Savjeti stručnjaka
BRITANSKI PRIMJER
Postaje pismenosti
objavljeno: 9. listopada 2017.

Godina sam eksperimentirala s različitim aktivnostima i svrstavanjima i moje omiljene postaje su sljedeće.

  • Čitanje s učiteljem
  • Rad na vokabularu
  • Gramatika
  • Samostalno čitanje
  • Slobodno pisanje
  • Usmeno izražavanje

Organizacija i postavljanje

  • Od rujna ću prolaziti postaje pismenosti najmanje dva puta na tjedan (nisam odredila kojim danima, to će ovisiti o rasporedu).
  • Rasporedit ću razred u četiri skupine.
  • Djeca će proći dvije aktivnosti na prvi dan i dvije aktivnosti na drugi dan postaja pismenosti.
  • Format aktivnosti ostat će isti u cijelom polugodištu, a uključivat će i samostalan rad i rad s učiteljicom.
  • Obično odredim 50 minuta do jedan sat za postaje pismenosti (25-30 minuta za svaku aktivnost).

Promjena postaja

Pokušavam svaku postaju održavati na istome mjestu tako da djeca točno znaju kuda trebaju ići. Nakon 25 minuta na jednoj postaji, djeca se rotiraju u smjeru kazaljke na satu do sljedeće postaje.

Što im je potrebno

Djeca trebaju od početka znati što im je potrebno za koju postaju pismenosti. To omogućuje da postaje teku neometano i da djeca ne moraju tražiti stvari i prekidati učenje. U mom razredu djeca trebaju papir, udžbenik/knjigu, pernicu. Sav dodatni materijal potreban za usmeno izražavanje, učenje vokabulara ili slobodno pisanje ostavljen je na stolu.

Čitanje s učiteljem

Fokus: strategije razumijevanja (predviđanje, povezivanje, ispitivanje, vizualiziranje, zaključivanje, određivanje najvažnijega, sumiranje itd.)

Priprema za čitanje – djeca raspravljaju o naslovu/slikama, o onome što su već pročitali o priči, predviđaju što bi se moglo dogoditi, izražavaju svoje mišljenje.

Čitanje – djeca čitaju po određenom redu, može se uključiti i učitelj kako bi pružio primjer dikcije, izgovora itd.

Osvrt – odgovaranje na pitanja o pročitanome, predviđanje nastavka događaja.

Rad na vokabularu

Upravo sam završila popis vokabulara za učenike od trećega do šestog razreda. Imaju 12 riječi po popisu, 25 popisa po pakiranju, ukupno 300 riječi.

Izložit ću ih na interaktivnu bijelu ploču, djeca će zapisati riječ, potražiti značenje u rječniku, zapisati riječi sa sličnim značenjem te sastaviti rečenicu koja sadržava tu riječ.

Gramatika

Djeca vježbaju gramatiku koju smo prolazili na nastavi.

Samostalno čitanje

Djeca biraju knjigu ili materijal za čitanje iz školske knjižnice ili od kuće.

Slobodno pisanje

Daje priliku djeci da pišu o temi prema svom izboru ili mogu birate s popisa tema koji ste pripremili.

Usmeno izražavanje

Možete djeci zadati jednu izjavu na temelju koje bi trebali izreći svoje mišljenje i razviti raspravu. Možete također ponuditi popis tema za raspravu.

Društvena igra Pogodi tko izvrsna je za razvoj usmenog izražavanja, pogotovo opisivanje ljudi i postavljanje pitanja.

Društvena igra Articulate također je sjajna, djeca moraju opisivati predmete iz različitih kategorija, dok suigrači moraju pogađati o čemu je riječ.

Prije nekoliko godina izradila sam i „Kutiju za jezik“, u kojoj skupljam različite izvore, kartice, izjave, razne materijale iz različitih izvora, najčešće besplatnih internetskih izvora. Režem, lijepim i skupljam materijale od kojih se mnogi ispostave kao vrlo korisni ili probude inspiraciju za nove ideje kada to najmanje očekujem.

Za postaje pismenosti najvažnija je organizacija. Djeca trebaju točno znati što im je činiti i gdje. Mijenjam materijale i aktivnosti, ali format ostaje isti.

………………

NAPOMENA: 

  • Irish Primary Teacher– blog koji nudi savjete i potporu učiteljima u Irskoj
  • Izvor: irishprimaryteacher.ie