrebama – potrebi za hranom, zdravljem, odmorom, igrom, sigurnošću, ljubavlju.

Podjednako važan cilj je poticati roditelje da s najmlađom djecom što prije počnu dolaziti u lokalnu narodnu knjižnicu. Konvencijom o pravima djeteta UN-a naglašava se pravo svakog djeteta na puni razvoj njegovih potencijala, pravo na slobodan i otvoren pristup informacijama.

U kontekstu učenja djece u obitelji i cjeloživotnog učenja, slobodan pristup narodnoj knjižnici je temeljno ljudsko pravo, a najmlađa djeca ne mogu bez pomoći roditelja i odgojitelja ostvariti prava na knjige i knjižnične usluge. Upravo zato knjižnice u okviru kampanje „Čitaj mi!“ potičući obiteljsku pismenost mnogobrojnim aktivnostima osvještavaju roditelje i druge odrasle o važnosti čitanja, knjiga i knjižnica u razvoju malog djeteta.

U Hrvatskoj već niz godina postoje brojni primjeri poticanja pismenosti i čitanja djeci od najranije dobi, no do 2013. godine i početka nacionalne kampanje „Čitaj mi!“ svi su djelovali na lokalnoj razini. Svaka lokalna zajednica djelovala je na različite načine i u skladu sa svojim mogućnostima, od paketa za novorođenčad, besplatnog upisa djece u knjižnice ili darovanja prve slikovnice. Hrvatska se tek pokretanjem nacionalne kampanje “Čitaj mi!” pridružila zajednici zemalja koje potiču ranu pismenost u koju su uključene knjižnice, pedijatri, rodilišta, razne ustanove, nakladnici i mediji.

Tijekom kampanje “Čitaj mi!” provodi se nekoliko ključnih aktivnosti. U knjižnicama, pedijatrijskim ordinacijama, rodilištima, domovima zdravlja, dječjim vrtićima i drugim ustanovama postavljeni su plakati i letci koji ističu važnost čitanja naglas djeci od rođenja. Pokrenuta je i mrežna stranica www.citajmi.info koja sadrži informacije o tome kako i kada čitati djeci, što je slikovnica i kako izgledaju slikovnice za pojedinu dob, materijale (plakat, letak, logo) koje mogu preuzeti svi koji žele promicati čitanje naglas djeci od rođenja, nagradni fotonatječaj koji podržavaju nakladnici svojim izdanjima, izdvojene vrijedne slikovnice za pojedinu dob djeteta po izboru knjižničara te mnoge druge korisne sadržaje. Informacijski stručnjaci prenose nove spoznaje iz područja rane pismenosti i preko društvenih mreža Facebook i Twitter, a objave prate i dijele roditelji, knjižničari, knjižnice, obiteljski centri, književnici, nakladnici i mnogi drugi.

Slikovnica je najčešće prva knjiga s kojom se dijete susreće i pruža mu osnovne spoznaje o svijetu koji ga okružuje, omogućuje mu razvijati mišljenje i pomaže svladati poteškoće s kojima se susreće. U kampanji “Čitaj mi!” nastoji se slikovnicu učiniti dostupnom svoj djeci, posebno onoj iz obitelji koje žive u teškim materijalnim uvjetima. Naime, u Hrvatskoj oko 1700 jednogodišnjaka te oko 800 trogodišnjaka nema ni jednu slikovnicu (UNICEF-ovo istraživanje 2012.). U ostvarivanju cilja da se to promijeni važni partneri su i nakladnici. Ove godine ŠKOLSKA KNJIGA postala je ponosni Prijatelj kampanje „Čitaj mi!“ te je omogućila tiskanje plakata, letaka, straničnika i platnenih torbica za slikovnice koji ističu važnost čitanja djeci od najranije dobi.

Prema mišljenjima mnogih stručnjaka kampanja „Čitaj mi!“ jedna je od najbolje osmišljenih, inovativnih akcija, a promiče čitanje i knjigu u hrvatskim obiteljima. Zajednički angažman brojnih partnera pridonio je širenju svijesti na lokalnoj i nacionalnoj razini o važnosti čitanja naglas i poticanju rane i obiteljske pismenosti. Dobra ideja ujedinila je mnoge knjižničare, pedijatre, književnike, nakladnike, odgojitelje i logopede, ali i sve ostale koji radom svakodnevno doprinose dobrobiti djece. Vrijednost kampanje prepoznala je i međunarodna stručna zajednica pa je Kampanja Čitaj mi! službeno potvrđena kao hrvatski kandidat za međunarodnu nagradu Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) 2017., najveću svjetsku nagradu za promicanje dječje književnosti i književnosti za mlade. ALMA nagrađuje djela ili aktivnosti koje su najviše kakvoće, a laureati moraju sadržavati humanističke vrijednosti koje je Astrid Lindgren cijenila. UN-ova konvencija o dječjim pravima je u osnovi djelovanja nagrade Astrid Lindgren Memorial Award.