Iz školskog svijeta
PUTOPIS
Učitelji vukovarskoga kraja u posjetu dvorcima Transilvanije
objavljeno: 10. listopada 2017.

Na Dan učitelja pedeset sedam putnika uputilo se iz Vukovara preko Osijeka prema Mađarskoj i potom Rumunjskoj. Put je to duži od 600 kilometara. Nakon prelaska rumunjske granice prebacujemo se u drugu vremensku zonu, preskačemo jedan sat te na prvo odredište stižemo oko 13 sati po tamošnjem vremenu.

Sigišoara, povijesna pokrajina Rumunjske, odiše saskom arhitekturom i duhom, a za naše putovanje bila je posebna zbog toga što je u jednoj od kuća rođen Vlad Tepeš Drakula. Centar grada je od 1999. godine pod zaštitom UNESCO-a. Gornjim gradom dominira sat toranj iz 13. stoljeća, u kojem je danas smješten povijesni muzej. Na vrhu tornja nalazi se vidikovac, s kojeg se pruža prekrasan pogled na šarene kućice Sigišoare.

Nakon Sigišoare, putujemo prema krajnjem odredištu, gradu Brašovu, koji je smješten u središnjem dijelu Rumunjske, u pokrajini Transilvaniji.

Grad okružen Karpatima izgradili su doseljenici iz Njemačke, koji su se tu doselili u 12. stoljeću. Brašov je bogat gotičkom arhitekturom, a najvažnija je takozvana Crna crkva, najveća protestantska crkva u Rumunjskoj. Nakon razgledanja smještamo se u hotel i time završava naš prvi dan putovanja.

Idućeg jutra dočekala nas je kiša, naš stalni pratitelj cijeloga tog dana, ali nije nam mogla umanjiti oduševljenje prekrasnim dvorcem Peleš, smještenim 60-ak kilometara od Brašova, na obroncima Karpata, u blizini grada Sinaije, koji zovu i Biserom Karpata.

Dvorac je podignut potkraj 19. i početkom 20. stoljeća, prvotno je služio kao ljetna rezidencija prvoga rumunjskoga kraljevskog para, Karla I. i Elizabete Hohenzollern. Sagrađen je od drva, mramora, kamena i cigle. Ima više od 160 soba i 30 kupaonica. Svaka je soba uređena do najsitnijih detalja, dvorac je već tada imao struju, ventilaciju, centralno grijanje i dizalo.

U blizini dvorca Peleš nalazi se i dvorac Pelišor, koji je trenutačno zatvoren zbog redovitoga godišnjeg održavanja, kao i dvorac Foišoj, koji danas služi isključivo za posjete stranih državnika Rumunjskoj.

Nakon Sinaije, krećemo prema dvorcu Bran, koji slovi za najveću atrakciju južne Rumunjske, a na godinu ga posjeti pola milijuna turista. Dvorac Bran sagrađen je u 14. stoljeću za obranu od otomanske invazije na granici Transilvanije i Vlaške. Kroz godine je mijenjao vlasnike, a poznat je po tome da je u njemu bio utamničen Vlad Tepeš Drakula. Zbog sličnosti s dvorcem koji je u svom romanu opisao Bram Stoker, mamac je brojnim obožavateljima lika i djela popularnog Drakule, iako Stoker nikada nije bio u Rumunjskoj. Smatra se da je upravo Vlad III. od Vlaške bio uzor za fikcijski lik grofa Drakule.

Treći i posljednji dan našeg putovanja napuštano Brašov i krećemo prema gradu Sibiju, najvažnijemu kulturnome i religijskom središtu Rumunjske. Grad je 2007. godine bio europski grad kulture. Kao i većinu gradova u Transilvaniji, i Sibiju su osnovali njemački doseljenici u 12. stoljeću te se njihov utjecaj vidi i na građevinama u starom dijelu grada. Posebno su upečatljive „oči“, koje su nas gledale s krovova na glavnome gradskom trgu, a tu je još i Brukenthalov muzej, smješten u baroknoj palači, te luteranska katedrala, druga najviša crkva u Rumunjskoj.

Naposljetku smo se uputili i prema posljednjem odredištu našeg putovanja, prekrasnom dvorcu Hunjadi, najreprezentativnijem zdanju gotike u Transilvaniji. Podigao ga je Janoš Hunjadi u 15. stoljeću, a gradnju je završio njegov sin Matijaš Korvin. Dvorac je služio obitelji Korvin kao ljetnikovac, sve dok ga u 18. stoljeću nisu zauzeli Habsburgovci. Dvorac je renoviran i pretvoren u muzej. Ima pedesetak prostorija, pristup dvorcu omogućuje drveni most. U zamku se nalazi i crkva, arheološke i umjetničke zbirke, kolekcije vojne tehnologije te etnografski predmeti. Svakako je jedan od najljepših dvoraca koje sam posjetila.

Razgledom dvorca Hunjadi završila je naša transilvanijska priča po dvorcima Rumunjske. Do neke nove, ostaju nam fotografije i lijepe uspomene.