Jučer-danas-sutra
GRADSKA KNJIŽNICA 'IVAN GORAN KOVAČIĆ', KARLOVAC
Održan 2. okrugli stol o strategijama čitanja
objavljeno: 25. travnja 2017.

Ne možemo čekati „čudotvorna“ rješenja koja će nam ponuditi netko drugi, neka reforma ili novi sustav, učitelj ili nastavnik mora se prilagoditi današnjem učeniku i njegovoj percepciji svijeta. Mi smo presudni čimbenici u učionici, a odgoj je naš najvažniji ishod. Odgojiti dobrog čitatelja jedan je od izazova svih koji se bave odgojem i obrazovanjem.

Maja Zrnčić, koordinatorica radne skupine za izradu Nacionalne strategije za poticanje čitanja, upravo je na ovome skupu prvi put objavila da će Vlada odobriti Strategiju, što je potvrdila i ministrica kulture sudionicima otvorenja Noći knjige 2017. u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu. Osnovni je cilj Strategije razviti kulturu čitanja kako bi što više ljudi čitalo sa zadovoljstvom i razumijevanjem. Strategija bi trebala povećati osviještenost potrebe za čitanjem, ali ponuditi i niz mjera i aktivnosti za unaprjeđenje čitalačkih navika svih dobnih skupina, počevši od najmlađih.
Predavanje o pluriperspektivističkom čitanju lektirnih djela održala je mr. sc. Emica Calogjera-Rogić, istaknuvši brojne i različite perspektive pristupa tekstu koje potiču dubinsko čitanje, aktualizaciju, bogaćenje rječnika, prosudbu, raspravu, uspoređivanje i kritičko mišljenje. To su ujedno i kategorije pristupa nastavi i tekstu koje je u svom predavanju naslovljenom “Komunikacijski pristup tekstu – motivacijski izazov” isticala i Nikolina Nikolić, učiteljica hrvatskoga jezika u OŠ Mahično i voditeljica Županijskog stručnog vijeća učitelja hrvatskoga jezika.

Komunikacijski pristup podrazumijeva višesmjernu i raznosmjernu komunikaciju u razredu, učitelja/nastavnika koji vlada emocionalno-socijalnim kompetencijama i komunikacijskim vještinama te je suradnik i poticatelj koji će naći najbolje tehnike, metode i oblike rada, što će njegove učenike dovesti do spoznaja, postignuća i zadovoljstva, kako u čitanju i radu na tekstu, tako i u svim drugim nastavnim područjima.

Drugačiji, a opet u mnogim segmentima podudaran pristup književnom djelu ponudila je Matilda Marković, učiteljica hrvatskoga jezika u OŠ Draganići, suvoditeljica ŽSV-a i diplomantica na specijalističkom studiju dramskog odgoja, koja je nazočne uputila u metodu nazvanu “Devet okvira udaljenosti od teksta i radnje”, prema Dorothy Heathcote, metodu koja podrazumijeva učitelja u ulozi koji vodi „iznutra“, neprimjetno, čime se obrću klasične uloge u razredu. Dramske metode, budući da koriste igru kao temelj, izvrstan su model kako učenicima približiti nastavne sadržaje bilo koje vrste.
Ključni su entuzijazam, stručnost i vlastiti profesionalni rast i razvoj učitelja/nastavnika. Svjesni da ne mogu i ne trebaju čekati „čudotvorna“ rješenja koja će nam ponuditi netko drugi, neka reforma ili novi sustav, učitelji ili nastavnici moraju se prilagoditi današnjem učeniku i njegovoj percepciji svijeta. Mi smo presudni čimbenici u učionici, a odgoj je naš najvažniji ishod. Odgojiti dobrog čitatelja jedan je od izazova svih koji se bave odgojem i obrazovanjem. [ IZ DRUGIH IZVORA | gkka.hr ]