MANJE JE VIŠE

8 načina da vi govorite manje, a vaši učenici više

ponedjeljak, 19. lipnja 2017.

Ako vi govorite manje, znači li to da će vaši učenici govoriti više? Ne nužno. Često se nađem u situaciji da moram neprestano govoriti tijekom grupnog rada kako bih potaknula djecu, dobila povratnu situaciju i držala ih na zadatku.

8 načina da vi govorite manje, a vaši učenici više

Čak i kad posao potpuno predate učenicima, vrlo je teško oduprijeti se iskušenju da ih upućujete, ponavljate važne informacije.

Evo 8 savjeta kako da vi govoriti manje i potaknete učenike da govore više.

1) Ne kradite trud

Može biti neugodno gledati djecu kako se bore da nađu odgovor, ali njima su potrebni vrijeme i prostor kako bi uspjeli. Oduprite se potrebi da vodite učenike u svaki korak i samo promatrajte. Naučite voljeti vrijeme za razmišljanje. Ja se često zabrinem za provedbu lekcije i vrlo se neugodno osjećam kad moram dati učenicima vremena da razmisle, ali se odupirem tom osjećaju jer znam da će se, ako im dam vremena, kvaliteta i duljina njihovih odgovora povećati.

2) Udaljite se od svog mjesta pred razredom

Lako je upasti u naviku neprestanog davanja instrukcija kad cijeli dan stojite na svom mjestu pred pločom. Pokušajte ponekad stajati sa strane ili sjesti na mjesto odsutnog učenika i kažite nešto poput: „Trebam nekog da iziđe pred ploču i pokaže...“. Budući da su učenici naviknuti na osobu pred pločom koja im olakšava, vjerojatnije će sada govoriti više i dulje nego da ste vi pred pločom, a učenik na svom mjestu u klupi. Možete ostati sjediti među njima čak i nakon što je učenik završio s demonstracijom i postavljati dodatna pitanja umjesto da komentirate demonstraciju.

3) Naučite učenike signalima što zamjenjuju fraze koje najviše ponavljate

Srežite razgovore vezane za odlazak na WC, vodu ili šiljenje olovke tako što ćete koristiti signale. Ja volim naučiti djecu znakovima za molim, hvala, nema na čemu, tako da ih mogu uvažiti bez stalnog ponavljanja. Koristite glazbu, zvono ili druge zvučne signale kako biste označili početak aktivnosti, pauzu, pospremanje. Ideja je da se učenici odmore od vašeg glasa, a i vjerojatnije će se brže uključiti na zvučni signal nego na uputu od 20 riječi.

4) Koristite neverbalne poticaje

Velik dio našeg govora tijekom dana odnosi se na ponašanje učenika i većinom uzalud gubimo vrijeme. Oduprite se potrebi da držite prodike svaki put kad netko zaboravi materijale, prekida nastavu, proizvodi neprimjerene zvukove. Puno je efektnije uputiti „učiteljski pogled“ i nastaviti s lekcijom.

5) Pretvorite svoje izjave u pitanja i poticaj

Umjesto da kažete: „Dobar posao, sviđa mi se ta strategija“, zamolite ih za kratak osvrt: „Kažite mi kako ste se odlučili za to rješenje“. Umjesto da kažete djetetu: „Pogledaj treći zadatak, odgovor je netočan, zar ne?“, recite: „Kaži mi kako si došao do rješenja za treći zadatak?“ Tako djeca imaju priliku govoriti umjesto vas, ali i artikulirati svoj proces učenja.

6) Umjesto da pitate: „Jeste li shvatili?" zamolite ih: „Možete li to reći svojim riječima?“

Ako ste ikad pitali djecu „Jeste li shvatili?", vjerojatno ste primijetili da rijetko dobivate iskren odgovor. Dakle, nastavljate bez razumijevanja ili ponavljate nešto što ste već rekli. Pokušajte pozvati djecu da ispričaju vlastitim riječima ono što ste upravo objasnili, bilo vama ili u kratkim razgovorima u parovima.

7) Prestanite se ponavljati

Naravno, u iskušenju ste da na različite načine ponavljate instrukcije kako bi vas svi učenici razumjeli, ali ta strategija može vam se osvetiti ako ju prečesto upotrebljavate. Djeca nauče da je u redu ako se isključe i ne slušaju vas jer se vi ionako ponavljate.

8) Osvijestite trenutke kad sažimate gradivo i osvrćete se na njega kako biste naveli učenike da daju svoj doprinos

Kad čujete sebe kako govorite „zapamtite“, „kao što sam rekla“, „ne zaboravite“, „da ponovimo“, vjerojatno ćete se vratiti na istu stvar drugi, treći ili deseti put. Neka to bude prilika za djecu: „Koja su pravila vezana za ovo?“, „Može li netko sažeti ovaj dio?“ „Tko se sjeća metode određivanja...“. Neki nastavnici te trenutke čak pretvaraju u interaktivne aktivnosti kad cijeli razred radi pokrete rukama, pjeva, ponavlja u jedan glas kako bi na taj način sažeo lekciju ili ponovio upute kao znak da su svi spremni krenuti dalje.

......................

NAPOMENA:

 

Vezani članci
Školski portal: Razumijevanje je mnogo bolje kada sudionici čitaju tisak

Razumijevanje je mnogo bolje kada sudionici čitaju tisak

 I vrlo je vjerojatno da će ga pročitati jako brzo.…

Školski portal: Ne zbog emocija, nego s njima

Ne zbog emocija, nego s njima

Svijet oko nas sastoji se od neprekinutog niza događaja i…

Školski portal: Dosadno, ali važno

Dosadno, ali važno

Obje su riječi okarakterizirane kao krajnosti, ali je važno suočiti…

Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Aktivnost učenja i poučavanja u švedskom gradiću Hoofors

Aktivnost učenja i poučavanja u švedskom gradiću Hoofors

Domaćini ove projektne aktivnosti bili su…

Školski portal: Digitalni sadržaji i aktivnosti

Digitalni sadržaji i aktivnosti

■  1. RAZRED ZBRAJANJE I ODUZIMANJE…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…