Školstvo u medijima
UČITELJSKI JEZIK ZAHTIJEVA MNOGO VJEŽBE I SVJESNOSTI
Pozitivne riječi u učionici mogu mnogo značiti
objavljeno: 17. listopada 2017.

Ubrzo sam naučio da učinkovitost mojih lekcija i razredna kultura uvelike ovise o jeziku i načinu na koji ga upotrebljavam.

Jedna od najtežih stvari koje sam morao učiniti bilo je naučiti kako promijeniti svoj „učiteljski“ jezik tako da bih mogao svakog dana ohrabriti i osnažiti svoje učenike.

  • Primjena moćnoga i učinkovitoga učiteljskog jezika zahtijeva mnogo vježbe i svjesnosti.

Stoga, jedan od mojih ciljeva svake godine jest pobrinuti se da moja komunikacija s učenicima bude ohrabrujuća i osnažujuća kako bih im pomogao da lakše dostignu svoje ciljeve. Želim da učenici nauče kako donijeti konstruktivne odluke na temelju osvrtanja na prošle odluke.

Pozitivan jezik vodeća je sila u stvaranju razredne zajednice koja uči zajedno, raste zajedno i podupire se međusobno. Donosim nekoliko načina na koje upotrebljavam pozitivan jezik u svojoj učionici da bih osnažio svoje učenike.

■   PRENESITE VJERU U SPOSOBNOSTI SVOJIH UČENIKA

Kada u svome učiteljskom jeziku upotrebljavamo riječi i tonove koji daju do znanja da imamo povjerenje u svoje učenike i njihove namjere, mi pokazujemo učenicima da vjerujemo u njih. Upotreba pozitivnih riječi i ohrabrivanje daju učenicima priliku da ispune svoja očekivanja ili da ih čak i nadmaše. Kada učenicima pokazujete da vjerujete u njih i njihove sposobnosti, to im daje samopouzdanje koje trebaju da bi surađivali s drugima, postali dobri slušatelji i kompetentno radili te prenosili pozitivna ponašanja i ohrabrivali druge učenike da čine isto.

Učenici najbolje uče raspravom o svojim pogreškama i kada imaju višestruke prilike za vježbu. Dosljedno ohrabrivanje i potpora omogućuju učenicima da izgrade samopouzdanje i vjeru u svoje sposobnosti te ih uči ustrajnosti.

■   VJEŽBAJTE POZITIVAN VOKABULAR

Ne samo da je za učitelje važno oblikovati pozitivan jezik nego bi ga i učenici trebali svakog dana vježbati. Ako učenici imaju priliku osvrnuti se na svoj jezik da bi identificirali riječi koje imaju negativne konotacije, to im omogućuje da postanu svjesniji utjecaja koji njihov vlastiti jezik ima na njih same i na druge.

Ja npr. primjenjujem sljedeće pravilo u svojoj učionici. Za svaku negativnu izjavu koju kažem trudim se uključiti barem tri pozitivne izjave namijenjene cijelom razredu. To zahtijeva vježbu, ali znači da postoje prilike u kojima učenici mogu biti pohvaljeni za svoj naporan rad. 

Učenici moraju imati prilike da se osvrnu na svoje izjave i revidiraju svoj jezik da bi ga uobličili na pozitivnije načine. Uz ponavljanje i neprestanu primjenu, učenici će naučiti upotrebljavati pozitivan jezik da bi učenje učinili važnijim i obazrivijim procesom.

■   PAŽLJIVO BIRAJTE RIJEČI

Jezik koji je uključiv i osnažujući dozvoljava obostrano povjerenje i omogućuje slobodniju recipročnu komunikaciju unutar učionice. Npr., kada učenici imaju poteškoća, riječi kojima im pokazujete potporu i vodstvo osnažuju ih da sami završe rad uz opciju vodstva u kojem vi niste tamo da biste obavili njihov rad za njih.

Osvrtanje na izbor riječi ide dalje od same učionice i omogućuje učeniku da se zalaže za samog sebe zbog toga što zna da je njegov učitelj osoba koja mu pruža potporu, suosjećanje i da ga prihvaća. Osvrtanje na izbor riječi također pokazuje učenicima da je u redu uzeti trenutak da bi se organizirali, pripremili i prezentirali svoje misli na način koji je smislen za sve u razredu.

 ■   BUDITE ISKRENI I IZRAVNI

Upotreba suosjećajnoga i izravnog jezika omogućuje učenicima da izgrade povjerenje u svoje učitelje i kultivira okruženje koje potiče razvoj. Učenici kojima se obraćamo izravno i iskreno osjećat će se sigurno i poštovano, a istodobno će primiti potporu koja im je potrebna da bi bili uspješni, i u akademskom i u privatnom životu.

Izravna i iskrena interakcija s učenicima također pokazuje učenicima da imate jasna očekivanja od njih te će im pružiti potporu i konstruktivne povratne informacije iz kojih mogu učiti. Npr. umjesto da kažete „Možete li, molim vas, pričekati da bude vaš red da govorite?“ možete reći nešto poput „Očekujem od vas da podignete ruku ako želite govoriti. Molim vas da podignete ruku i pričekajte ako imate pitanje.“

Izravna i iskrena komunikacija ostavlja malo prostora za nejasne interpretacije pravila i/ili očekivanja, što s druge strane, pruža učenicima sigurnije okružje koje je ispunjeno povjerenjem.

■   IZBJEGAVAJTE UPOTREBU RIJEČI „NEMOJ“

Mi učitelji često imamo običaj da učenicima istaknemo zašto nešto ne bi trebalo raditi ili govoriti. No mnogo pozitivnija stvar bila bi zamijeniti izjave tipa „Nemoj…“ pozitivnijim izjavama. Npr., umjesto da kažemo, „Nemojte upotrebljavati kemijske olovke na satu,“ mogli biste reći „Za vježbanje matematičkih problema upotrebljavat ćemo samo olovke, za slučaj da pogriješimo.“ Učenici će tada vjerojatnije donijeti olovke na sat zbog toga što su svjesni vaših očekivanja i rezoniranja.

 Preoblikovanje izjava tipa „Nemoj…“ još je jedan primjer pozitivnog jezika koji učenicima omogućuje da se osvrnu na svoja djela da bi ubuduće donosili pozitivnije odluke u učionici.

………………..

NAPOMENA

  • Portal Edutopia mrežna je zajednica koja promiče i dijeli znanje o edukacijskim temama. Autori portala ističu projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, integraciju tehnologije itd.
  • Izvor: edutopia.org