Jučer-danas-sutra
SCENARIJI NEZGODNIH I TOKSIČNIH SITUACIJA S PRIMJERIMA ZA IZLAZ
Rješenje za 5 najnezgodnijih problema s kolegama
objavljeno: 24. travnja 2017.

SCENARIJ 1: Vaš kolega pojavljuje se svakodnevno s pitanjem: „Što radiš danas popodne?“ očekujući da ćete odraditi planiranje lekcije i pripremu umjesto njega.

Nekima od vas možda izgleda nevjerojatno da se to događa, ali vidjela sam to mnogo puta! Kao prvo, pobrinite se da vaš kolega zna kako isplanirati lekciju i da ima potrebne izvore. Ne želimo krenuti s pretpostavkom da je netko namjerno lijen ili nekooperativan. Izaberite vrijeme kad ste dostupni za suradnju. Ako vas pitaju što ćete raditi s djecom danas, recite: „Imamo aktivnost sa xy. Možemo zajedno isplanirati sljedeći tjedan tako da znaš unaprijed što planiramo. Želiš li navratiti danas popodne da počnemo planirati? Ideja je stvoriti granice svog vremena i najaviti vrijeme kad ste spremni za suradnju. Ponudite podjelu posla. Recite: „Možemo kreirati zajednički ‘drive’ (online), gdje možemo zajedno stavljati izvore i planirati. Jedno od nas neka planira za X, adrugo za Y.“ Koristite Google Drive, Dropbox ili online alate za planiranje kao planbook.com. Naravno, to funkcionira s učiteljima koji zaista žele surađivati i nemaju vas namjeru iskorištavati. Vidjet ćete odmah po njihovu odgovoru na vaš prijedlog žele li ponijeti svoj dio tereta. Bit će zahvalni ili će smisliti ispriku jer ne žele raditi, nego bi da vi radite umjesto njih. Nađite način da date kolegama do znanja kako je suradnja dvosmjerna ulica i držite se toga.

SCENARIJ 2: Vaš kolega se želi družiti i čavrljati, a vi imate posla.

Povezivanje s kolegama je važno, zato nađite vremena za druženje. Međutim, isto je tako važno ne dopustiti da vas razgovorljivi kolege spriječe da obavite svoj posao. Oko 2o minuta zaustavljanja na hodniku nakon nastave je više od sat i pol tjedno koje ste mogli utrošiti na nešto drugo. Evo nekoliko praktičnih prijedloga kako odvratiti razgovorljive kolege od zadržavanja u vašem kabinetu ili učionici. Pomaknite radni stol dalje od vrata, bliže prozoru, tako da se ne vidi jeste li u učionici prije nastave ili nakon nje. Zaključavajte vrata. Stavite natpis na vrata „Molimo ne ometajte, sastanak ili projekt u tijeku“. Koristite knjižnicu, a ako ste prisiljeni dijeliti prostoriju s kolegama, stavite slušalice u uši kako biste signalizirali da niste dostupni za razgovor. Ako zaglavite u razgovoru, oblikujte izlaz tako da izgleda kako imate obzira, i prema tuđem vremenu, ali i vlastitom. Recite: „Znam da imaš hrpu stvari za obaviti, imam i ja, tako da te neću zadržavati. Vidimo se!“ Ako to ne pomogne, budite izravni: „Moj muž/dečko me gnjavi da dođem ranije doma tako da se moram fokusirati na posao da bih mogla ranije doći kući. Ako me vidiš da brbljam, molim te, podsjeti me da se zaustavim i prionem na posao.“

SCENARIJ 3: Klika učitelja udružila se protiv ostalih i, ako nisi jedan od njih, ili nisi nikad u pravu ili ostaješ neinformiran.

Učiteljske klike su vrlo kompleksne. Ali, općenito, ako su vas gurnuli u stranu učitelji koji vas ne vole, važno je primijeniti pristup koji vas postavlja iznad situacije. Ako želite da se vas glas čuje, a niste dio klike, morate biti besprijekoran profesionalac kojeg svaka racionalna osoba poštuje. Moj savjet je: fokusirajte se na to da postanete zaista dobar učitelj. Fokusirajte se na djecu. Na posao koji ste pozvani obavljati. Ljudi s kojima radite ne moraju biti vaši najbolji prijatelji. Ne morate se družiti s njima. Ionako 90 posto vremena provodite u učionici sami s učenicima. Kad su u pitanju klike, izolirana priroda učiteljskog posla radi u vašu korist. Ovo je uvod u četvrti scenarij kada…

SCENARIJ 4: Ne osjećate da se uklapate i osjećate se izolirano i usamljeno.

Ako imate samo jednog prijatelja ili saveznika u školi, obično je to dovoljno da se ne osjećate potpuno usamljenima. Potražite tu jednu osobu na koju se možete osloniti i s kojom možete surađivati i ostanite fokusirani na djecu. Vaše društvo ne moraju biti kolege iz škole, mogu to biti učitelji s kojima ćete se povezati online! Nađite svoje ljude, svoje pleme gdje god oni bili i pokušajte se isključiti emocionalno i mentalno iz loše atmosfere u vašoj školi. Budite strpljivi. Budite otvoreni. Budite vjerni sami sebi i vjerujte da će vaš stav s vremenom privući prave ljude k vama.

SCENARIJ 5: Vaši kolege su izvan vremena i odbijaju svaku promjenu. Opiru se svemu novome što predlažete i s njima je vrlo teško surađivati.

To je još jedna situacija u kojoj je važno zapamtiti da ne mora sva podrška dolaziti od vaših kolega. Proširite svoju profesionalnu zajednicu, surađujte s kolegama iz drugih škola ili online. Zadnja stvar na koju se želite fokusirati je ono što vaši kolege ne čine jer, čim osjete kako vi mislite da ste bolji učitelj od njih, bit ćete izopćeni. Vrlo je važno biti pozitivan i imati razumijevanja, ne samo izravno, nego i iza njihovih leđa i u svojim mislima. Ponudite podršku ili izvore u malim dozama, pokušajte ih navesti da postanu znatiželjni. Povežite se s kolegama inovatorima kako biste zajedno mogli činiti nevjerojatne stvari i pustite da se efekti preliju po onima koji promatraju iza ograde. Dakle, fokusirajte se na one koji žele promjene. Najbolje stvari u školi se rijetko događaju s vrha prema dolje.

………………

NAPOMENA:

  • The Cornerstone ForTeachers – blog za učitelje Angele WATSON, autorice i vlasnice bloga, međunarodno prepoznate pionirke modernog bloga za učitelje i učiteljice sa 11 godina iskustva.
  • Izvor: thecornerstoneforteachers.com