Jučer-danas-sutra
MOBITELI SU PRONAŠLI PUT DO UČIONICE, KAKO DALJE…
Tri savjeta za upotrebu mobitela u učionici
objavljeno: 27. rujna 2017.

Deset godina danas je prosječna dob u kojoj djeca dobivaju svoj prvi mobitel, a ti mobiteli brzo pronađu svoj put u učionicu. Iako mobiteli imaju izvanredan potencijal za učenje, oni vrlo brzo mogu postati smetnja u učionici, odvraćajući pozornost od učenja. Kako učitelji mogu iskoristiti potencijal za učenje tih uređaja, a istodobno se pobrinuti da oni ne postanu smetnja?

Naučila sam da je, umjesto da pokušavam biti reaktivna, najbolja obrana kada je riječ o mobitelima, dobro isplaniran napad. Učitelji koji uvedu proaktivni plan upravljanja razvijen u suradnji s učenicima na početku školske godine, mogli bi naići na manje problema dok učenici budu nabavljali mobitele do kraja školske godine.

Prvih nekoliko tjedana nastave često je usmjereno na stvaranje razrednih rutina te je stoga to razdoblje savršeno vrijeme da postavite očekivanja za upotrebu mobitela.

Učitelji u prvih nekoliko tjedana škole mogu pomoći svojim učenicima razviti pozitivne navike u vezi s upotrebom mobilnih telefona tako da s učenicima raspravljaju o svojim idejama u vezi s tim te uvođenjem sustava za prekid upotrebe mobilnih telefona i razrednog ugovora.

OTVARANJE RASPRAVE

Dio podučavanja digitalnoga građanstva* jest znati na kojem su vaši učenici stupnju razumijevanja privatnosti, sigurnosti, identiteta, empatije i mrežne sigurnosti.

Sastavite kurikul digitalnoga građanstva koji uključuje upotrebu mobitela. Porazgovarajte sa svojim učenicima o njihovoj upotrebi mobilnih telefona i podijelite vlastita iskustva. Mogli biste se iznenaditi koliko malo takvih razgovora oni vode s odraslima.

(*Pojam digitalnoga građanstva odnosi se na sve koji se redovito služe internetom i informacijskim tehnologijama. Ključna područja uključuju digitalnu pismenost, digitalna i intelektualna prava i odgovornosti, digitalnu sigurnost i zaštitu podataka, digitalno pravo i pravila ponašanja na internetu, digitalnu pristupačnost te digitalnu komunikaciju, ali nisu ograničena samo na to. Uz naizgled beskrajno uključivanje digitalnih alata u svakodnevni život, obrazovanje o digitalnom građanstvu potiče osviještenost o važnosti upotrebe digitalnih alata odgovorno i osnažujuće.)

Prije nego što pretpostavite da razumijete zašto, kako i kada učenici upotrebljavaju mobitel, pokušajte otkriti to od njih samih.

POSTAVITE IM PITANJA POPUT SLJEDEĆIH

  • Što voliš raditi na mobitelu i zašto?
  • Koje su najpopularnije aplikacije koje imaš i mrežne stranice koje posjećuješ?
  • Što misliš koji su neki od neprikladnih načina upotrebe mobitela?
  • Kako ti mobitel može pomoći u učenju?
  • Kako te mobitel može omesti od učenja?
  • Kako se osjećaš u vezi s mobitelom i aktivnostima koje obavljaš na njemu?
  • Što bi učitelji trebali znati u vezi s tvojom upotrebom mobitela, a ti smatraš da oni ne razumiju?
  • Znaš li upotrebljavati mobitel za prikupljanje podataka, suradnju na školskim projektima, evaluaciju mrežnih stranica?
  • Kako možemo zajedno raditi na tome da stvorimo pozitivno iskustvo upotrebe mobitela?

 SUSTAV ZA PREKID UPOTREBE MOBITELA

Ovaj pristup omogućuje učiteljima određeni stupanj fleksibilnosti u upotrebi mobitela kada situacija to zahtijeva, ali da također spriječe da mobiteli postanu prepreka u učenju. Evo kako to funkcionira.

Stavite crveno puce na vrata učionice. Učenici znaju da, kada uđu u učionicu, moraju odložiti mobitele na određenome mjestu u učionici. Tog se dana neće upotrebljavati. Učitelj mora odlučiti koje će to biti mjesto – ladica u njegovu stolu ili će svaki učenik staviti mobitel u ruksak i sl.

Stavite žuto puce na vrata učionice. Učenici tada znaju da moraju isključiti zvuk na mobitelu i staviti ga licem prema dolje u gornji desni kut svog stola. Upotrebljavat će ih u učionici, ali ne cijelo vrijeme. To što su mobiteli sada nadohvat ruke omogućuje učiteljima da lako pogledom pretraže prostoriju da bi provjerili tko nije stavio svoj uređaj na predviđeno mjesto. To također otežava učenicima da potajno provjeravaju poruke zbog toga što bi morali okrenuti mobitel prema sebi i pomaknuti ga s predviđenog mjesta – što je još teže nego kada su mobiteli skriveni ispod stolova.

Postavite zeleni gumb na vrata učionice. Učenici znaju da njihovi mobiteli moraju biti uključeni (ali stišani) i stavljeni licem prema gore, spremni za upotrebu na satu.

 UTVRĐIVANJE RAZREDNOG UGOVORA

Zamolite svoje učenike da vam pomognu razviti društvene norme za ono što je potrebno definirati kao prikladnu i neprikladnu upotrebu mobitela dok se na vratima učionice nalazi zeleno ili žuto puce. Treba li učenicima dopustiti da posjećuju društvene medije na satu? Zašto da i zašto ne? Porazgovarajte s njima o tome što činiti s tim uređajima u različitim društvenim scenarijima u učionici. Recite im neka osmisle posljedice i zapišu ih u „razredni ugovor“. Pošaljite ugovor njihovim roditeljima da ga pročitaju i potpišu zajedno sa svojom djecom. Nakon nekoliko mjeseci ponovo se vratite ugovoru sa svojim učenicima da biste provjerili treba li mu dodati neke stavke.

Ako uzmete vremena u prvom tjednu nastave da biste utemeljili sustav upravljanja i društveni ugovor te da biste otvorili dijalog u vezi s upotrebom mobitela, očekivanja će biti jasna. Dok sve više mobitela ulazi u vašu učionicu u tijeku godine, učenici odmah znaju gdje ih odložiti te kada ih i kako mogu upotrijebiti. Usto, učenici se uče sigurnoj i zdravoj upotrebi mobitela tako da oni ne budu smetnja u učionici.

…………………

NAPOMENA

  • Portal Edutopia mrežna je zajednica koja promiče i dijeli znanje o edukacijskim temama. Autori portala ističu projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, integraciju tehnologije itd.
  • Izvor: edutopia.org