Školstvo u medijima
TEMELJNA ZNANJA – KORAK KOJI NEDOSTAJE
Kako postići dublje razumijevanje
objavljeno: 3. listopada 2017.

Temeljna znanja – korak koji nedostaje

Mnogi ljudi danas vide podučavanje činjenica kao neprijatelja dubljega konceptualnog razumijevanja. To nije točno. Kao što ističe John HATTIE, oboje je potrebno.

Učenici zapravo ne mogu razviti duboko razumijevanje bez osnovne baze znanja. Njihova baza znanja daje im nešto „s čim mogu raditi“. O njoj dublje razumijevanje i ovisi. Što više činjenica poznaju, to je veći njihov kapacitet dubljeg razumijevanja.

Razmotrite ovaj primjer koji dijeli Dan WILLINGHAM.

Učenike četvrtog razreda počeo je podučavati o kišnim šumama. Zamolio ih je da kažu bi li željeli živjeti u prašumi i zašto. Učenici bez dovoljnog znanja i iskustva dali su plitke odgovore poput:

– Ne, jer bi bilo vlažno.
– Da, jer bi bilo zabavno.

U ovom slučaju učitelj traži od učenika da primijene vještinu složenijeg razmišljanja (opravdaju svoj odgovor) a da im nije dao dovoljno znanja. Kao rezultat, njihovo razumijevanje nije se moglo produbiti.

Na isto pitanje učenici s većom zalihom međusobno povezanih znanja dali su odgovore poput:

– Ne jer bih zbog siromašnog tla i stalne sjene morala početi jesti meso, a ja sam vegetarijanka.

Ovo je primjer odgovora na višoj razini, a to možete samo ako znate da prašume imaju siromašno tlo i stalnu sjenu i da je zbog toga teško uzgajati poljoprivredne kulture.

Kada baza znanja nije na mjestu, učenici imaju poteškoća s razumijevanjem teme. Složenije razmišljanje (kao što je objašnjenje odgovora) doista je bitno. Ipak, znanje je preduvjet i bez njega se ne može primjenjivati složenije razmišljanje ni postići dublje razumijevanje.

Nažalost, mnogi nastavnici traže od svojih učenika da pokažu duboko razumijevanje primjenjujući strategije kao što su učenje temeljeno na problemu, učenje propitivanjem, zadavanje bogatih zadataka i čine to bez podučavanja temeljnim znanjima i vještinama potrebnih za primjenjivanje tih strategija. To objašnjava zašto istraživanja pokazuju da takve strategije često nemaju željeni učinak. Trebalo bi voditi brigu o tome kada se (u kojoj fazi) takve strategije primjenjuju.

Ne, učenici ne mogu jednostavno potražiti

Neki učitelji tvrde da je znanje nevažno. Zašto? Jer učenici mogu jednostavno potražiti ono što im je potrebno.

Istina je da nam internet daje pristup bogatstvu informacija bez presedana. Istina je također da je podučavanje vještine istraživanja informacija (osobito procjena izvora) ključno. No skeniranje stranica za pronalazak izolirane činjenice ne vodi k razumijevanju teme.

Pristup informaciji ne znači da učenik razumije to što čita.

Sposobnost učenika da razumije ono što čita uveliko ovisi o njegovu temeljnom poznavanju teme.

Kada ne gradite aktivno učenikovo poznavanje teme, ne možete se baviti nikakvim smislenim ispitivanjem. Oni nemaju ni dovoljno nade da bi razlučili što je najvažnije, a kamoli da sve zajedno povežu u odgovor na postavljeno pitanje.

Ako želite pomoći učenicima da razviju vještinu pretraživanja informacija, naučite ih temeljnim znanjima i vještinama. Široko temeljno znanje dat će im osnovu za razumijevanje specifičnih informacija koje čitaju na internetu.

………………

NAPOMENA

  • Evidencebasedteaching– portal za savjetovanje u podučavanju temeljeno na dokazima i istraživanjima
  • Izvor: evidencebasedteaching.org.au